Krosno ma otrzymać pełne dofinansowanie czyli ponad 107 mln zł, z przeznaczeniem na budowę i rozbudowę obwodnicy. Projekt tej inwestycji właśnie „wskoczył” na listę podstawową Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Do końca marca br. miasto musi przygotować m.in. prawomocne pozwolenia na budowę, decyzje środowiskowe, aktualne analizy ekonomiczno – finansowe oraz zabezpieczenie środków na realizację projektu w budżecie miasta. Od ich poprawności zależeć będzie pozytywna ocena ekspertów, która otworzy drogę do podpisania umowy o dofinansowanie projektu.
Projekt przebudowy obwodnicy miasta Krosna został przedstawiony do dofinansowania w ramach konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych tzw. CUPT w drugiej połowie 2008 r. Z uwagi na fakt, iż obwodnica stanowi w naszym mieście odcinek drogi krajowej nr 28 mogliśmy starać się o dofinansowanie kosztów jej przebudowy ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, priorytet VIII. Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, działanie 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T. O takie dofinansowanie mogły ubiegać się wszystkie miasta, gdzie Prezydent jest zarządcą drogi krajowej czyli de facto miasta na prawach powiatu. Z konkursu zostały wyłączone inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na podstawie kilku projektów budowlanych w roku 2008 zgłoszono do dofinansowania następujący zakres prac:
- Etap I – rozbudowa obwodnicy od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Zręcińską do skrzyżowania ul. Podkarpackiej – Składowej – Czajkowskiego polegająca przede wszystkim na dobudowie drugiej jezdni. Zakres ten był zrealizowany w latach 2008 – 2010.
- Etap II:
o wzmocnienie (wymiana) istniejącej nawierzchni na odcinkach od północno – zachodniej granicy miasta z miejscowością Potok do skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Tysiąclecia, odcinek od firmy BWI do skrzyżowania z ul. Zręcińską, odcinek od mostu na Lubatówce do skrzyżowania z planowaną drogą G (na wysokości budynków Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych), odcinek za ww. skrzyżowaniem z drogą G do skrzyżowań ul. Bieszczadzkiej z ul. Dmochowskiego, Żniwną, Polną, Reymonta, odcinek od ww. skrzyżowań do granicy południowo – wschodniej miasta od strony Miejsca Piastowego;
o przebudowa skrzyżowania ul. Rzeszowskiej, Bema i al. Jana Pawła II polegająca na korekcie lokalizacji wysp oraz zainstalowaniu sygnalizacji świetlnej;
o przebudowa skrzyżowania ul. Podkarpackiej i Tysiąclecia polegająca na wydzieleniu lewoskrętu dla pojazdów skręcających z al. Jana Pawła II na ul. Tysiąclecia oraz instalacji sygnalizacji świetlnej.
- Etap III – przebudowa skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Witosa polegająca na dobudowie drugiej jezdni od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Czajkowskiego i Składową do mostu na rzece Lubatówce oraz budowie dwóch bliźniaczych wiaduktów w ciągu ulicy Podkarpackiej, pod którymi przeprowadzone będzie przedłużenie ulicy Witosa i połączenie jej z ul. Jagiellońską. Wybudowane zostaną tzw. łącznice umożliwiające zjazd i wyjazd na wiadukty.
Etap I – rozbudowa obwodnicy od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Zręcińską
do skrzyżowania ul. Podkarpackiej – Składowej – Czajkowskiego - zrealizowany
Koszt ww. prac oszacowano w 2008 r. na 131 461 802,92 zł, w tym dofinansowanie ze środków UE miało wynieść 107 856 607,66 zł. W wyniku zakończonej w połowie 2009 r. oceny formalnej, a następnie merytorycznej I-go stopnia projekt miasta trafił na listę rezerwową z 34 punktami. O punktacji decydowało m.in. średnie dobowe natężenie ruchu na obwodnicy, wykorzystanie przepustowość istniejącej drogi, wysokość wskaźników efektywności ekonomicznej inwestycji. Zajęcie miejsca na liście rezerwowej oznaczało, że projekt uzyska dofinansowanie w przypadku gdy zwolnią się środki lub powiększona zostanie ich pula.
Skrzyżowanie ul. Podkarpackiej i ul. Witosa będzie przebudowywane w III etapie
Pod koniec ubiegłego roku projekt miasta został przesunięty na listę podstawową z pomniejszonym dofinansowaniem tj. 18 351 655,45 zł. Wtedy też zobowiązaliśmy się do przekazania dokumentów do końcowej weryfikacji projektu czyli tzw. oceny merytorycznej II – go stopnia. Do końca marca br. miasto przekaże do CUPT m.in. prawomocne pozwolenia na budowę, decyzje środowiskowe, aktualne analizy ekonomiczno – finansowe oraz zabezpieczenie środków na realizację projektu w budżecie miasta. Od ich poprawności zależeć będzie pozytywna ocena ekspertów, która otworzy drogę do podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Zgodnie z informacją ze strony www.cupt.gov.pl z dnia 05 marca br. projekt miasta może liczyć na pełne dofinansowanie we wnioskowanej kwocie.
Przewidywany termin podpisania umowy o dofinansowanie projektu to czerwiec br. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na połowę 2015 r.
W związku z faktem, że pomiędzy rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie dla projektu (listopad 2008) a umieszczeniem go na liście podstawowej z pełnym dofinansowaniem upłynęły blisko 4 lata opracowano projekt budowlany dobudowy drugiej jezdni na odcinku od mostu na rzece Lubatówce do zjazdu do myjni przy ul. Bieszczadzkiej w stronę Miejsca Piastowego. Zakres robót uwzględniał będzie także budowę drugiego mostu na Lubatówce oraz odbudowę istniejącego, przebudowę skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Grodzką i Wyszyńskiego oraz ul. Podkarpackiej z ul. Lwowską. Projekt budowlany obejmuje również budowę nowego skrzyżowania ul. Bieszczadzkiej z planowaną drogą G za budynkiem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Realizacja tych prac w ramach projektu unijnego będzie możliwa po pozytywnej ocenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakresu podstawowego zgłoszonego do dofinansowanie w 2008 r., a następnie uzyskaniu zgody na realizację dodatkowych robót budowlanych.