Projekt finansowany był ze środków unijnych, a „Szczepanik” był jedną z 10 szkół realizujących go w województwie podkarpackim i jedną z 50 szkół z Polski Wschodniej (woj.: lubelskie, mazowieckie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie). Zakwalifikował się do projektu w wyniku postępowania konkursowego przedstawiając wysoko oceniony program.
Realizacja projektu trwała ponad trzy lata. Rozpoczęła się od organizacji w marcu 2009r. seminarium pt. „Lokalne i regionalne potrzeby i uwarunkowania oświaty i rynku pracy”.
Głównym celem programu było kształcenie kompetencji kluczowych w zakresie matematyki, przedsiębiorczości, języka angielskiego i technologii informacyjnej. To właśnie z tych przedmiotów nauczyciele po kierunkiem koordynatorów merytorycznych napisali autorskie programy nauczania, a następnie realizowali je w wybranych klasach Technikum.
Kształcenie kluczowych kompetencji odbywało się nie tylko na lekcjach. Uczniowie uczestniczyli w bardzo interesujących dodatkowych zajęciach w ramach tzw. Mobilnego Instytutu Kompetencji, wzięli udział w siedmiu wyjazdowych kołach naukowych odbywających się głównie w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. W czasie wakacji cztery 10-osobowe grupy uczniów wyjeżdżały do Poronina koło Zakopanego na Wakacyjne Obozy Naukowe, w trakcie których odbywały się atrakcyjne zajęcia a wolny czas był zapełniony programem wypoczynkowo-turystycznym. Kilkoro uczniów - w ramach Szkoły Kompetentnych Liderów - brało udział w interesujących wykładach i ćwiczeniach na Politechnice Rzeszowskiej, które zakończyły się zaliczeniem tych zajęć na poczet przyszłych studiów na tej uczelni. W programie projektu była też gra komputerowa „Przedsiębiorstwo Symulacyjne”. W rywalizacji w tej grze uczniowie „Szczepanika” zajęli II miejsce w województwie.
W swoim wystąpieniu dyrektor Szkoły – Andrzej Gregorczyk – wskazał na liczne korzyści z udziału szkoły w projekcie. Zaliczył do nich przede wszystkim potwierdzone w trakcie ewaluacji projektu lepsze osiągnięcie przez uczniów kompetencji kluczowych, możliwość udziału w wielu wyjazdowych formach pozaszkolnych zajęć edukacyjnych i szkolnych zajęć pozalekcyjnych, inspirację do działania na rzecz własnego rozwoju. Podkreślił także korzyści jakie odnieśli nauczyciele.
Ważne było także wsparcie materialne jakie otrzymali uczniowie: przybory szkolne, materiały biurowe, zeszyty, długopisy, kalkulator, pen drive, torba ale przede wszystkim podręczniki na wszystkie lata nauki.
W ramach projektu także szkoła otrzymała wiele cennych pomocy naukowych, w tym audiowizualnych: laptopy, rzutniki, programy komputerowe, wizualizery. W ramach grantu konkursowego realizowanego w klasie turystycznej szkoła otrzymała dodatkowe wyposażenie multimedialne na kwotę 10 000 zł.
W trakcie podsumowującej prezentacji przedstawiciele uczniów biorących udział w projekcie przestawili wiele faktów dokumentujących osiągnięcia poszczególnych grup uczniowskich oraz podkreślili dużą różnorodność i atrakcyjność działań projektowych. O korzyściach mówili też nauczyciele.
Organizatorzy projektu wysoko ocenili pracę uczniów i nauczycieli realizujących zadania projektowe. Goście seminarium gratulowali szkole udziału w tak atrakcyjnym projekcie. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Jana Szczepanika jest bardzo aktywny w aplikowaniu o realizacje projektów edukacyjnych. Oprócz Szkoły Kluczowych Kompetencji szkoła m. in.: prowadzi swój projekt „Już dziś tworzę własną firmę – program rozwojowy ZSP1 w Krośnie”, aktywnie uczestniczy w projekcie systemowym „Podkarpacie stawia na zawodowców”, rozpoczyna przy współpracy ze szkołami z Hiszpanii, Francji, Szkocji i Słowenii kolejny projekt w ramach LLP Comenius: „ Light! Camera … Action”, realizuje projekty „Żyj twórczo. Zostań M@T.e-MANIAKIEM”, „Matematyka – reaktywacja”.