Gra wyobraźni…warsztaty teatralne dla gimnazjalistów w Krośnieńskiej Bibliotece
„Teatr jednego aktora” pod taką nazwą w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej odbyły się 4 maja warsztaty teatralne. Uczniowie z Krosna i powiatu krośnieńskiego uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez Annę Demczuk – aktorkę Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
Po to jest teatr, żeby coś „naprawdę udawać”, to co mówi aktor musi być szczere i logiczne – mówiła aktorka.
Warsztaty miały przede wszystkim charakter praktyczny – m. in. w oparciu o prostą scenę z przedstawienia „Czerwony Kapturek” gimnazjaliści próbowali przedstawić różne sposoby interpretacji tego samego tekstu. Odpowiedni ton głosu, pauzy, gestykulacja to podstawowe elementy o których musi pamiętać aktor, aby przyciągną uwagę widza.
Uczestnicy warsztatów pod bacznym okiem fachowca próbowali swych sił jako aktorzy
Różne interpretacje tekstu uruchamiają wyobraźnię, bo teatr jak mówiła A. Demczuk „to m. in. gra wyobraźni – aktor gra, a każdy widz może wyobrażać sobie coś innego (…) to zadaniem aktora jest tak ubarwić tekst, aby widz chciał słuchać”.
Aktorka zaprezentowała również ćwiczenia poprawiające dykcję, a przyszli aktorzy musieli zmierzyć ze skomplikowanymi tekstami jak: „Trzchnął trznadel, pstrąg w głąb pruje/Wybrnęła wydra z brodła/Dżdżownica źdźbło dżdżu żuje/Chrząszcz pszczołę strząsł w szczelinę,/ Zaś pchła pchłę w popiół pchnęła”.
Gimnazjaliści chętnie poznawali tajniki aktorstwa
W warsztatach uczestniczyli uczniowie Gimnazjum nr 3 i nr 4 w Krośnie, Publicznego Gimnazjum w Krościenku Wyżnym, Gimnazjum w Klimkówce oraz Zespołu Szkół Publicznych w Sieniawie.
Warsztaty w KBP zostały zrealizowane w ramach projektu współfinansowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminę Krosno pod nazwą: „Teatr, teksty i preteksty… edukacja teatralna dzieci” z Programu MKiDN „Edukacja kulturalna i diagnoza kultury”.
Patronat medialny nad projektem objęli: tygodnik „Nasz Głos”, portal Krosno24.pl oraz Gazeta Informacyjna Neon.info.pl.
Projekt ma na celu popularyzację wiedzy o teatrze i pobudzanie dzieci do działań rozwijających ich zdolności aktorskie, a także kształcenie umiejętności wyrażania się poprzez ekspresję, ruch oraz prezentację swoich umiejętności przed publicznością.
M. Machowicz