808535104.jpg
07.11.2005

AKCJA PRZEJRZYSTA POLSKA

AKCJA PRZEJRZYSTA POLSKA 
  
Głównymi celem akcji "Przejrzysta Polska" jest promowanie uczciwości i skuteczności w samorządach tak aby przyczyniały  się one do poprawy jakości życia publicznego oraz pobudzania aktywności obywatelskiej. Adresatem akcji są samorządy terytorialne, które przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami chcą udoskonalać praktykę sprawowania władzy i administrowania, dążąc do wyeliminowania korupcji i innych form patologii.


Organizatorzy akcji przyjęli założenie że receptą na wzrost skuteczności i uczciwości w samorządach jest przestrzeganie 3. przez władze lokalne sześciu zasad rządzenia. W ramach poszczególnych zasad wyodrębnili zadania, które pomogą samorządów w spełnieniu głównego celu akcji jakim jest uczciwy i skuteczny samorząd.
Urząd Miasta Krosna otrzymał certyfikat akcji „Przejrzysta Polska”. Oznacza to że jesteśmy samorządem,  który przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami chce udoskonalać praktykę sprawowania władzy i administrowania, dążąc do wyeliminowania korupcji i innych form patologii.
Akcja "Przejrzysta Polska" okazała się skutecznym narzędziem profesjonalizacji urzędów, umożliwiła przeprowadzanie zmian i przyczyniła się do poprawy nie tylko jakości funkcjonowania, ale także wizerunku urzędów.
Akcja uruchomiła w wielu miejscach pokłady pozytywnego zaangażowania na rzecz wprowadzania zmian w funkcjonowaniu samorządów, którego nie można zmarnować. Dlatego FRDL, "Gazeta Wyborcza" i Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności we współpracy z Fundacją im. S. Batorego, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Bankiem Światowym postanowili, że akcja będzie kontynuowana. Jej adresatami będą te samorządy, które brały udział w akcji w 2005 roku i otrzymały certyfikat jej ukończenia.
Głównym założeniem kontynuacji będzie pogłębienie wdrożonych rozwiązań i utrwalenie zmian dokonanych w ciągu 2005 roku.


W ramach kontunuacji samorządy musza wykonać zadania obligatoryjne oraz wybrane przez siebie zadania fakultatywne. Poniżej prezentujemy wszystkie zadania będące przedmiotem kontynuacji akcji "Przejrzysta Polska" oraz raporty z zadań wykonanych przez Urząd Miasta Krosna


I. Zasada przejrzystości:
1.1. Opracowanie systemu i przeprowadzenie badania opinii na temat funkcjonującego katalogu usług (obligatoryjne).
Celem zadania jest zapewnienie ciągłego doskonalenia katalogu usług pod katem potrzeb i oczekiwań klientów urzędu. Zadanie polega na opracowaniu i wdrożeniu systemu, które zapewni cykliczne badanie funkcjonowania katalogu usług oraz realizację wniosków wypływających z tego badania. Zadanie składa się z dwóch części: pierwsza polega na opracowaniu systemu i formalnym wprowadzeniu go do stosowania, druga polega na przetestowaniu tego systemu poprzez wykonanie badania i realizację wynikających z analizy jego wyników wniosków.


Raport z wykonania zadania przez Urząd Miasta Krosna (pobierz plik)
Wyniki Badania Satysfakcji Interesantów (pobierz plik)


1.2. Opracowanie broszury „Przejrzysty urząd – informacje dla mieszkańców” (fakultatywne).
Celem zadania jest zwiększenie dostępności mieszkańców do wybranych informacji publicznych. Korzystanie z BIP-u, który pełni rolę podstawowego źródła informacji publicznych, dla wielu osób jest ograniczone poprzez niedostateczne umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz bariery w dostępie do Internetu. Dodatkowym utrudnieniem w korzystaniu z zamieszczanych w BIP-ie informacji jest sama struktura programów obsługujących tę bazę, (niekiedy bardzo rozbudowana i przez to nieprzyjazna dla użytkowników), proces aktualizacji, nie zawsze realizowany w sposób prawidłowy oraz ograniczony zakres informacji. Zadanie polega na przygotowaniu i rozpowszechnieniu broszury informacyjnej o działaniach urzędu w ciągu ostatniego roku oraz przyjęcie procedury corocznego wydawania takiej broszury. Inspiracją była broszura wydawana przez UM Kraśnika.


II. Zasada braku tolerancji dla korupcji
2.1. Opracowanie procedury corocznego przeglądu i monitoringu kodeksu etycznego urzędnika prowadzonego przez pracowników urzędu oraz społeczność lokalną (obligatoryjne).
Celem zadania jest opracowanie procedury przeglądu i monitoringu wypracowanego kodeksu etycznego urzędnika z udziałem społeczności lokalnej.


Zarządzenie Prezydenta Miasta Krosna wprowadzające procedurę przeglądu Kodeksu Etycznego (pobierz plik)
Raport z przeglądu i monitoringu kodeksu etycznego urzędnika prowadzonego przez pracowników urzędu oraz społeczność lokalną (obligatoryjne) (pobierz plik)


III. Zasada partycypacji
3.1. Opracowanie z udziałem społeczności lokalnej procedury konsultacji społecznych (obligatoryjne).
Celem zadania jest opracowanie procedury konsultacji społecznych w gminie/powiecie z udziałem przedstawicieli organizacji społecznych, biznesu, grup nieformalnych, pracowników samorządowych i radnych.


UCHWAŁA W SPRAWIE OKREŚLENIA ZASAD I TRYBU PRZEPROWADZANIA KONSULTACJI Z MIESZKAŃCAMI MIASTA (pobierz plik)


IV. Zasada przewidywalności
4.1. Opracowanie broszury przybliżającej mieszkańcom istniejący w gminie/powiecie aktualny strategiczny dokument rozwojowy (fakultatywne).
Zadanie polega na opracowaniu krótkiego materiału, w którym mieszkańcy zostaną skutecznie poinformowani o głównych założeniach rozwojowych gminy/powiatu. Nie może to więc w przypadku niniejszego zadania być publikacja pełnego tekstu strategii. Minimalne formy dotarcia do mieszkańców to zamieszczenie broszury na stronie internetowej samorządu, informacje prasowe (wkładki z pełnym tekstem broszury, artykuły, wywiady) oraz wyłożenie materiału w urzędzie i innych instytucjach. Wskazaną formą realizacji zadania jest przesłanie broszurki do każdego gospodarstwa domowego, jednak, ze względu na wysokie koszty, nie jest to forma obligatoryjna.
Podstawą do opracowania materiału musi być aktualny dokument planistyczny, taki jak strategia rozwoju lub plan rozwoju lokalnego. Za aktualny uważany jest dokument, który został uchwalony, zaktualizowany lub zweryfikowany nie wcześniej niż w roku 2004.


V. Zasada fachowości
5.1. Wprowadzenie systemu doskonalenia funkcjonowania urzędu opartego na celach zakomunikowanych społeczności lokalnej (fakultatywne).
Zadanie polega na określeniu problemów w funkcjonowaniu urzędu, opracowaniu z udziałem ogółu pracowników celów poprawy i stosownych działań, poinformowaniu o tym społeczności lokalnej, wdrożeniu systemu i monitorowaniu osiąganych wyników.


Raport z wykonania zadania przez Urząd Miasta Krosna (pobierz plik)
Wyniki Badania Satysfakcji Interesantów (pobierz plik)


VI. Zasada rozliczalności
6.1. Harmonogram monitoringu strategii rozwoju lokalnego w oparciu o określone wskaźniki (mierzenie skuteczności), przy udziale społeczności lokalnej (fakultatywne).
Zadanie polega na opracowaniu, zatwierdzeniu i wdrożeniu systemu monitorowania strategii rozwoju samorządu przy wykorzystaniu konkretnych wskaźników. Ideą zadania jest więc systematyczne mierzenie zarówno efektywności, jak i skuteczności podejmowanych działań. Z doświadczeń polskich samorządów wynika, że strategie rozwoju są często opracowywane tylko dlatego, że są wymagane jako załącznik do wniosków aplikacyjnych. Zapisy, dotyczące monitorowania, zostają w nich zamieszczone dlatego, że istnieje taki wymóg formalny.
Po to, aby dokumenty strategiczne pełniły faktyczną rolę podstawowych narzędzi zarządzania samorządami, zapisane w nich (lub w uszczegóławiających je programach operacyjnych) zadania powinny być zaopatrzone w mierzalne wskaźniki realizacji w poszczególnych latach. Tylko wówczas będzie bowiem istniała możliwość konfrontacji zamierzeń z wykonaniem, a więc możliwość monitorowania, wyciągania rzetelnych wniosków i podejmowania ewentualnych kroków korygujących lub zaradczych.
Podstawą do opracowania zasad monitoringu musi być aktualny dokument planistyczny, taki jak strategia rozwoju lub plan rozwoju lokalnego. Za aktualny uważany jest dokument, który został uchwalony, zaktualizowany lub zweryfikowany nie wcześniej niż w roku 2004.

Zapisz sie do newslettera Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail

herb.png [21.51 KB]

Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 430 01
um@um.krosno.pl

Kontakt z Inwestorami
Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 43 301
ri@um.krosno.pl

Informacja Kulturalno-Turystyczna

38-400 Krosno
ul. Blich 1

tel/fax. 515 252 776
pikt@muzeumrzemiosla.pl

- otwiera się w nowej karcie