DOKUMENTY JAKIE BĘDĄ CI POTRZEBNE:
Do wniosku dołącz wymagane dokumenty, oryginały lub kserokopie poświadczone przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym zgodnie z art. 76a § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Urząd Miasta Krosna może uwierzytelnić kserokopie, natomiast od poświadczenia zgodności odpisu dokumentu z oryginałem należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej stronicy – ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o opłacie skarbowej.
Dokumenty niezbędne do uzyskania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (sklepy i lokale gastronomiczne):
- wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży,
A - do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo, B - powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa), C - powyżej 18% zawartości alkoholu.
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych (np. akt własności, wyciąg z ksiąg wieczystych, umowa najmu, podnajmu, dzierżawy),
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży zlokalizowany będzie w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzję państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- w przypadku spółek cywilnych do wniosku należy dołączyć uwierzytelnioną kserokopię aktualnej umowy spółki, zarejestrowanej w Urzędzie Skarbowym,
- pełnomocnictwo notarialne, w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej – 17 zł.
Rozpatrywany będzie tylko wniosek kompletny. Wniosek złożony bez wymaganych załączników bądź nieuzupełniony w określonym terminie od wezwania, zostanie pozostawiony bez rozpoznania.
Dokumenty niezbędne do uzyskania jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:
- wniosek o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- zgoda organizatora imprezy na sprzedaż napojów alkoholowych na czas trwania imprezy
wraz z wymaganymi dokumentami:
- szkic sytuacyjny z naniesionym punktem sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych – podpisany przez organizatora imprezy, - szczegółowy program imprezy – podpisany przez organizatora imprezy, - dokument potwierdzający tytuł prawny właściciela lub zarządcy terenu (obiektu), na którym ma być zlokalizowany punkt sprzedaży napojów alkoholowych (np. akt własności, wyciąg z ksiąg wieczystych, umowa najmu, podnajmu, dzierżawy, zgoda Prezydenta Miasta Krosna na zajęcie terenu).
- zgoda właściciela lokalu na organizację imprezy i sprzedaży napojów alkoholowych (w przypadku imprez organizowanych w pomieszczeniach),
- uwierzytelniona kserokopia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z dowodem uiszczenia opłaty za wydane posiadanego zezwolenia (nie dotyczy zezwoleń wydanych przez Prezydenta Miasta Krosna),
- uwierzytelniona kserokopia statutu jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej (w przypadku ubiegania się o zezwolenie przez jednostkę OSP),
- w przypadku spółek cywilnych do wniosku należy dołączyć uwierzytelnioną kserokopię aktualnej umowy spółki, zarejestrowanej w Urzędzie Skarbowym,
- pełnomocnictwo notarialne w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej – 17 zł.
Dokumenty niezbędne do uzyskania zezwolenia dla przedsiębiorców, których działalność polega na dostarczaniu żywności na imprezy zamknięte organizowane w czasie i miejscu wyznaczonym przez klienta w oparciu o zawartą z nim umowę, zezwolenie wydawane jest na na okres 2 lat (tzw. „catering”):
- wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorców, których działalność polega na dostarczaniu żywności na imprezy zamknięte organizowane w czasie i miejscu wyznaczonym przez klienta w oparciu o zawartą z nim umowę,
- w przypadku spółek cywilnych do wniosku należy dołączyć uwierzytelnioną kserokopię aktualnej umowy spółki, zarejestrowanej w Urzędzie Skarbowym,
- pełnomocnictwo notarialne w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej – 17 zł.
Jeśli powadzisz działalność polegającą na dostarczaniu żywności na imprezy zamknięte organizowane w czasie i miejscu wyznaczonym przez klienta w oparciu o zawartą z nim umowę wydawane jest na okres do 2 lat. Dokonaj opłaty w wysokości takiej jak dla zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
- Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne) oraz poza miejscem sprzedaży
(sklepy) –
- A - do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo, - B - powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa), - C - powyżej 18% zawartości alkoholu,
- pisemna zgoda właściciela, użytkownika zarządcy lub administratora budynku (jeżeli punkt sprzedaży zlokalizowany będzie w budynku mieszkalnym wielorodzinnym)
- wniosek o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- zgoda organizatora imprezy na sprzedaż napojów alkoholowych na czas trwania imprezy
- wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorców, których działalność polega na dostarczaniu żywności na imprezy zamknięte organizowane w czasie i miejscu wyznaczonym przez klienta (tzw. „catering”)
- podanie o dokonanie zmiany w zezwoleniu na sprzedaż napojów alkoholowych
- zawiadomienie o rezygnacji z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- wniosek o wydanie zaświadczenia o dokonaniu opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- zaświadczenie o wydanie duplikatu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- wniosek o wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych
- oświadczenie o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych
Druki wniosków, zaświadczeń, oświadczeń itp. możesz otrzymać również w Urzędzie Miasta Krosna przy ul. Lwowskiej 28 a (p.220)
DODATKOWE INFORMACJE:
- Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są oddzielnie na poszczególne rodzaje zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy), jak również do spożycia w miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne).
- Zezwolenia w Gminie Miasto Krosno podlegają limitom ustalonym przez Radę Miasta Krosna w formie uchwały. Limity wynoszą:
- 310 zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży:
- 110 zezwoleń do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- 100 zezwoleń powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 100 zezwoleń powyżej 18% zawartości alkoholu,
- 155 zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży:
- 65 zezwoleń do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- 45 zezwoleń powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 45 zezwoleń powyżej 18% zawartości alkoholu.
- Jeżeli do urzędu wpłynęło więcej wniosków niż wynosi limit ustalony przez radę miasta, to o przyznaniu zezwolenia będzie decydować:
- większa odległość planowanego punktu sprzedaży od najbliższego działającego już punktu (odległość ta liczona jest najkrótszą drogą dojścia drogami publicznymi),
- mniejsza liczba punktów sprzedaży, które prowadzi już wnioskodawca.
Jeśli wniosek jest poprawny pod względem formalnym, ale niepoprawny pod względem merytorycznym, to urząd wyda decyzję o odmowie udzielenia zezwolenia.
- Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na:
- minimum 2 lata – w placówkach handlu detalicznego (sklep, stacja benzynowa),
- minimum 4 lata – w placówkach gastronomicznych (restauracja, bar, pub).
- Opinia Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Krośnie wydawana jest w formie postanowienia, na które służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie ul. Bieszczadzka 1 za pośrednictwem Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Krośnie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
- Po uprawomocnieniu postanowienia (7 dni od dnia odbioru postanowienia) oraz dokonaniu opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane jest zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Przedsiębiorca, który posiada zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych zobowiązany jest do złożenia w terminie do 31 stycznia każdego roku oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim i wniesienia opłaty w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, do 31 maja i do 30 września danego roku kalendarzowego.
- Opóźnienie w złożeniu oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu, jak i brak wpłaty opłaty skutkuje utratą zezwolenia.
Zgodnie z art. 18 ust. 7 pkt 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r., poz. 2151) należy zgłosić organowi zezwalającemu, zmiany stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany (druk nr 6). Nieprzestrzeganie tego warunku powoduje cofnięcie zezwolenia – art. 18 ust. 10 pkt 2 wyż. cyt. ustawy.
|
OPŁATY NA JAKIE MUSISZ BYĆ PRZYGOTOWANY TO:
Opłaty dotyczące przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych (cały rok):
Przed wydaniem zezwolenia pobierana jest jednorazowo opłata za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (za cały rok): 1) 525,00 zł /365 dni x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwo, 2) 525,00 zł /365 dni x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa), 3) 2 100,00 zł /365 dni x ilość dni do końca roku kalendarzowego za zezwolenie na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 %.
Opłatę wnieś na rachunek gminy przed wydaniem zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Opłaty dotyczące przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych:
Jeśli prowadziłeś sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim ustal opłatę na podstawie oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych (druk nr 11). Opłatę wnieś na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do: 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego. Jeśli prowadziłeś sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość przekroczyła: 1) 37 500,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa – dokonaj opłaty w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów, 2) 37 500,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) – dokonaj opłaty w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów, 3) 77 000, 00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – dokonaj opłaty w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów.
Jeśli roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła ww. wartości, dokonaj opłaty w wysokości takiej jak przed wydaniem zezwolenia.
Opłaty dotyczące przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, którzy chcą uzyskać zezwolenie na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych:
Przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych mogą być wydawane jednorazowe zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, za które opłata wnoszona jest przed wydaniem zezwolenia w wysokości 1/12 rocznej opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń, tj.: 1) 43,75 zł – zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych do 4,5% alkoholu oraz piwa, 2) 43,75 zł – zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa), 3) 175,00 zł – zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych powyżej 18% alkoholu.
PŁATNOŚCI:
- przelewem na rachunek Gminy Miasto Krosno nr 95 1240 1792 1111 0010 6149 6883,
- wszystkie inne opłaty skarbowe np. za pełnomocnictwo, wydanie decyzji, uwierzytelnianie kserokopii dokonuje się na rachunek Gminy Miasto Krosno nr 25 1240 1792 1111 0010 8775 5267.
|