Studenci - uczestnicy warsztatów (2).jpg
04.11.2022

Młodzi o Krośnie i nowej Strategii Rozwoju Miasta

W październiku (20.10) młodzież z krośnieńskich szkół średnich oraz studenci Karpackiej Państwowej Uczelni wzięli udział w warsztatach, związanych z opracowaniem Strategii Rozwoju Miasta Krosna na lata 2023-2030. Celem spotkania było poznanie potrzeb i oczekiwań młodzieży dotyczących rozwoju Krosna, a także propozycji działań, które podnosiłyby atrakcyjność Krosna jako miejsca dla uczniów, studentów oraz absolwentów.


Warsztaty odbyły się w Biurze Wystaw Artystycznych. W pierwszym z nich wzięło udział 14 przedstawicieli szkół ponadpodstawowych, w drugim – 16 studentów Karpackiej Państwowej Uczelni. Wśród uczestników znaleźli się członkowie samorządów szkolnych i samorządu studenckiego, osoby zaangażowane społecznie, o różnych zainteresowaniach, uczące się i studiujące na różnych kierunkach.

Spotkania prowadzili przedstawiciele Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych „Delta Partner” – wykonawcy Strategii Rozwoju Miasta.

Młodzież wykazała ogromną chęć współpracy i aktywność podczas warsztatów. Wszystkie zgłoszone uwagi i propozycje zostaną wnikliwie przeanalizowane. Na pewno wiele z nich znajdzie odpowiednie odzwierciedlenie w nowej Strategii Rozwoju Miasta. Rozmowy będziemy kontynuować i konkretyzować zgłoszone sugestie.

Poniżej w skrócie przedstawiamy podsumowanie spotkań i młodzieżowy punkt widzenia na Krosno.

Silne strony Krosna zdaniem młodych
PRZYJEMNE MIASTO:

  • pozytywny klimat Krosna, przyjemne i przytulne miasto,
  • miasto czyste, zadbane,
  • miasto o bogatej historii i tradycjach,
  • dużo przestrzeni, atrakcyjny Rynek,
  • miasto kompaktowe, „wszędzie blisko”,
  • wysoki poziom bezpieczeństwa w mieście, dobrze działające służby (policja, straż miejska, straż pożarna),
  • niższe koszty życia w porównaniu do dużych miast.

EDUKACJA:

  • duży wybór szkół średnich, dobry, różnorodny wybór kierunków kształcenia i wysoki poziom edukacji,
  • oferta studiów w Karpackiej Państwowej Uczelni dla różnych grup wiekowych, także 26+,
  • niewielka liczebność grup na studiach w Karpackiej Państwowej Uczelni, dzięki czemu można efektywniej korzystać z zajęć,
  • atrakcyjne stypendia w Karpackiej Państwowej Uczelni,
  • współpraca Karpackiej Państwowej Uczelni w przedsiębiorcami – studia dualne.

INFRASTRUKTURA:

  • dobrze rozwinięta komunikacja do Krosna z mniejszych, okolicznych miejscowości (w dni nauki szkolnej),
  • dobra komunikacja miejska w centrum miasta, atrakcyjne autobusy hybrydowe (ekologia i przyjemność korzystania),
  • dobra infrastruktura drogowa w mieście, brak korków,
  • lotnisko jako element wyróżniający Krosno,
  • dostępne hulajnogi elektryczne, które wprowadzają klimat większego miasta.

CZAS WOLNY, USŁUGI:

  • organizowane imprezy (wysoka ocena imprez tj.: Karpackie Klimaty, Juwenalia, Speedland Festival, Balony nad Krosnem, Nocna Jazda Ratowników),
  • prężnie działający i osiągający sukcesy klub żużlowy Cellfast Wilki Krosno,
  • dostępna infrastruktura sportowa – baseny, lodowisko, duży wybór siłowni, a także różnorodna i atrakcyjna oferta zajęć sportowych,
  • dobrze rozwinięty handel i usługi – szeroki wybór sklepów, działalność wielu firm usługowych w branży fryzjerskiej i kosmetycznej, kina,
  • wprowadzona karta turysty i oferty dla rodzin.

Jakie są słabe strony Krosna? Co trzeba poprawić, jakie rozwiązania wprowadzić, żeby młodym żyło się lepiej?
INTEGRACJA MŁODZIEŻY I ROZRYWKA:

  • brakuje integracji szkół (uczniowie z różnych szkół nie mają okazji się poznać, „zablokowana komunikacja”),
  • zbyt mało wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych, skierowanych do młodzieży i studentów (propozycje: kino plenerowe, jarmarki świąteczne, koncerty),
  • brakuje imprez z udziałem znanych gwiazd, które są popularne wśród młodych (koncert rapera Maty jako przykład imprezy, która byłaby dużym sukcesem Krosna; koncert Lady Pank jako przykład imprezy, która łączyłaby wszystkie pokolenia);
  • „młodzież w Krośnie wieczorami nie ma co robić”, „brak nocnego życia” - brakuje pubów, klubów studenckich, klubów tanecznych i lokali organizujących imprezy (studenci z Krosna wyjeżdżają na imprezy do Krakowa i Rzeszowa),
  • brakuje miejsc spotkań dla młodzieży, w tym miejsca, gdzie można byłoby przyjemnie spędzić czas po szkole i zaczekać na autobus, nawiązać nowe znajomości, odrobić lekcje (najlepiej w sąsiedztwie dworca),
  • zagospodarowanie brzegów Wisłoka – rzeka mogłaby być dobrym miejscem integracji spędzania czasu przez młodzież, ale brakuje stworzenia tam odpowiedniej przestrzeni do spotkań (np. ścieżki rowerowe, leżaki, schodki w okolicach galerii Portius lub Zawodzie – na wzór bulwarów wiślanych w Warszawie),
  • „za mało zieleni na Rynku, za dużo betonu”, zbyt mało parków i zieleni na terenie miasta,
  • nieatrakcyjny, „wybrakowany” skatepark,
  • potrzeba więcej rabatów dla młodzieży i studentów w sklepach i punktach usługowych.

EDUKACJA I ROZWÓJ OSOBISTY:

  • przestarzała infrastruktura i wyposażenie niektórych szkół,
  • trudno dostać się na praktyki zawodowe, a także znaleźć pracę na weekend lub wakacje (problem przede wszystkim z komunikacją – młodzież jest chętna do pracy, a firmy często potrzebują pracowników do wykonywania prostych, niespecjalistycznych prac – brakuje między nimi komunikacji, kontaktu),
  • potrzeba organizacji projektów międzyszkolnych, np. kursów, warsztatów doszkalających dla młodzieży (także z liceum), pozwalających zdobywać kompetencje i doświadczenie,
  • potrzeba organizacji spotkań dla młodzieży z ciekawymi, inspirującymi ludźmi, pod kątem rozwoju zawodowego (przykład: spotkania z przedstawicielami szpitala dla uczniów na profilu promedycznym),
  • potrzeba rozwoju współpracy międzynarodowej w ramach programu Erasmus – wielu chętnych nie może skorzystać ze względu na niewielką liczbę dostępnych miejsc,
  • potrzebna szersza oferta stypendiów dla uczniów (nie tylko dla laureatów olimpiad),
  • potrzebne nowe kierunki studiów i podniesienie prestiżu lokalnej uczelni.

TRANSPORT:

  • za mało kursów komunikacji miejskiej wieczorami i w weekendy, brak autobusów nocnych,
  • komunikacja miejska pomiędzy kampusami KPU niedostosowana do potrzeb studentów, kursy niedostosowane do godzin rozpoczynania i kończenia zajęć na uczelni,
  • zbyt mała poczekalnia na dworcu autobusowym, zimą brakuje miejsca,
  • mało ścieżek rowerowych,
  • infrastruktura niewystarczająco przystosowana do hulajnóg elektrycznych,
  • niebezpieczne przejścia dla pieszych przy drodze krajowej nr 28 (bez sygnalizacji świetlnej),
  • parkingi zbyt drogie dla studentów, konieczne jest opłacanie parkingów na czas odbywania praktyk np. w szpitalu (propozycja wprowadzenia zniżek lub abonamentów dla studentów),
  • Uber/ Bolt – niedostępne w Krośnie, a ułatwiłyby poruszanie się po mieście,
  • zbyt mało połączeń kolejowych do dużych miast.

MIESZKANIA:

  • potrzebny dobry internat międzyszkolny, który oferowałby atrakcyjną przestrzeń i przyjazną atmosferę,
  • zbyt mało miejsc w akademikach,
  • w Krośnie trudno jest znaleźć mieszkanie do wynajęcia,
  • bardzo długi czas oczekiwania na mieszkanie w TBS.

ZDROWIE:

  •  brak dostępnej opieki psychologicznej, której potrzebuje wielu młodych ludzi, zarówno uczniów, jak i studentów. Opieka psychologiczna powinna być darmowa i powszechnie dostępna, także dla osób spoza Krosna, które tutaj uczą się lub studiują,
  • słaba opieka zdrowotna, długie oczekiwanie na wizyty u specjalistów.

GOSPODARKA I ROZWÓJ MIASTA:

  • brakuje miejsc pracy „na start”, dla osób bez doświadczenia,
  • mało możliwości zdobycia dobrze płatnej pracy w Krośnie,
  • propozycja wprowadzenia płatnych praktyk dla studentów, którzy chcieliby zostać w Krośnie po studiach,
  • potrzebne dofinansowania dla małych firm,
  • potrzebna większa promocja Inkubatora Przedsiębiorczości,
  • obrzeża miasta słabiej rozwijają się niż centrum, inwestycje skupione są w centrum,
  • potrzeba stworzenia atrakcji, która przyciągnęłaby ludzi z zewnątrz (propozycje – diabelski młyn, budynek ze szkła o nadzwyczajnej architekturze, z tarasem widokowym na dachu),
  • potrzebne motto, hasło promujące Krosno,
  • strona internetowa miasta mało atrakcyjna i skomplikowana w nawigacji,
  • potrzeba większego budżetu na promocję miasta,
  • potrzebny lepszy kontakt urzędników z mieszkańcami,
  • „młodzież powinna zatwierdzać pomysły władz miasta”.

 

 

Zapisz sie do newslettera Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail

herb.png [21.51 KB]

Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 430 01
um@um.krosno.pl

Kontakt z Inwestorami
Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 43 301
ri@um.krosno.pl

Informacja Kulturalno-Turystyczna

38-400 Krosno
ul. Blich 1

tel/fax. 515 252 776
pikt@muzeumrzemiosla.pl

- otwiera się w nowej karcie