Najwięcej środków w przyszłym roku miasto przeznaczy na modernizację i budowę dróg. Rada Miasta Krosna podczas ostatniej sesji przegłosowała budżet na 2012 r. Większość Radnych (18–za, Radni Klubu Samorządowego, Platformy Obywatelskiej i część PiS) poparła przyszłoroczne plany, 3 Radnych (PiS) wstrzymało się od głosu.
Ambitny, śmiały, rozwojowy – tak budżet miasta określił Tadeusz Alibożek (Klub Samorządowy) Przewodniczący Komisji Budżetowo - Finansowej, która jednogłośnie zaopiniowała projekt budżetu.
Dochody budżetu zaplanowane zostały w wysokości 272,4 mln zł, w tym:
- dochody własne – 100,2 mln zł,
- subwencje – 84,2 mln zł,
- środki europejskie inwestycyjne i bieżące – 60,9 mln zł,
- dotacje celowe – 27,1 mln zł.
Wydatki zaplanowano w wysokości 281,1 mln zł, z czego na realizację zadań inwestycyjnych – rekordową kwotę ponad 91,3 mln zł (32,5% budżetu).
Tak jak w latach ubiegłych największe środki – ponad 31,9 mln zł - zaplanowano na inwestycje w zakresie modernizacji i rozbudowy dróg, w tym 19,9 mln zł na Przebudowę i rozbudowę obwodnicy miasta Krosna w ciągu drogi krajowej nr 28. Przy wsparciu środków europejskich wykonana zostanie także Rozbudowa ul. Decowskiego (3,6 mln zł), a na Remont ulicy Czajkowskiego (2 mln zł) Miasto otrzymało dofinansowanie z budżetu państwa.
Znaczne kwoty zaplanowano także na inwestycje w zakresie modernizacji i budowy bazy stwarzającej korzystne warunki do rozwoju gospodarczego oraz konkurencyjności lokalnej gospodarki, w tym:
- Zwiększenie atrakcyjności miasta Krosna poprzez kompleksowe przygotowanie terenów pod inwestycje – 17,5 mln zł,
- Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej i Nowoczesnych Technologii – 11,3 mln zł.
- Wykupy nieruchomości – 4 mln zł, w tym pod budowę drogi G oraz terenów przy lotnisku,
- Utworzenie Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie – 1,5 mln zł, oraz utworzenia regionalnego ośrodka kultury, sportu i turystyki, w tym:
- Centrum Dziedzictwa Szkła – 5,6 mln zł,
- Rewitalizacja Zespołu Staromiejskiego – 2,4 zł,
- Partnerska budowa wspólnej przestrzeni turystycznej w oparciu o nowe centra sportu i rekreacji młodzieży – 1,1 mln zł.
Podkreślić trzeba, że zaplanowanie tak wysokiego poziomu wydatków inwestycyjnych możliwe jest dzięki pozyskaniu dofinansowania ze źródeł zewnętrznych, w tym głównie środków europejskich.
W przyszłym roku Miasto nadal ubiegać się będzie o dofinansowanie wielu zadań, w tym termomodernizacji kilkunastu obiektów oświatowych – w tym celu zaplanowano w budżecie ponad 1,5 mln zł na zapewnienie wymaganego udziału własnego w związku z planowanym złożeniem wniosków aplikacyjnych dla tych inwestycji.
Przy założonym poziomie dochodów i wydatków planowany deficyt budżetu wyniesie 8,8 mln zł i jest niższy od ubiegłorocznego o niemal 12 mln zł.
Zadłużenie Miasta z tytułu kredytów i pożyczek na koniec przyszłego roku, po uwzględnieniu planowanych kredytów w wysokości 18,9 mln zł oraz spłat kredytów już zaciągniętych w wysokości 10,1 mln zł, wyniesie 103,6 mln zł.
Łącznie z zobowiązaniami długoterminowymi wynikającymi z zawartych umów na realizację inwestycji w ramach factoringu planowany dług Miasta na koniec 2012 r. wyniesie 109,6 mln zł, co stanowić będzie 40,23% planowanych dochodów.
Radni przyjęli również Wieloletnią Prognozę Finansową Miasta Krosna na lata 2012 – 2020, w tym wykaz przedsięwzięć wieloletnich.
W przedsięwzięciach wieloletnich na lata 2012 – 2020 zaplanowano wydatki w łącznej kwocie ponad 300 mln zł, w tym na inwestycje ponad 270 mln zł. Spośród wieloletnich zadań inwestycyjnych w okresie objętym prognozą największe kwoty zaplanowano na:
- Przebudowę i rozbudowę obwodnicy miasta Krosna w ciągu drogi krajowej nr 28 – ponad 111 mln zł,
- Utworzenie Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie – 93 mln zł.
Wieloletnia Prognoza Finansowa będzie systematycznie aktualizowana z uwagi na zmiany dokonywane w przyszłorocznym budżecie jak i w zakresie rzeczowo-finansowym przedsięwzięć wieloletnich. Konieczne będzie także aktualizowanie przyjętych założeń, gdyż prognozowanie w tak długim okresie obciążone jest dużym ryzykiem.