Mottem przewodnim tegorocznych STRACHÓW są słowa Tadeusza Kantora "Nie wolno umierać przed premierą". Zapraszamy na spektakle. Bilety do nabycia w kasie RCKP. Karnet 25 zł.
NOCNE TEATRALIA STRACHY FESTIWAL TEATRÓW ALTERNATYWNYCH
6-7 WRZEŚNIA
REGIONALNE CENTRUM KULTUR POGRANICZA W KROŚNIE
PROGRAM
6 września
17:30
Rozpoczęcie Festiwalu Nocne Teatralia Strachy V
18:00
Premiera
Moje szczęście
Teatr s.tr.a.c.h., Krosno
Reżyseria: Paweł Wrona
Scenariusz: Paweł Wrona
Światło: Grzegorz Malinowski
Występuje: Dagmara Bogacz
Niełatwo sformułować jedną, uniwersalną definicję szczęścia. Po dłuższym zastanowieniu stwierdzamy, że jest to wręcz niemożliwe. Jedyne co pewne w tej materii to fakt, iż szczęście jest kwestią indywidualną, ale – paradoksalnie – uzależnioną od otoczenia. Monodram "Moje szczęście" to próba analizy tego co nienamacalne, to opowieść o kobiecie, która tworząc otaczającą ją rzeczywistość, szuka szczęścia w sobie. Próba pogodzenia się z tym co było, co straciła i czego nigdy już nie odzyska. Przezwyciężanie żalu związanego z przeszłością.
19:30
Premiera
Spalone Skrzydła
Teatr Nikoli, Kraków
Reżyseria: Mikołaj Wiepriew
Scenariusz: Mikołaj Wiepriew
Dźwięk i światło: Dominik Jucha
Występują: Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha, Sabina Drąg, Paulina Florczak, Wojtek Ciępka
Talent twórczy jest jak delikatne skrzydła motyla, unoszą artystę ponad ziemię, dając mu lekkość i inspiracje. Z drugiej jednak strony są tak delikatne i kruche, że nawet lekki powiew wiatru jest w stanie naruszyć ich drobną strukturę. Spektakl „Spalone Skrzydła” to pełna plastycznych obrazów historia artystów i artystek o wielkim talencie, którzy wpadli w niebezpieczne sidła współczesnego świata. Jest to historia spalonych skrzydeł motyli, które wpadły w świat show biznesu. Główna postać przywołuje na myśl managera, impresario, mającego w ręku władzę, który jak pająk konsekwentnie plącze swoje sieci by łapać kolejne wielobarwne motyle. Odbiera im swobodę, wolność lotu a one wraz ze skrzydłami tracą swoje twórcze życie.
20:45
Umarła klasa. Seans T. Kantora
Sfilmowana w 1976 roku przez Andrzeja Wajdę inscenizacja najsłynniejszego spektaklu Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora "Umarła klasa". Przedstawienie miało formę collage'u obrazów o wyrazistej plastyce i precyzyjnej orkiestracji ruchu aktorów i dźwięku. Inspirowane tekstami Witkacego, Gombrowicza i Schulza było bardzo osobistą wypowiedzią Kantora. Konstanty Puzyna pisał: "Jaki świat przywołuje właściwie Kantor? (...) Jest to świat naszej wspólnej młodości, nie pokoleniowo jednak pojętej, lecz socjokulturowo. Tam nasz początek: w aptece Wiśniewskiego i w Jamie Michalikowej, w Wyspiańskim i w żydowskich miasteczkach, w pierwszej wojnie światowej i wybuchu niepodległości, w latach dwudziestych i w "Tumorze Mózgowiczu", w awangardzie, w Brunonie Schulzu i w starym Cricocie na Łobzowskiej. Zaś koniec tego świata to okupacja: kołysanka żydowska nad pustą kołyską. Tak, bo druga wojna światowa zlikwidowała całą tę rzeczywistość, nie tylko społeczność żydowską małych miasteczek. Zatrzasnęła wieko trumny nad tamtym kręgiem kultury. Nie ma już doń powrotu".
Czytaj więcej na temat spektaklu na stronie RCKP.
7 września
17:30
Cukier
Teatr Matki Pulardy, Wrocław
Reżyseria: Joanna Gerigk
Scenariusz: Joanna Gerigk
Muzyka: Mikołaj Laskowski
Scenografia: Magdalena Nowak
Występują: Łukasz Batko, Alan Bochnak, Jarosław Paczyński, Mateusz Zagórski
„Uczucie, gdy uświadamiamy sobie, że w naszym otoczeniu nie ma już nikogo, kto byłby do nas podobny na tyle, by nas zrozumieć - to początek dojrzewania. Józio (Alan Bochnak), chcąc dotrzeć do tego etapu życia, zmierza się z historiami ze swojego dzieciństwa, symbolizującymi skryte lęki i obawy przed samodzielnością. Poszukując tytułowego cukru, buduje fantastyczny świat pełen przygód i niezwykłych postaci. Dzięki wspaniałej kreacji aktorskiej stworzona została osobowość na pograniczu Małego Księcia, Piotrusia Pana, tudzież Don Kichota. To postać otwarta, którą każdy z widzów interpretuje według własnych potrzeb.”
Paweł Wrona, Teatralia Poznań, Nr 26
Spektakl warsztatowy Cukier został sfinansowany przez Urząd Miejski oraz Miasto Wrocław w ramach programu integracyjnego uczelni artystycznych PWST, AM i ASP we Wrocławiu. Opieka pedagogiczna: reżyseria, scenografia: Prof. A. Maksymiak, muzyka: Prof: Z. Karnecki.
19:00
DAGNY.BRECHT.księżniczka.żebraków
Teatr PWSFTviT, Łódź
Reżyseria: Dagny Cipora
Muzyka: Marcin Powalski
Scenografia: Joanna Wróbel
Choreografia: Anna Próchniak
Występuje: Dagny Cipora
DAGNY.BRECHT to zestawienie songów i innych tekstów Bertolda Brechta ze współczesną muzyką elektroniczną. Projekt nawiązuje do stylistyki obecnej popkultury, wyrażając jednocześnie bunt wobec panujących w niej trendów. Jest poszukiwaniem efektu obcości poprzez różne formy wyrazu artystycznego. Podtytuł projektu nawiązuje do postaci Polly Peachum z Opery za trzy grosze Bertolda Brechta. Jednak historia córki króla żebraków, w połączeniu z innymi utworami Brechta, nie musi opowiadać wyłącznie historii Polly...
20:15
Złap mnie
Teatr PWST, Wrocław
Reżyseria: Angelika Pytel, Jakub Kowalczyk
Scenariusz: Angelika Pytel, Jakub Kowalczyk
Muzyka i światło: Przemysław Jaszczak
Występują: Angelika Pytel, Jakub Kowalczyk
Przedstawienie o grze, w której uczestniczy każdy, kto kocha. Ale cóż znaczy kochać? Sztuka ukazuje skomplikowaną relację między dwojgiem ludzi- kobietą i mężczyzną - w której kochać znaczy nienawidzić, a nienawidzić znaczy kochać, w której pożądanie miesza się z pogardą a pogarda z pożądaniem. Spektakl o tym, jak bardzo obcy może okazać się najbliższy człowiek, a jak bliskim może stać się ktoś, kogo nie znamy. Co dzieje się, kiedy cały Twój świat okazuje się iluzją, grą z której nie ma ucieczki? Co sprawia, że rzucamy się na oślep w ramiona kogoś, kto zadaje nam ból? Dlaczego bardziej uzależnia nas ból niż miłość? Spektakl w którym słowo staje się ciałem, a gest słowem. Gra w którą wejść może każdy, ale czy też wyjść?
21:30
Grupa Improwizacji Teatralnej No Potatoes, Lublin
Muzyka: Łukasz Jemioła
Występują: Magdalena Piekarska, Anna Skorek, Przemysław Buksiński, Kamil Choina, Łukasz Jemioła, Radosław Misztal, Adam Organista
Spektakl oparty jest na kanadyjskim stylu improwizacji teatralnej, która uznana została za jedną z najatrakcyjniejszych scenicznie form IMPROV na świecie. Udział publiczności jest duży, czasem nawet bardzo duży, bo to widzowie mają wpływ na to, co dzieje się na scenie: podrzucają sugestie, czasem rekwizyty, a jak trzeba, to i występują na scenie wraz z aktorami. Często grupy impro proszą publiczność o sugestię, która posłuży jako źródło inspiracji. Jest to sposób na zaangażowanie publiczności oraz dowód, że przedstawienie nie jest reżyserowane.
23:00
Koncert
We Call It A Sound, Wolsztyn
Skład: Bracia Karol i Filip Majerowscy oraz Marek Orywał
We Call It a Sound, jeden z najciekawszych i najbardziej obiecujących zespołów rodzimej sceny avant pop powstały w 2007 roku aktualnie promuje swoją drugą płytę „Home & Houses”. Debiutancki krążek wolsztyńskiego zespołu, nastoletnim wówczas, muzykom przyniósł sporo pochlebnych recenzji, a także zaproszenie do supportowania warszawskiego koncertu indie-popowych gwiazd zza Oceanu – Yeasayer. Wcześniej zespół mógł się już pochwalić występami na najważniejszych polskich festiwalach (Heineken Open'er Festival, Off Festival, Coke Live Music Festival, Slot Art Festival) oraz zwycięstwem w konkursie Coke Live Fresh Noise, w którym wzięło udział kilkaset zespołów z całego kraju. WCIAS nie boi się eksperymentować, odważnie podejmuje dialog z muzycznymi trendami, tworząc muzykę nie ustępującą kroku współczesności.