Załatw sprawy urzędowe przez internet na ePUAP-ie, a należności przez platformę e-PŁATNOŚCI
ePUAP
Chcesz załatwić sprawę w urzędzie? Brakuje ci zaświadczenia lub odpisu, a może chcesz złożyć pismo lub wniosek? Możesz zrobić to przez internet. Skorzystaj z ePUAP-u – bezpłatnej platformy do kontaktu i załatw swoją sprawę szybko, wygodnie i bez kolejek.
ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP-owi załatwisz wiele spraw w naszym urzędzie bez wychodzenia z domu – przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu. Nie ograniczają Cię godziny pracy urzędu – sam decydujesz, kiedy złożysz wniosek. Wniosku nie musisz podpisywać ręcznie – do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany.
Dla kogo jest usługa
ePUAP jest dla każdego, kto:
- o ma numer PESEL,
- o ma konto na ePUAP,
- o może potwierdzić swoją tożsamość w internecie.
Żeby w pełni korzystać z usług na ePUAP-ie i podpisywać elektroniczne dokumenty, musisz jednak potwierdzić swoją tożsamość w internecie – urząd musi wiedzieć, kim jesteś.
Potwierdzić swoją tożsamość w internecie możesz na 2 sposoby:
- o bezpłatnym profilem zaufanym (eGo) – sprawdź, jak założyć profil zaufany,
- o płatnym certyfikatem kwalifikowanym.
Co musisz przygotować
Jeśli nie masz konta na ePUAP lub profilu zaufanego – przygotuj dowód osobisty lub paszport.
Jeśli masz konto na ePUAP
- wejdź na epuap.gov.pl.
- zaloguj się.
- wybierz sprawę urzędową, którą chcesz załatwić online.
- podpisz wniosek o usługę profilem zaufanym.
- wyślij wniosek online.
- czekaj na załatwienie sprawy lub odpowiedź urzędu.
Jeśli nie masz konta na ePUAP
- wejdź na epuap.gov.pl.
- kliknij Zarejestruj się.
- wypełnij krótki formularz.
- jeśli podasz w nim PESEL – automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
- zaloguj się na założone konto.
- zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jeśli masz konto na ePUAP.
Kiedy możesz zacząć korzystać z ePUAP
W dowolnym momencie. Wystarczy, że masz konto na ePUAP i profil zaufany oraz dostęp do internetu.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna: zakładasz konto na ePUAP i korzystasz z niego bez opłat.
Ile będziesz czekać
To zależy, w jaki sposób potwierdzisz profil zaufany, który jest potrzebny do korzystania z ePUAP.
Samo konto na platformie ePUAP zakładasz od ręki. Natomiast profil zaufany możesz założyć oraz:
- o od razu potwierdzić przez internet, na przykład skorzystać z bankowości elektronicznej – wtedy OD RAZU możesz zacząć załatwiać sprawy przez internet,
- o potwierdzić później – w ciągu 14 dni w wybranym miejscu (punkcie potwierdzającym) – wtedy z usług na ePUAP zaczniesz korzystać dopiero PO POTWIERDZENIU PROFILU.
Co zyskasz
Przez ePUAP skorzystasz z różnych usług – elektronicznie, szybko, wygodnie i bezpiecznie:
- o załatwisz wiele spraw w różnych urzędach,
- o sprawdzisz na bieżąco statusy spraw i wniosków,
- o odbierzesz i wyślesz urzędową korespondencję.
Wszystkie te usługi są dostępne przez internet, więc możesz z nich korzystać, kiedy chcesz i gdzie chcesz.
Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.
e-PŁATNOŚCI
Masz do zapłacenia podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportu albo opłatę za śmieci czy opłatę za posiadanie psa? Nie musisz przychodzić do urzędu i stać w kolejce do kasy. Możesz to zrobić z dowolnego miejsca i dogodnym dla siebie czasie przez internet korzystając z platformy eNależności.
eNależności to internetowy serwis, za pośrednictwem którego mieszkańcy mogą zobaczyć wysokość swoich zobowiązań wobec miasta tj. kwot poszczególnych rat podatków i opłat (w szczególności: podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportu, opłata za gospodarowanie odpadami czy opłatę za posiadanie psa). Za pomocą serwisu mamy możliwość uregulowania tych opłat z uwzględnieniem indywidualnych numerów rachunków bankowych, na które należy dokonywać przelewów.
Portal udostępnia dane dotyczące podstawy naliczenia danego podatku lub opłaty, a w przypadku decyzji podatkowych umożliwia pobranie ich kopii w postaci pliku PDF.
Chcesz mieć z głowy te płatności i uregulować je teraz – kliknij E-PŁATNOŚCI i przejdź do panelu płatności elektronicznych.
Teraz masz dwie możliwości:
- zapłacić bez logowania się do systemu – wystarczy w odpowiednim miejscu wpisać kod kreskowy wygenerowany w deklaracji, a system wygeneruje Twoją płatność i przekieruje do banku - podobnie jak w popularnych platformach zakupowych.
- logując się w systemie za pomocą profilu zaufanego.
Obejrzyj filmik i zobacz jakie to proste ⇓