Wierszy z tomu „Rano na ziemi” oraz zbioru „Dni i noce” Piotra Sommera w interpretacji autora mogli posłuchać uczestnicy spotkania 20 września w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej. Redaktor naczelny „Literatury na świecie”, tłumacz, krytyk, ale przede wszystkim poeta zaprezentował wybór swoich utworów z różnych okresów twórczości pokazując, jak ważne są w przekazie poetyckim melodia i intonacja. Spotkanie prowadził poeta, absolwent polonistyki UJ, autor czterech zbiorów wierszy - Robert Król.
Mówiąc o początkach drogi twórczej P. Sommer podkreślił, że fascynacja poezją w jego przypadku pojawiła się już w szkole średniej. Inspirowany podręcznikowymi tekstami Różewicza, Herberta, Białoszewskiego pozostał wierny liryce do dzisiaj.
Pytany, czy czuje się bardziej poetą, tłumaczem czy krytykiem odpowiada: Ja się chyba najbardziej czuję obserwatorem - niekoniecznie krytycznym - w każdym gatunku literackim, przy którym dłubię. A więc i w pisaniu wierszy, i krytyki, może zwłaszcza krytyki, i w przekładach. Kiedy piszę wiersz, bardziej niż inne rzeczy interesuje mnie obserwowanie języka w trakcie jego stawania się i wydobywania z siebie melodii.
P. Sommer debiutował w 1977 r. zbiorem wierszy „W krześle”. Do tej pory wydał kilkanaście tomików poetyckich, tomy szkiców literackich: „Smak detalu” (1995) i „Po stykach” (2005), a także m.in. antologię przekładów z poetów amerykańskich „O krok od nich” (2006) i zbiór wierszy dla dzieci „Przed snem” (2008). Ukazał się również tom wywiadów przeprowadzonych z nim w ciągu ostatnich kilkunastu lat, zatytułowany „Ucieczka w bok. Pytania i odpowiedzi” (2010).
Jest autorem i współautorem ponad dwudziestu książek przekładowych, krytycznoliterackich oraz antologii współczesnej poezji amerykańskiej i angielskiej. Jego wiersze tłumaczone były na wiele języków. Laureat znaczących nagród, m.in.: im. Barbary Sadowskiej, Nagrody Kościelskich (1988), słoweńskiej Cristal Vilenica (2007) i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2010) za całokształt twórczości. Nominowany do Literackiej Nagrody Nike 2006 i 2010.
Sommer odniósł się również do współczesnej poezji. Wiedemann, Zadura, Sosnowski, Jarniewicz - to nazwiska twórców, których szczególnie ceni. Ze starszego pokolenia poetów dwudziestowiecznych najważniejszy dla niego jest Bolesław Leśmian, ale również Miron Białoszewski. Sommer wspomniał również niedocenionego jego zdaniem Jerzego Ficowskiego i Bożenę Keff.
Spotkanie z Piotrem Sommerem odbyło się w ramach projektu „W obiektywie słów” dofinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Monika Machowicz