Ma 80 m2, znajduje się na podłodze klatki schodowej, powstawało niemal trzy miesiące i jest najbardziej skomplikowanym malowidłem 3D w Polsce. „The UnderGlass” wykonane przez Ryszarda „Ryha” Paprockiego w krośnieńskim Centrum Dziedzictwa Szkła jest gotowe. To jednak nie koniec. W kwietniu Centrum zamierza podnieść trójwymiar do kwadratu i zaprezentować na malowidle animację wykonaną w technologii 3D mappingu. Po raz pierwszy na świecie!
Projekt „The UnderGlass” rozpoczął się w połowie grudnia 2012 r. Zakładał wykonanie przez krakowskiego malarza i architekta Ryszarda „Ryha” Paprockiego trzeciego w Polsce trójwymiarowego malowidła przedstawiającego podziemną pracownię hutniczą. Dzieło zlokalizowane zostało w nietypowej przestrzeni publicznej – w klatce schodów ruchomych Centrum Dziedzictwa Szkła, na co dzień bezpłatnie służących mieszkańcom i turystom. 7 marca 2013 r. o godz. 22:55 artysta złożył sygnaturę i zakończył prace malarskie.
Malowidło „The UnderGlass” oraz jego twórca – Ryszard „Ryho” Paprocki (fot. Damian Krzanowski)
„The UnderGlass” przedstawia temat produkcji szkła w niecodziennym, nieco baśniowym ujęciu. Paprocki połączył w malowidle sceny realistyczne odnoszące się do hutniczych tradycji Krosna (m.in. sceny wydmuchiwania szkła oraz wyposażenie pracowni hutniczej) z elementami krajobrazu, zdominowanego przez głęboką szczelinę skalną, na dnie której płynie strumień lawy. Dzieło wzbogacone zostało o kilka drewnianych mostków, półek oraz wiszącą nad pracownią linę. Wszystkie one służą „zabawie”, bowiem to przed wszystkim na nich stawać powinni turyści pozujący do zdjęć, w które zostaną idealnie wkomponowani. Te z kolei należy wykonywać ze ściśle określonego punktu, który został oznaczony na podłodze. Fotografie wykonane z innych miejsc nie będą „działać”, gdyż obraz będzie zdeformowany. Podkreślić także należy, że pełna trójwymiarowość pracy widoczna jest dopiero po zrobieniu zdjęcia lub filmu. Do tzw. punktu centralnego prowadzi mniejsze malowidło wykonane w tej samej technice, będące jednocześnie czwartym trwałym obrazem 3D w Polsce.
Niewielkie malowidło o powierzchni 8m2 prowadzące do punktu, z którego należy obserwować i robić zdjęcia kompozycji głównej, to czwarte trójwymiarowe dzieło Paprockiego.
W Krośnie artysta wykonał więc dwa obrazy 3D (fot. Damian Krzanowski)
Choć malowidło 3D, które powstało w Centrum Dziedzictwa Szkła to najmniejsze powierzchniowo tego typu dzieło Paprockiego, jednak, jak przyznaje artysta, jest ono zdecydowanie najbardziej skomplikowane. Praca nad krośnieńskim malowidłem była ogromnym wyzwaniem. Obraz powstawał
w wyjątkowym miejscu, jakim jest klatka schodowa. Do tego zmierzyć się musiałem z bardzo nietypową jak na malarstwo tematyką produkcji szkła – opisuje Paprocki. Podkreśla przy tym, że efekt końcowy przerósł jego oczekiwania.
W odróżnieniu od dwóch poprzednich dzieł malarza, obraz dostępny będzie przez cały rok, bowiem wykonany został pod dachem. Od początku powstawał na oczach widzów, którzy prace nad nim mogli śledzić na żywo w Krośnie lub poprzez transmisję online. Postępy w realizacji projektu były także szczegółowo dokumentowane fotograficznie i filmowo, zaś relacje z niemal każdego dnia pracy trafiały na blog prowadzony przez pracowników Centrum. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce pozwalające poznać od kuchni warsztat pracy artysty oraz przekonać się, że mimo, iż malowidło powstało na podłodze jest ono prawdziwym dziełem sztuki. Choć zdecydowanie prościej tworzyłoby mi się z dala od ludzi, jednak to było fantastyczne doświadczenie, dzięki któremu każdy mógł się przekonać jak trudny i wymagający jest proces realizacji takiego dzieła – przyznaje Paprocki.
Malowidło jest już dostępne. Można je oglądać w godzinach pracy Centrum. Wstęp do klatki schodowej, w której zostało wykonane jest bezpłatny. Zachęcamy do jak najbardziej aktywnego korzystania z malowidła. Mimo, że jest ono dziełem sztuki, jednak praca ta stworzona została po to, aby na nią wejść i zapozować do zdjęcia, więc nie należy się tego bać – mówi Stefan Dziadosz, prezes Centrum Dziedzictwa Szkła.
Cały czas trwają też prace nad drugim elementem projektu. W I połowie kwietnia na malowidle zaprezentowana zostanie animacja 3D mappingu, dzięki której obraz zyska drugie życie. Będzie to światowa premiera połączenia trójwymiarowego malowidła z trójwymiarową projekcją. Za jej przygotowanie odpowiada firma Tving Stage Design. Ryszard Paprocki zawiesił poprzeczkę bardzo wysoko. Zrobimy wszystko, aby animacja stała na równie wysokim poziomie jak malowidło – zapewnia autor projekcji Tomasz Gawroński. Pierwszy pokaz 3d-mappingu na malowidle „The UnderGlass” odbędzie się 14 kwietnia. Szczegóły znane będą wkrótce i opublikowane zostaną na oficjalnej stronie projektu znajdującej się pod adresem www.3d.miastoszkla.pl.
***
Wybrane ciekawostki dotyczące realizacji projektu:
- Powierzchnia malowidła – 80 m2
- Czas pracy – 11 tygodni i 2 dni;
- Ilość farb zużytych do wykonania malowidła – ponad 100 litrów;
- Liczba planów, na których rozgrywa się „akcja” malowidła – 17;
- Artysta przez większość czasu malował w pozycji klęczącej;
- Mniejsze malowidło prowadzące do punktu, z którego należy oglądać pracę i wykonywać zdjęcia ma powierzchnię 8 m2 i jest czwartym w Polsce dziełem wykonanym w tej technice.