W nowym roku zostaliśmy zmuszeni do płacenia coraz większych kwot za energię, ciepło, i wywóz odpadów. Zapłacimy również więcej za wodę i ścieki. Jest to w znacznej mierze skutek zaostrzenia z góry ustalonych norm związanych z ochroną środowiska.
Według ekspertów, w ciągu 4 lat aż o 60% wzrosną opłaty za dostawy wody do naszych domów - a najgorsze jest to że nic nie możemy na to poradzić! Spowodowane jest to zwiększeniem wymogów w zakresie jakości wody.
Chcemy żeby nasza woda była nieskazitelnie czysta, a odprowadzane ścieki zawierały coraz mniej związków wpływających niekorzystnie na nasze zdrowie i środowisko, dlatego też musimy za nią po prostu więcej płacić!
Od pierwszego lutego zapłacimy za metr sześcienny wody 2,93 zł (brutto), natomiast za ścieki 3,50 zł (brutto). W przypadku wody nastąpił wzrost ceny o 13,6%, a w przypadku ścieków o 14%.
Przykładowo: Gospodarstwo domowe korzystające z usług dostawy wody i odbioru ścieków, składające się z 4 osób i zużywające przeciętnie 3m3 wody (na osobę/miesiąc) zapłaci rachunek za 2-miesiące wyższy o 19,15 zł, tj. 4,79 zł/osobę więcej.
Znaczny wpływ na wzrost ceny za wodę i ścieki mają szczególne warunki ekonomiczne, które znacząco wpływają na poziom kosztów i przychodów w roku obowiązywania taryfy.
Głównymi przyczynami wzrostu cen za wodę i ścieki są takie czynniki jak: wzrost kosztów zakupu energii, wzrost kosztów amortyzacji i wynagrodzeń, a także spadek sprzedaży wody i ścieków.
Koszty energii elektrycznej w porównaniu do roku 2008 wzrosły blisko o ok. 25%.
Udział kosztów energii w kosztach zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków wynosi ponad 8%. Tak znaczący wzrost kosztów musi więc mieć swoje przełożenie na ceny wody i ścieków.
Kolejnym istotnym czynnikiem kosztownym są wynagrodzenia. Ich udział w strukturze kosztów w roku 2008 wynosił ok. 21%. W roku ubiegłym sytuacja na rynku pracy była zupełnie odmienna aniżeli dzisiaj. Mieliśmy do czynienia z silną presją płacową, co powodowało znaczące wzrosty wynagrodzeń. Wskaźnik wzrostu wyniósł ok. 10%. Pomimo, że podwyżki wynagrodzeń wprowadzono na przestrzeni 2008r., to ich skutki przekładają się na wzrost kosztów działalności w roku 2009. Jest to wynikiem rozłożenia wzrostu wynagrodzeń z roku 2008 na kilka etapów.
W roku 2008 krośnieńskie MPGK zanotowało znaczący spadek ilości sprzedanej wody i odprowadzanych ścieków. Porównując dane za rok 2008 do roku 2007 spadek sprzedaży wody wyniósł 4,1% a spadek ilości odprowadzanych ścieków -1,9%. Bardzo niepokojący jest spadek sprzedaży w grupie odbiorców przemysłowych. Tutaj zanotowano spadek sprzedaży wody o 10% i ilości odebranych ścieków o 12,7%. Niestety za ostatnie dwa miesiące ubiegłego roku w porównaniu z analogicznym okresem roku 2007 dane te wyglądają znacznie gorzej bowiem sprzedaż wody obniżyła się o 17%, a ścieków o 13,7%.
Na tak znaczący spadek sprzedaży w grupie odbiorców przemysłowych wpływ mają bardzo niekorzystne tendencje zachodzące w gospodarce, szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej i szklarskiej. Jeżeli niekorzystne tendencje związane z ogólnoświatowym kryzysem finansowym nie ulegną zmianie, Spółka niestety odnotuje dalsze spadki sprzedaży.
Koszty stałe produkcji stanowią ok. 86% kosztów ogółem zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Brak jest możliwości szybkiego ograniczenia kosztów wraz ze spadkiem sprzedaży, a prawne uwarunkowania konstrukcji taryf powodują , że spadek sprzedaży skutkuje wzrostem jednostkowych kosztów i w efekcie również cen.
W celu poprawy efektywności i niezawodności systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków MPGK stara się o pozyskanie środków z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, na sfinansowanie najpilniejszych zadań inwestycyjnych.
Po formalnej i merytorycznej ocenie, nasz wniosek spółki został sklasyfikowany na czwartym miejscu listy rankingowej - co czyni bardzo realnym uzyskanie dofinansowania.
W konkursie brało udział wiele bardzo dobrych projektów. Czwarte miejsce w rankingu stawia program inwestycyjny MPGK w czołówce najbardziej efektywnych projektów inwestycyjnych.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko wspomaga dwa sektory: ochronę środowiska i transport. W ochronie środowiska fundusz daje pierwszeństwo projektom z zakresu oczyszczania ścieków, zaopatrzenia w wodę pitną i unieszkodliwiania odpadów stałych. Dotyczy to zatem zakresu działalności MPGK Krosno Sp. z o.o. Uzyskane środki Spółka planuje przeznaczyć na inwestycje związane z gospodarką wodno-ściekową.
Głównymi inwestycjami w ramach projektu „ Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna - I etap„ są:
- Modernizacja kanalizacji sanitarnej w obrębie krośnieńskiej starówki wraz z przebudową sieci wodociągowej
- Budowa elektrowni biogazowej na oczyszczalni ścieków
- Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w zlewni Lubatówki
- Budowa Kanalizacji sanitarnej – Krosno – ul. Popiełuszki i ul. Wisze
- Przebudowa kanalizacji sanitarnej w Iwoniczu Zdroju
- Hermetyzacja otwartych zbiorników osadu wraz z filtrami biologicznymi do neutralizacji odorów na oczyszczalni ścieków
- Modernizacja linii przeróbki osadów ściekowych - budowa suszarni osadu odwodnionego na prasach taśmowych
- Modernizacja głównych kolektorów kanalizacji sanitarnej
- Przebudowa odcinków sieci wodociągowej magistralnej o dużej awaryjności: ul. Ordynacka, Franciszkańska, Sienkiewicza, Kazimierza Wielkiego
- Kompleksowa modernizacja Zakładu Uzdatniania Wody w Sieniawie.
Łącznie planowane nakłady inwestycyjne w ramach tego projektu wynoszą 96 mln zł. Inwestycje realizowane będą w okresie 2008 do 2012 roku.
Warunkiem realizacji tych inwestycji w tak krótkim czasie i takim zakresie, jest pozyskanie finansowania ze środków UE.
Niestety znaczna część inwestycji to inwestycje przeznaczone na modernizację istniejącej już infrastruktury. Są one jednak niezbędne z uwagi na długofalowe zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania systemu zaopatrzenia w wodę i systemu odprowadzania ścieków dla aglomeracji krośnieńskiej, a także dla wypełnienia zaostrzonych wymogów dotyczących jakości wody i odprowadzanych ścieków. Realizacja tych inwestycji w naszym przypadku jest niezbędna, a pozyskanie na ich realizację środków unijnych znacząco zmniejszy przyszłe obciążenie mieszkańców – powiedział Janusz Fic, Prezes Zarządu Spółki.