Wyniki egzaminów gimnazjalnych w Krośnie - najwyższe spośród wszystkich 379 powiatów w Polsce
Dane opublikowane przez 8 Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych obejmujących swym działaniem całą Polskę wskazują, że spośród wszystkich 379 powiatów wyniki uzyskane przez gimnazjalistów z Krosna (miasto na prawach powiatu) są najwyższe zarówno w części humanistycznej jak i matematyczno-przyrodniczej.
31,28 punktów na 50 możliwych z części humanistycznej i 28,05 punktów na 50 z części matematyczno-przyrodniczej – to wyniki egzaminu gimnazjalnego w Krośnie, co przy średnich wynikach w kraju - 25,31 z części humanistycznej i 23,63 z części matematyczno-przyrodniczej - brzmi imponująco. Średni wynik województwa podkarpackiego w części humanistycznej wyniósł 26,99 pkt, a w części matematyczno–przyrodniczej 24,39 pkt. Podobnie jak w latach ubiegłych, wyniki uczniów z dużych miast okazały się wyższe niż uczniów ze szkół na wsi i miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Z części humanistycznej średni wynik uczniów wiejskich wyniósł 24,65 pkt., a z miejscowości od 20 tys. - 24,33 pkt. Z części matematyczno-przyrodniczej średnie wyniki tych uczniów to odpowiednio: 22,92 pkt. i 22,76 pkt. Najwyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców; z części humanistycznej jest to 26,98 pkt. i z części matematyczno-przyrodniczej - 25,28 pkt. Jak widać po wynikach, szczególnie w części humanistycznej, wiedza i umiejętności uczniów kończących gimnazja na terenie Krosna daleko wykraczają poza umiejętności uczniów ze szkół w terenie.
Gimnazjaliści zdawali egzamin z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej,
a w tym roku dodatkowo mogli jescze sprawdzić swoje umiejętności z języka obcego
Egzamin gimnazjalny jest powszechny i obowiązkowy, a przystąpienie do niego jest jednym z warunków ukończenia gimnazjum. Wynik egzaminu z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej ma ogromne znaczenie przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Uczniowie zdawali także egzamin z języka obcego, ale w tym roku nie ma on jeszcze znaczenia selekcyjnego przy przyjmowaniu uczniów do szkół średnich.
W teście z wiedzy humanistycznej znajdowały się pytania z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki i muzyki.
Tak w latach ubiegłych, w części humanistycznej tegorocznego egzaminu uczniowie w całej Polsce lepiej radzili sobie z testem sprawdzającym umiejętność "czytania i odbioru tekstów kultury". Średni uzyskany wynik to 15,39 pkt. na 25 możliwych. Za "tworzenie własnego tekstu" można było dostać również 25 pkt., średni wynik uzyskany to tylko 9,92 pkt.
Na teście humanistycznym gimnazjaliści analizowali fragment „Pana Tadeusza” z opisem dworu w Soplicowie, „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech” oraz fragment reportażu Melchiora Wańkowicza „Monte Cassino”. Pisali też rozprawkę na temat „Patriotą można być zarówno w czasie wojny, jak i w czasach pokoju”, a także podanie do dyrektora szkoły z prośbą o pomoc finansową przy tworzeniu w szkole muzeum regionalnego.
Test matematyczno-przyrodniczy sprawdzał wiedzę z biologii, geografii, chemii, fizyki i matematyki.
W części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z "umiejętnym stosowaniem terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu" - średni wynik to 7,93 pkt. na 15 możliwych. Trochę słabiej poszło im z "wyszukiwaniem i stosowaniem informacji" - średni wynik to 6,25 pkt. na 12 możliwych oraz z "wskazywaniem i opisywaniem faktów, związków i zależności w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych" - średni wynik to 6,69 pkt. na 15 możliwych.
Podobnie jak w latach ubiegłych, najsłabiej uczniom wyszło "stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów" - średni wynik to 2,76 pkt. na 8 możliwych.
Wszystkiego po trochu – tak można określić test matematyczno-przyrodniczy, który zdawali gimnazjaliści. Były pytania o układ krwionośny człowieka, przylądki, obieg węgla w przyrodzie, schemat obwodu elektrycznego, ale nie zabrakło też matematyki. Gimnazjaliści mieli m.in. obliczyć, która z taryf zaproponowanych przez firmę telekomunikacyjną jest najkorzystniejsza przy założeniu, że abonent rozmawia przez telefon przez nie mniej niż 200 minut.
Poniżej odniesiono tegoroczne wyniki gimnazjalne w Krośnie do wyników wojewódzkich, okręgowych i ogólnopolskich
Gimnazjaliści rozwiązywali też test ze znajomości języka obcego. Średni wynik z języka angielskiego gimnazjalistów z Krosna to 34,06 pkt. na 50 możliwych, przy średniej w kraju 28,28 pkt. W Krośnie językiem wiodącym jest język angielski – wszyscy uczniowie pisali test z tego języka. W kraju było to zróżnicowane, najwięcej z języka angielskiego, ale także z niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego i hiszpańskiego. W przypadku języka angielskiego im większa miejscowość, w której mieszka uczeń tym lepszy wynik; dokładnie odwrotnie jest, jeśli chodzi o język rosyjski.
Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego w wybranych miastach w kraju,
dużych miastach województwa podkarpackiego
i w gminach powiatu krośnieńskiego - ziemskiego
Powiat/Gmina
|
Średni wynik punktach w 2011 roku
|
|
---|---|---|
Część matematyczno - przyrodnicza
|
Część humanistyczna
|
|
M. Warszawa |
27,80
|
30,53
|
M. Kraków |
27,48
|
28,67
|
M. Krosno
|
28,05
|
31,28
|
M. Przemyśl |
23,97
|
26,30
|
M. Rzeszów |
26,99
|
29,42
|
M. Tarnobrzeg |
24,67
|
28,43
|
m. Jasło |
24,22
|
27,12
|
m. Sanok |
22,63
|
24,77
|
powiat krośnieński, w tym: |
24,45
|
26,46
|
Chorkówka |
24,72
|
27,32
|
Dukla |
24,13
|
26,31
|
Iwonicz-Zdrój |
20,82
|
23,08
|
Jedlicze |
24,69
|
25,08
|
Korczyna |
26,06
|
28,41
|
Krościenko Wyżne |
25,75
|
26,85
|
Miejsce Piastowe |
24,59
|
26,11
|
Rymanów |
26,07
|
28,93
|
Wojaszówka |
25,46
|
27,57
|
Krośnieńskie szkoły po raz kolejny potwierdziły, że ich uczniowie mają bardzo dobre podstawy do dalszej edukacji. Wyniki uzyskane z egzaminu pomogą dostać się do wymarzonej szkoły ponadgimnazjalnej.
Tegoroczny test został napisany przez blisko 430 tysięcy uczniów z całej Polski. W Krośnie arkusz standardowy pisało 532 uczniów w 7 gimnazjach (w tym 5 prowadzonych przez Gminę Krosno, Katolickie Gimnazjum Zgromadzenia św. Michała Archanioła im. ks. Bronisława Markiewicza i Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną w Zespole Szkół Muzycznych im. I.J. Paderewskiego w Krośnie).
We wszystkich częściach najwyższy wynik odnotowało Gimnazjum Katolickie, które w części językowej osiągnęło niezwykle wysoki średni wynik - 44,2 pkt. na 50 możliwych, uzyskując jednocześnie w części humanistycznej 35,6 pkt. i 34,2 pkt. w części matematyczno- przyrodniczej.
Poza Gimnazjum Katolickim, które w ostatnich latach pełni rolę lidera wśród krośnieńskich gimnazjów, najwyższe lokaty w punktowanych częściach humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej zajęły:
część matematyczno-przyrodnicza
29,4 pkt. Gimnazjum Nr 4 w Miejskim Zespole Szkół Nr 4
część humanistyczna
32,6 pkt. Gimnazjum Nr 3 w Miejskim Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Polskich Olimpijczyków
Spośród najlepszych oddziałów klas trzecich w krośnieńskich szkołach najwyższe wyniki odnotowały:
część matematyczno-przyrodnicza
1) 34,3 pkt. – klasa III a Gimnazjum Katolickie im. ks. Bronisława Markiewicza
2) 33,6 pkt. – klasa III d Gimnazjum Nr 4 w Miejskim Zespole Szkół Nr 4
3) 32,6 pkt. – klasa III a Gimnazjum Nr 2 w Miejskim Zespole Szkół Nr 1
część humanistyczna
1) 35,9 pkt. – klasa III a Gimnazjum Katolickie im. ks. Bronisława Markiewicza
2) 35,3 pkt. – klasa III d Gimnazjum Nr 4 w Miejskim Zespole Szkół Nr 4
3) 35,0 pkt. – klasa III a Gimnazjum Nr 3 w Miejskim Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Polskich Olimpijczyków 3
część językowa
1) 45,0 pkt. – klasa III b Gimnazjum Katolickie im. Michała Archanioła
2) 40,4 pkt. – klasa III d Gimnazjum Nr 4 w Miejskim Zespole Szkół Nr 4
3) 40,1 pkt. – klasa III a Gimnazjum Nr 3 w Miejskim Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Polskich Olimpijczyków
Serdecznie gratulujemy
Za rok zmiany:
Egzamin ma być dłuższy, oceniany procentowo, a nie punktowo. W części humanistycznej osobna będzie ocena z polskiego, a osobna z pozostałych przedmiotów, czyli historii i wos. W części matematyczno-przyrodniczej osobna dla matematyki, a osobna dla przedmiotów przyrodniczych. Język obcy zdawany będzie na dwóch poziomach trudności: podstawowym i rozszerzonym.
Informacje o wynikach opracowano w Wydziale Edukacji UM Krosna na podstawie danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej http://www.cke.pl i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych w tym OKE w Krakowie www.oke.krakow.pl