Publikacja Anny Guz „Stanisław Wojciech Bergman wybitny malarz krośnieński” wydana przez Muzeum Podkarpackie w Krośnie w 2011 r. to monograficzne opracowanie dotyczące życia i twórczości malarza Stanisława Bergmana, pod wieloma aspektami będące pionierskim. Praca wykorzystuje bogaty zasób archiwalny, dzięki któremu biografia artysty zyskuje pełniejsze ujęcie, a przede wszystkim prezentuje kompletny zespół prac Bergmana, znanych i zidentyfikowanych dzisiaj, które w publikacji poddane są rzetelnej analizie artystyczno-historycznej. To znakomity album, lektura obowiązkowa dla koneserów malarstwa.
Książka stanowi pierwsze tak obszerne opracowanie dotyczące tego artysty. Do tej pory nazwisko malarza pojawiało się z rzadka w opracowaniach naukowych, dlatego postać tego ucznia Matejki, polskiego monachijczyka zdawała się być nieznaną szerszemu odbiorcy, powoli zapominaną. Inspiracją do powstania niniejszej publikacji była prezentacja pozostawionej przez niego spuścizny artystycznej na wystawie czasowej „Stanisław Wojciech Bergman. Wystawa malarstwa w 80-tą rocznicę śmierci” zorganizowanej w Muzeum Podkarpackim w Krośnie w roku 2010, której autorka książki była kuratorem i twórcą scenariusza.
Ukazane w publikacji reprodukcje dzieł malarza zostały udostępnione przez muzea polskie oraz kolekcjonerów prywatnych. W większości są to dzieła trudno dostępne, rzadko eksponowane na wystawach muzealnych i w galeriach, a w przypadku dzieł pochodzących z prywatnych kolekcji, niektóre z nich nigdy wcześniej nie były eksponowane czy publikowane.
Oprócz bardziej znanych obrazów i szkiców w publikacji znajdują się także fotografie ilustracji zamieszczonych w ówczesnej prasie oraz reprodukcje obrazów Stanisława Bergmana wydawane na kartkach pocztowych, a także polichromie wykonane przez malarza w regionie. Odrębną grupę prac artysty stanowią reprodukcje fotografii obrazów, których los i miejsce przechowywania obecnie nie jest znane. Prezentowane są ponadto prywatne fotografie malarza, jego rodziny, przyjaciół i miejsc z nim związanych oraz informacje z życia artysty uzyskane z dokumentów archiwalnych i ustnych przekazów rodziny.
W publikacji tej dokonano próby całościowej analizy artystyczno-formalnej wszystkich dostępnych prac Stanisława Bergmana ze zbiorów muzeów polskich oraz tych, będących w posiadaniu prywatnym, w kraju, jak i za granicą.
Recenzentami książki są prof. dr hab. Jerzy Miziołek oraz dr Piotr Łopatkiewicz, którzy ocenili ową publikację bardzo wysoko, jako spełniającą wszelkie wymogi jakie postawić można publikacjom monograficznym, których zadaniem jest prezentowanie w sposób obiektywny i nowoczesny wybitnych malarzy polskich.