11 maja br. w Krośnieńskiej Bibliotece – bibliotekarze z bibliotek publicznych oraz szkolnych z Krosna i powiatu krośnieńskiego uczestniczyli w wykładzie dra Grzegorza Leszczyńskiego na temat najnowszej prozy dla młodzieży pod nazwą „Kłopotliwy nastolatek szuka książek”.
Kres mitu młodości, konflikty rodzinne, środowisko rówieśnicze, seksualność – to cztery tematy charakterystyczne dla współczesnej prozy dla młodzieży, które omówił G. Leszczyński.
Współczesny świat to świat destabilizacji, młodemu człowiekowi zagraża rodzina, literatura musi o tym mówić. (…) Opinia, że książki mają wychowywać jest mitem. Książka nie jest do wychowywania, jest do przeżywania, do odnajdywania samego siebie – mówił G. Leszczyński. Kiedyś świat zewnętrzny dawał młodemu człowiekowi poczucie stabilizacji. We współczesnej rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Młody człowiek doświadcza odwrócenia ról. U źródeł przyjaźni pojawia się nienawiść. Przykładem takich książek jest m.in. „Candy” K. Brooksa czy „Gra w śmierć” S. Costa. Książka musi mówić o tym czym żyje młody człowiek, aby po nią sięgnął – podkreślał Leszczyński -To, że dzieci nie chcą czytać to wina złych książek.
Dr Grzegorz Leszczyński jest pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warszawskiego, historykiem i krytykiem literatury, specjalistą w zakresie literatury dla dzieci i młodzieży.
Wydał m.in.: Elementarz literacki. Leksykon młodego czytelnika, Po schodach wierszy, Mickiewicz – dzieciom, Portret poety – Julian Tuwim, Literatura i książka dziecięca, Magiczna biblioteka – zbójeckie książki młodego wieku; opracował ponad 50 haseł do Encyklopedii szkolnej. Literatura. Język polski; wybrał i poprzedził wstępem Baśnie dla najmłodszych; we współpracy z Barbarą Tylicką wydał Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, za który otrzymał Nagrodę Specjalną IBBY.
Pytany w jednym z wywiadów o motywy sięgania przez dzieci do książek tego samego gatunku jak kolejne tomy Harry’ego Pottera odpowiada: Młodzi ludzie szukają lektur o silnych emocjach, a nie z leniwie płynącą fabuła. Trzeba sobie uświadomić, w jaki sposób wychowywane jest współczesne pokolenie czytelników. Od początku obcują z telewizją, a ulubionym programem małych dzieci wcale nie są kreskówki, ale reklamy. Reklama trwa 15-20 sekund. Dziecko jest wychowane na takich krótkich interwałach. Jak zainteresować je książką? Musi być naprawdę dynamiczna, budzić silne emocje.
Wykład dr Grzegorza Leszczyńskiego odbył się w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek, który w tym roku jest obchodzony w dniach 8-15 maja pod hasłem „Biblioteka to plus”.
Monika Machowicz