Dofinansowanie z Programu Innowacyjna Gospodarka otrzymało już ponad 10 tys. inwestycji w całej Polsce. Środki unijne pomogły zrealizować przedsięwzięcia z wielu różnych dziedzin, m.in. medycyny, energetyki czy bezpieczeństwa. Wśród nich były także projekty dotyczące turystyki, w tym projekt „Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie”, którego beneficjentem była Gmina Krosno.
Zorganizowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego konkurs „Siła promocji – siła projektu” zwrócić miał uwagę beneficjentów funduszy europejskich na rolę narzędzi promocyjnych w realizacji przedsięwzięć i osiąganiu sukcesu. Kapituła konkursu, w skład której weszli przedstawiciele Ministerstwa, instytucji wdrażających program Innowacyjna Gospodarka oraz eksperci zewnętrzni, w tym specjaliści ds. marketingu i public relations, oceniała przede wszystkim skuteczność
i pomysłowość działań promocyjnych. Na konkurs zgłoszono 58 projektów z całej Polski. Działania promocyjne CDS zdobyły II miejsce ustępując jedynie Politechnice Warszawskiej, która realizowała projekt dotyczący walki z chorobami nowotworowymi.
Do konkursu CDS zgłosiło następujące działania: GlassTour, czyli plenerowe pokazy hutnictwa szkła przeprowadzone w kwietniu i maju w kilku miastach Polski; imprezę Lokacji – Krosna Miasta Szkła (w jej programie znalazł się m.in. występ Kseni Simonovej – ukraińskiej mistrzyni rysowania piaskiem na szkle) oraz konkurs na tablicę reklamową „Miasta Szkła”, w ramach którego powstały gigantyczne koktajlówki wskazujące drogę do Krosna. Działania te wzbudziły żywe zainteresowanie w skali całego kraju, a ich efektem było niemal 1500 publikacji w mediach ogólnopolskich i regionalnych. Materiały dotyczące CDS znalazły się m. in. na antenach Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i portalach informacyjnych (Onet, Wirtualna Polska, Interia) czy w magazynie Voyage. Wartość reklamowa tych publikacji, oszacowana przez Instytut Monitorowania Mediów, wyniosła przeszło 2 mln zł, czyli wielokrotnie więcej niż nakłady przeznaczone na kampanię. Sam obiekt w nieco ponad 4 miesiące osiągnął natomiast frekwencję ponad 15 tys. turystów, czyli większą niż założono na cały pierwszy rok jego działalności.
Uznanie Kapituły zdobyła przede wszystkim oryginalności i pomysłowość strategii oraz jej efektywność. Czynnikiem, który zdecydowanie najbardziej przyczynił się do wyróżnienia CDS był fakt, że zgłoszone działania promocyjne nie polegały na płatnej emisji reklam, ale na organizacji wydarzeń, które same w sobie budziły zainteresowanie, w tym zainteresowanie mediów. Przykładem takiego działania był GlassTour. Mobilny warsztat hutniczy jako wizytówka CDS sprawdził się znakomicie – był medialny i zachęcający – zaznaczył Jerzy Gontarz z firmy Smartlink, od wielu lat zajmujący się promocją funduszy unijnych.
Największe uznanie Kapituły Konkursu zdobył GlassTour – projekt plenerowych pokazów hutnictwa szkła ...
oraz uroczysta Lokacja Krosna – Miasta Szkła (fot. CDS / A. Komski)
Ogłoszenie wyników odbyło się w środę 6 grudnia w Warszawie, podczas konferencji „Marketing projektów”. Nagrodę za promocję CDS odebrali Justyna Leczek z Urzędu Miasta Krosna oraz Stefan Dziadosz, prezes Centrum Dziedzictwa Szkła, który dziękując wszystkim osobom zaangażowanym w projekt podkreślił, że nagroda jest dowodem uznania dla ich wielomiesięcznej pracy.
Nagrodzone działania promocyjne zostały zaprezentowane podczas konferencji przez Dawida Iwańca z Centrum Dziedzictwa Szkła, odpowiedzialnego za przygotowanie i realizację nagrodzonych działań. W swoim wystąpieniu zapewnił on, że promocja CDS nie zakończyła się w momencie otwarcia obiektu. Centrum cały czas przyciąga uwagę przede wszystkim poprzez oryginalne przedsięwzięcia.
Opis nagrodzonych działań znalazł się także w specjalnej publikacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego opisującej najlepsze praktyki w promowaniu projektów realizowanych z funduszy unijnych.