Przewodniczący Rady Miasta Krosna Stanisław Słyś podsumował pracę Rady na przestrzeni ostatnich czterech lat - Dobiega końca VI kadencja działania samorządu terytorialnego w latach 2010 – 2014, nadszedł więc stosowny moment do dokonania podsumowań w liczbach, wyrażenia refleksji nad minionym okresem i przypomnienia najważniejszych dokonań – powiedział Przewodniczący.
Działalność sesyjna Rady Miasta
LATA
|
ILOŚĆ SESJI
|
2010
|
4
|
2011
|
19
|
2012
|
13
|
2013
|
14
|
2014
|
14
|
ŁĄCZNIE
|
64
|
W podejmowanej przez Radę problematyce znalazły się zasadzie wszystkie dziedziny życia społeczno – gospodarczego miasta, wśród nich także problemy zgłaszane przez komisje oraz zarządy dzielni i osiedli.
Pamiątkowe zdjęcie po zakończeniu ostatniej sesji Rady Miasta VI kadencji (7.11.2014)
Obligatoryjnie już Rada (w myśl ustawy o samorządzie gminnym i ustawy prawo budżetowe) każdorazowo rozpoczynała rok kalendarzowy tzw. sesją budżetową - bardzo ważną rzutującą na klimat społeczny i tempo rozwoju miasta - następnie w miesiącu czerwcu przyjmowała sprawozdanie z wykonania budżetu miasta roku poprzedniego wraz udzieleniem absolutorium dla Prezydenta Miasta z tytułu działalności finansowej, a kończyła dany rok ustaleniem wysokości nowych stawek podatkowych i opłat administracyjnych. Także corocznie Rada : uchwalała wysokości opłat za wodę i ścieki, zatwierdzała roczne plany pracy komisji problemowych, oceniała działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie wraz z realizacją Miejskiego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Narkomanii, przyjmowała sprawozdania z działalności komisji problemowych, natomiast każdorazowo na sesji podejmowała blok uchwał z zakresu gospodarki nieruchomościami.
Wymiernym rezultatem pracy Rady Miasta jest podjęcie rekordowej ilości w historii funkcjonowania Rady 1505 uchwał.
|
LATA
|
Ilość podjętych
uchwał
|
Uchwały
|
2010
|
79
|
2011
|
273
|
|
2012
|
347
|
|
2013
|
452
|
|
2014
|
354
|
|
Razem :
|
|
1505
|
Większość uchwał było typu organizacyjnego oraz zmian dokonywanych w budżecie miasta i gospodarki nieruchomościami. Uchwały problemowe do realizacji przez Prezydenta i odpowiednich jednostek organizacyjnych stanowiły i nadal stanowią podstawę działalności gospodarczo – finansowej. Uchwały te określały każdorazowo termin wykonania zadań a nadzór nad ich realizacją powierzały odpowiednim stałym komisjom problemowym. Stopień realizacji tych uchwał Rada oceniała raz w roku (przy przyjmowaniu sprawozdania z wykonania budżetu) po wcześniejszym wnikliwym analizowaniu przez Komisję Rewizyjną. Oprócz podjętych uchwał Rada Miasta w kadencji w kilku przypadkach wyrażała swoje opinie czy ewentualne decyzje w formie stanowisk, oświadczeń i apeli.
Uchwalenie budżetu na 2011 r. (sesja styczniowa 2011 r.) przy 21 obecnych : 15 głosów „za” i przy 6 wstrzymujących (PiS)
Wykonanie budżetu za 2010 r. (sesja czerwcowa 2011 r.) : przy 21 obecnych: 15 głosów „za” i przy 6 wstrzymujących (PiS)
Uchwalenie budżetu na 2012 r. (sesja grudniowa 2011 r.) przy 21 obecnych : 18 głosów „za” i przy 3 wstrzymujących
Wykonanie budżetu za 2011 r. (sesja czerwcowa 2012 r.) : przy 20 obecnych: 14 głosów „za” i przy 5 przeciwnych (PiS)
Uchwalenie budżetu na 2013 r. (sesja grudniowa 2013 r.) przy 21 obecnych : 16 radnych „za” i 5 przeciwnych (PiS)
Wykonanie budżetu za 2012 r. (sesja czerwcowa 2013 r.) : przy 21 obecnych radnych: 15 głosów za przyjęciem sprawozdania i 6 przeciwnych (PiS)
Uchwalenie budżetu na 2014 r. (sesja grudniowa 2013 r.) przy 19 obecnych radnych: 12 głosów za ( Klub Samorządowy + 1 PO i 7 przeciw (Pis + KFS)
Wykonanie budżetu za 2013 r. (sesja czerwcowa 2014 r.) : przy 20 obecnych radnych: 14 głosów za przyjęciem sprawozdania (11 Klub Samorządowy + 1 PO + 2 (KFS) oraz 5 przeciw (PiS) i 1 wstrzymujący (KFS)
Absolutorium za 2013 r. przy 20 obecnych radnych: 13 głosów za udzieleniem, 6 przeciw (PiS) i 1 wstrzymujący (FFS).
Klub PIS - w sprawie Ronda żołnierzy Wyklętych,
Klub Samorządowy o w sprawie utrzymania stawek podatku od nieruchomości na 2014 r. na poziomie 2013 r.
Klub Samorządowy - nadania nazwy dla mostu „Most Białobrzeski”,
Przewodniczący Rady Miasta:
2011 r.
- podjęcie uchwały w sprawie wyborów w jednostkach pomocniczych miasta Krosna,
- podjęcie uchwały w sprawie pozostawienie bez biegu zgłoszonych kandydatów na ławników po terminie,
- podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych ,
- podjęcie uchwały w sprawie powołania in ustalenia składu liczbowego doraźnej komisji;
- podjęcie uchwały w sprawie składu osobowego doraźnej komisji do zmian w statutach jedn. Pomocniczych,
- podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Prezydenta ,
- podjęcie uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego doraźnej komisji,
- podjęcie uchwały w sprawie składu osobowego doraźnej komisji,
- podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia zasad otrzymywanych diet i zwrotu kosztów podróży przez radnych RM;
- podjęcie uchwały w sprawie konsultacji społecznych nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia statutów jednostek pomocniczych.
- Apel w sprawie funkcjonowania opieki stomatologicznej w mieście Krośnie w 2011 r.
- w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego ( Z. Dudycz),
- w sprawie tonu i języka wypowiedzi radnego Janusza Hejnara, w pismach kierowanych do mieszkańców naszego miasta,
- w sprawie obrony godności i dobrego imienia Ks. Arcybiskupa Józefa Michalika,
- w sprawie przeniesienia Centrali Spółki PGNiG Technologie SA z Warszawy do Krosna ,
- w sprawie ustanowienia Sanktuarium Świętego Jana Pawła II w Kościele pw Św. Piotra i Jan z Dukli,
- w sprawie realizacji świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej na terenie miasta Krosna i powiatu krośnieńskiego,
- stanowisko RM do zarzutów postawionych przez radnych P. Lenika i P. Krzanowskiego w sprawie funkcjonowania Wojewódzkiego Szpitala Podkarpackiego,
- w sprawie inicjatywy uchwałodawczej w zakresie zmian przepisów dotyczących funkcji kontrolnych Komisji Rewizyjnej – organu wewnętrznego Rady w przedmiocie kontroli ulg i umorzeń podatkowych dokonywanych przez organy samorządu terytorialnego jakim jest Prezydent , Burmistrz , Wójt.
- w sprawie wpisania trasy S19 VIA Carpathia do sieci bazowej TEN-T.
Działalność Komisji Rady Miasta
Okres międzysesyjny wypełniony był z reguły działalnością stałych komisji Rady. Szczególnie ważną rolę spełniały komisje w procesie opiniowania corocznych projektów budżetu miasta oraz jego realizacji w ciągu roku, wnosząc szereg uwag i wniosków z zakresu swojej działalności, wzbogacając i precyzując poszczególne zadania dla Prezydenta Miasta. Nie sposób dzisiaj przedstawić szczegółowych sprawozdań z działalności wszystkich komisji – zaznaczam, że pisemne coroczne sprawozdania stałych komisji były przedstawiane na sesjach. Jednak chcąc posłużyć się statystyką podam tylko, że komisje odbyły w okresie sprawozdawczym łącznie 455 posiedzenia i tak:
KOMISJA
|
LATA
|
POSIEDZENIA
|
REWIZYJNA
|
2010
|
2
|
2011
|
30
|
|
2012
|
22
|
|
2013
|
27
|
|
2014
|
22
|
|
Razem :
|
|
103
|
KOMISJA
|
LATA
|
Posiedzenia
|
BUDŻETOWO-FINANSOWA
|
2010
|
1
|
2011
|
18
|
|
2012
|
14
|
|
2013
|
13
|
|
2014
|
9
|
|
Razem :
|
|
55
|
URBANISTYKI
i GEODEZJI
|
2010
|
1
|
2011
|
18
|
|
2012
|
13
|
|
2013
|
13
|
|
2014
|
8
|
|
Razem :
|
|
53
|
RODZINY
i EDUKACJI
|
2010
|
1
|
2011
|
14
|
|
2012
|
15
|
|
2013
|
11
|
|
2014
|
8
|
|
Razem : |
|
49
|
KOMISJA
|
LATA
|
Posiedzenia
|
GOSP. KOMUNALN.
SAM. I OCHR. ŚRODOWISKA |
|
|
|
2010
|
1
|
2011
|
13
|
|
2012
|
11
|
|
2013
|
13
|
|
2014
|
10
|
|
Razem
|
|
48
|
KULTURY SPORTU I TURYSTYKI
|
|
|
|
2010
|
1
|
2011
|
15
|
|
2012
|
14
|
|
2013
|
11
|
|
2014
|
9
|
|
Razem
|
|
50
|
ZDROWIA i OPIEKI SPOŁECZNEJ |
|
|
|
2010
|
2
|
2011
|
10
|
|
2012
|
11
|
|
2013
|
12
|
|
2014
|
9
|
|
Razem
|
|
44
|
BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO |
|
|
|
2010
|
1
|
2011
|
10
|
|
2012
|
15
|
|
2013
|
11
|
|
2014
|
8
|
|
Razem
|
|
40
|
|
|
|
|
|
|
INWENTARYZACYJNA
|
|
|
|
2010
|
2
|
2011
|
4
|
|
2012
|
2
|
|
2013
|
3
|
|
2014
|
2
|
|
Razem
|
|
13
|
Miejmy nadzieję, że kolejna kadencja wybranej w dniu 16 listopada br. Rady Miasta sfinalizuje zainicjowane przez nas przedsięwzięcia i podejmie jeszcze nowsze w zakresie infrastruktury komunikacyjnej, mieszkaniowej, oświatowej kulturalnej czy sportowej.
Dziękuję Zarządom Dzielnic i Osiedli i ich Przewodniczącym, którzy wspierali i inicjowali działania w najistotniejszym punkcie tzw. na styku bezpośrednim z mieszkańcami naszego miasta – powiedział Stanisław Słyś.