Złota statuetka dla Krosna
Krosno po raz kolejny otrzymało tytuł i certyfikat Gmina Fair Play, ale to nie wszystko – w tym roku po raz pierwszy otrzymaliśmy Złotą Statuetką – co oznacza, że w naszym mieście jest przyjazny klimat dla inwestorów a Urząd Miasta Krosna zapewnia profesjonalną obsługę inwestycyjną. Złotą statuetkę odebrał podczas uroczystej Gali w Sali Koncertowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie Zastępca Prezydenta Miasta Krosna Bronisław Baran.
Aby otrzymać to zaszczytne wyróżnienie, Krosno musiało przejść dwuetapową procedurę konkursową. Pierwszy etap obejmował m.in. ankietę w której oprócz informacji o charakterze ekonomicznym, liczbie zatrudnionych pracowników w Urzędzie, dochodów i wydatków gminy, musiały znaleźć się odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. oferty inwestycyjnej, promocji gospodarczej i inwestycyjnej prowadzonej przez gminę, zakresu i jakości inwestycji własnych, infrastruktury biznesu w gminie, dostępu do infrastruktury technicznej, organizacji obsługi inwestorów, otwartości miejscowej społeczności wobec inwestorów zewnętrznych, pro-ekologicznego charakteru inwestycji w gminie oraz dostosowywania ich do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz dotychczasowych osiągnięć w przyciąganiu inwestycji, walorów gospodarczych gminy i warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
W trakcie drugiego etapu przeprowadzany był audyt certyfikacyjny połączony z badaniem losowo wybranych inwestorów działających na terenie gminy. Audytorzy konkursu podczas wizytacji sprawdzali wiarygodność informacji zawartych w ankietach konkursowych. W ramach audytu poza rozmowami z przedstawicielami naszego miasta, organizowane było również spotkanie z osobami nie będącymi pracownikami urzędu - przedstawicielami dostawców mediów (prądu, gazu, wody, telefonu itd.), przedsiębiorcami inwestującymi na terenie gminy, przedstawicielami lokalnych organizacji biznesu, instytucji finansowych, edukacyjnych, urzędu pracy itp.
Audytorzy konkursu przyznając najwyższy stopień certyfikatu – „Złotą Statuetkę” uznali że krośnieńscy samorządowcy dbają o interesy społeczności lokalnych i stwarzają na swym terenie możliwie najlepsze warunki dla rozwoju działalności gospodarczej oraz inwestycyjnej w oparciu o przejrzyste procedury, sprzyjające podejmowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych.
Konkurs organizowany jest przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym a afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Projekt prowadzony jest pod patronatem Marszałków oraz przy bliskiej współpracy z Urzędami.
________________________________________
AKCJA PRZEJRZYSTA POLSKA
Głównymi celem akcji "Przejrzysta Polska" jest promowanie uczciwości i skuteczności w samorządach tak aby przyczyniały się one do poprawy jakości życia publicznego oraz pobudzania aktywności obywatelskiej. Adresatem akcji są samorządy terytorialne, które przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami chcą udoskonalać praktykę sprawowania władzy i administrowania, dążąc do wyeliminowania korupcji i innych form patologii.
Organizatorzy akcji przyjęli założenie że receptą na wzrost skuteczności i uczciwości w samorządach jest przestrzeganie 3. przez władze lokalne sześciu zasad rządzenia. W ramach poszczególnych zasad wyodrębnili zadania, które pomogą samorządów w spełnieniu głównego celu akcji jakim jest uczciwy i skuteczny samorząd.
Urząd Miasta Krosna otrzymał certyfikat akcji „Przejrzysta Polska”. Oznacza to że jesteśmy samorządem, który przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami chce udoskonalać praktykę sprawowania władzy i administrowania, dążąc do wyeliminowania korupcji i innych form patologii.
Akcja "Przejrzysta Polska" okazała się skutecznym narzędziem profesjonalizacji urzędów, umożliwiła przeprowadzanie zmian i przyczyniła się do poprawy nie tylko jakości funkcjonowania, ale także wizerunku urzędów.
Akcja uruchomiła w wielu miejscach pokłady pozytywnego zaangażowania na rzecz wprowadzania zmian w funkcjonowaniu samorządów, którego nie można zmarnować. Dlatego FRDL, "Gazeta Wyborcza" i Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności we współpracy z Fundacją im. S. Batorego, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Bankiem Światowym postanowili, że akcja będzie kontynuowana. Jej adresatami będą te samorządy, które brały udział w akcji w 2005 roku i otrzymały certyfikat jej ukończenia.
Głównym założeniem kontynuacji będzie pogłębienie wdrożonych rozwiązań i utrwalenie zmian dokonanych w ciągu 2005 roku.
W ramach kontunuacji samorządy musza wykonać zadania obligatoryjne oraz wybrane przez siebie zadania fakultatywne. Poniżej prezentujemy wszystkie zadania będące przedmiotem kontynuacji akcji "Przejrzysta Polska" oraz raporty z zadań wykonanych przez Urząd Miasta Krosna
I. Zasada przejrzystości:
1.1. Opracowanie systemu i przeprowadzenie badania opinii na temat funkcjonującego katalogu usług (obligatoryjne).
Celem zadania jest zapewnienie ciągłego doskonalenia katalogu usług pod katem potrzeb i oczekiwań klientów urzędu. Zadanie polega na opracowaniu i wdrożeniu systemu, które zapewni cykliczne badanie funkcjonowania katalogu usług oraz realizację wniosków wypływających z tego badania. Zadanie składa się z dwóch części: pierwsza polega na opracowaniu systemu i formalnym wprowadzeniu go do stosowania, druga polega na przetestowaniu tego systemu poprzez wykonanie badania i realizację wynikających z analizy jego wyników wniosków.
Raport z wykonania zadania przez Urząd Miasta Krosna (pobierz plik)
Wyniki Badania Satysfakcji Interesantów (pobierz plik)
1.2. Opracowanie broszury „Przejrzysty urząd – informacje dla mieszkańców” (fakultatywne).
Celem zadania jest zwiększenie dostępności mieszkańców do wybranych informacji publicznych. Korzystanie z BIP-u, który pełni rolę podstawowego źródła informacji publicznych, dla wielu osób jest ograniczone poprzez niedostateczne umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz bariery w dostępie do Internetu. Dodatkowym utrudnieniem w korzystaniu z zamieszczanych w BIP-ie informacji jest sama struktura programów obsługujących tę bazę, (niekiedy bardzo rozbudowana i przez to nieprzyjazna dla użytkowników), proces aktualizacji, nie zawsze realizowany w sposób prawidłowy oraz ograniczony zakres informacji. Zadanie polega na przygotowaniu i rozpowszechnieniu broszury informacyjnej o działaniach urzędu w ciągu ostatniego roku oraz przyjęcie procedury corocznego wydawania takiej broszury. Inspiracją była broszura wydawana przez UM Kraśnika.
II. Zasada braku tolerancji dla korupcji
2.1. Opracowanie procedury corocznego przeglądu i monitoringu kodeksu etycznego urzędnika prowadzonego przez pracowników urzędu oraz społeczność lokalną (obligatoryjne).
Celem zadania jest opracowanie procedury przeglądu i monitoringu wypracowanego kodeksu etycznego urzędnika z udziałem społeczności lokalnej.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krosna wprowadzające procedurę przeglądu Kodeksu Etycznego (pobierz plik)
Raport z przeglądu i monitoringu kodeksu etycznego urzędnika prowadzonego przez pracowników urzędu oraz społeczność lokalną (obligatoryjne) (pobierz plik)
III. Zasada partycypacji
3.1. Opracowanie z udziałem społeczności lokalnej procedury konsultacji społecznych (obligatoryjne).
Celem zadania jest opracowanie procedury konsultacji społecznych w gminie/powiecie z udziałem przedstawicieli organizacji społecznych, biznesu, grup nieformalnych, pracowników samorządowych i radnych.
UCHWAŁA W SPRAWIE OKREŚLENIA ZASAD I TRYBU PRZEPROWADZANIA KONSULTACJI Z MIESZKAŃCAMI MIASTA (pobierz plik)
IV. Zasada przewidywalności
4.1. Opracowanie broszury przybliżającej mieszkańcom istniejący w gminie/powiecie aktualny strategiczny dokument rozwojowy (fakultatywne).
Zadanie polega na opracowaniu krótkiego materiału, w którym mieszkańcy zostaną skutecznie poinformowani o głównych założeniach rozwojowych gminy/powiatu. Nie może to więc w przypadku niniejszego zadania być publikacja pełnego tekstu strategii. Minimalne formy dotarcia do mieszkańców to zamieszczenie broszury na stronie internetowej samorządu, informacje prasowe (wkładki z pełnym tekstem broszury, artykuły, wywiady) oraz wyłożenie materiału w urzędzie i innych instytucjach. Wskazaną formą realizacji zadania jest przesłanie broszurki do każdego gospodarstwa domowego, jednak, ze względu na wysokie koszty, nie jest to forma obligatoryjna.
Podstawą do opracowania materiału musi być aktualny dokument planistyczny, taki jak strategia rozwoju lub plan rozwoju lokalnego. Za aktualny uważany jest dokument, który został uchwalony, zaktualizowany lub zweryfikowany nie wcześniej niż w roku 2004.
V. Zasada fachowości
5.1. Wprowadzenie systemu doskonalenia funkcjonowania urzędu opartego na celach zakomunikowanych społeczności lokalnej (fakultatywne).
Zadanie polega na określeniu problemów w funkcjonowaniu urzędu, opracowaniu z udziałem ogółu pracowników celów poprawy i stosownych działań, poinformowaniu o tym społeczności lokalnej, wdrożeniu systemu i monitorowaniu osiąganych wyników.
Raport z wykonania zadania przez Urząd Miasta Krosna (pobierz plik)
Wyniki Badania Satysfakcji Interesantów (pobierz plik)
VI. Zasada rozliczalności
6.1. Harmonogram monitoringu strategii rozwoju lokalnego w oparciu o określone wskaźniki (mierzenie skuteczności), przy udziale społeczności lokalnej (fakultatywne).
Zadanie polega na opracowaniu, zatwierdzeniu i wdrożeniu systemu monitorowania strategii rozwoju samorządu przy wykorzystaniu konkretnych wskaźników. Ideą zadania jest więc systematyczne mierzenie zarówno efektywności, jak i skuteczności podejmowanych działań. Z doświadczeń polskich samorządów wynika, że strategie rozwoju są często opracowywane tylko dlatego, że są wymagane jako załącznik do wniosków aplikacyjnych. Zapisy, dotyczące monitorowania, zostają w nich zamieszczone dlatego, że istnieje taki wymóg formalny.
Po to, aby dokumenty strategiczne pełniły faktyczną rolę podstawowych narzędzi zarządzania samorządami, zapisane w nich (lub w uszczegóławiających je programach operacyjnych) zadania powinny być zaopatrzone w mierzalne wskaźniki realizacji w poszczególnych latach. Tylko wówczas będzie bowiem istniała możliwość konfrontacji zamierzeń z wykonaniem, a więc możliwość monitorowania, wyciągania rzetelnych wniosków i podejmowania ewentualnych kroków korygujących lub zaradczych.
Podstawą do opracowania zasad monitoringu musi być aktualny dokument planistyczny, taki jak strategia rozwoju lub plan rozwoju lokalnego. Za aktualny uważany jest dokument, który został uchwalony, zaktualizowany lub zweryfikowany nie wcześniej niż w roku 2004.
________________________________________
KROSNO PRZYJAZNE ŚRODOWISKU !
Gmina Krosno, w październiku 2007 r. przystąpiła do IX edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego ,,Przyjaźni Środowisku” pod Patronatem Honorowym Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Nasze Miasto wystartowało w Konkursie w kategorii ,,Samorząd Przyjazny Środowisku”, podkategoria ,,Gmina Przyjazna Środowisku”.
Ideą Konkursu jest popularyzacja inwestycji i działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Konkurs miał za zadanie wyróżniać podmioty zaangażowane w edukację ekologiczną wśród dzieci i młodzieży, promować nowatorskie rozwiązania mające istotny wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego.
Realizacja Konkursu pozwoliła Kapitule Konkursowej na zapoznanie się ze stanem środowiska w poszczególnych regionach kraju, a przede wszystkim z ilością i jakością działań podjętych dla poprawy stanu środowiska przez samorządy terytorialne. Zakres zgłoszonych przez uczestniczących w Konkursie prac, dał możliwość określenia stopnia zainteresowania samorządów, jakością środowiska naturalnego.
W przedłożonym wniosku konkursowym Gmina Krosno przedstawiła całokształt swoich działań, podjętych i zrealizowanych w zakresie: gospodarki odpadami, ochrony wód, ochrony zieleni, edukacji ekologicznej itp.
Decyzją Narodowej Rady Ekologicznej, która zebrała się 11 stycznia br. w Senacie RP, Miasto Krosno, zostało nagrodzone III miejscem w gronie laureatów IX Edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego "Przyjaźni Środowisku". Podczas Uroczystej Gali, która odbyła się 25 stycznia 2008 r. w Hotelu Sofitel Victoria w Warszawie, Piotr Przytocki Prezydent Miasta Krosna odebrał statuetkę oraz nagrodę finansową w wysokości 30 000 zł, która w całości przeznaczona zostanie na cele związane z ochrona środowiska w naszym mieście.
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW Władysław Jan Majka
wręcza czek Prezydentowi Piotrowi Przytockiemu
________________________________________
URZĄD W NORMIE
Urzędnicy z krośnieńskiego magistratu zostali poddani kolejnej weryfikacji. Auditorzy z Polskiego Rejestru Statków sprawdzali czy Urząd Miasta Krosna nadal działa zgodnie z normą ISO 9001:2001. Możecie być państwo przykładem dla innych urzędów – podsumowali zakończony audit.
Urząd Miasta Krosna działa zgodnie z normą ISO od 2005 r.
Sprawne funkcjonowanie Biura Obsługi Obywatela i przyjazna, otwarta atmosfera to zdaniem auditorów główne atuty Urzędu Miasta Krosna - Jesteśmy naprawdę pod wrażeniem, nie stwierdziliśmy żadnych niezgodności – powiedział Piotr Markowski Auditor Wiodący.
Sprawdzeniem zgodności z normą ISO objęto szeroki zakres procesów które funkcjonują w Urzędzie np. przygotowania i realizacji budżetu, załatwiania skarg i wniosków, wydawania decyzji administracyjnych oraz tzw. procesy systemowe zapewniające funkcjonowanie sytemu zarządzania jakością.
Procesy realizują cele Polityki Jakości, która jest zgodna ze Strategią Rozwoju Miasta Krosna na lata 2004-2013– wyjaśnia Krzysztof Smerecki Sekretarz UM.
Spotkanie podsumowujące audyt
Auditorzy zewnętrzni bardzo wysoko ocenili system zarządzania funkcjonujący w naszym Urzędzie. Nie stwierdzili też żadnej niezgodności w związku z czym zadeklarowali, że wystąpią do Biura Certyfikacji Polskiego Rejestru Statków S.A. o nadanie obowiązywania certyfikatu systemu zarządzania jakością na kolejne trzy lata.