
Zasady i terminy rekrutacji do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Krośnie w roku szkolnym 2015/2016
Szanowni Rodzice
Decyzja o wyborze przedszkola specjalnego, a później szkoły specjalnej jest dla wielu rodziców bardzo trudna, często okładana na później. Warto dokładnie zapoznać się z ofertą szkół/przedszkoli ogólnodostępnych oraz placówki specjalnej, aby ocenić warunki do rozwoju Waszego dziecka. Warto porozmawiać ze specjalistami w poradni psychologiczno-pedagogicznej, odwiedzić wspólnie z dzieckiem zarówno szkołę najbliższą miejsca zamieszkania jak i szkołę w Ośrodku.
W Krośnie na dzieci czekają znakomicie przygotowane i wyposażone szkoły specjalne. Do dyspozycji uczących się uczniów są pedagodzy posiadający nie tylko wykształcenie kierunkowe, ale także studia z zakresu pedagogiki specjalnej. Uczniowie uczący się w Ośrodku mogą także korzystać z miejsca w internacie. Liczba godzin zajęć rewalidacyjnych jest nieporównywalnie większa niż w szkołach ogólnodostępnych, a oddziały mniej liczne. W ostatnich latach znacznie zwiększyło się zainteresowanie kształceniem w szkołach specjalnych, które zapewniają kompleksową edukację i opiekę dzieciom o różnym stopniu upośledzenia umysłowego. Ośrodek prowadzi kształcenie dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Specjaliści z SOSW prowadzą także wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, a także grupowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla upośledzonych w stopniu głębokim.
Rekrutacja do SOSW odbywa się na wniosek rodzica/prawnego opiekuna na innych zasadach niż do szkół ogólnodostępnych. Warunkiem skierowania dziecka do SOSW jest posiadanie aktualnego na dany etap edukacyjny orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną na dany etap edukacyjny. Skierowania wydawane są przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krosna na podstawie upoważnienia wydanego przez Prezydenta Miasta. Kandydaci posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mają prawo uczęszczać także do szkół ogólnodostępnych (w przypadku szkół ponadgimnazjalnych – tylko do zasadniczej szkoły zawodowej), gdzie przyjmowani są na takich samych zasadach jak kandydaci pełnosprawni według kryteriów obowiązujących odpowiednio w przedszkolach i szkołach.
I. Jak wygląda procedura zapisu do przedszkola i szkół w SOSW
- Rekrutacja na rok szkolny 2015/2016 prowadzona jest poza systemem elektronicznym na podstawie wniosku, złożonego do dyrektora SOSW (ul. Bema 46) w terminie od 2 marca do 24 kwietnia 2015 roku – formularz wniosku można otrzymać w sekretariacie ośrodka lub pobrać ze strony internetowej SOSW.
- Do wniosku dołącza się :
- aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane do ukończenia danego etapu edukacyjnego,
- wniosek do Prezydenta Miasta Krosna o wydanie skierowania (wzór w ośrodku),
- ostatnie świadectwo szkolne,
- oświadczenie o miejscu spełniania obowiązku szkolnego/realizacji rocznego obowiązkowego wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2014/2015 - nie dotyczy ubiegających się o miejsce w przedszkolu, ani wychowanków SOSW,
- dwa zdjęcia kandydata,
- wniosek o miejsce w internacie, jeżeli dotyczy.
Uwaga
- Kandydaci nie posiadający na dzień zakończenia składania wniosków o przyjęcie do SOSW aktualnego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego mogą przedłożyć orzeczenie wydane na poprzedni etap edukacyjny (jeżeli posiadają) wraz z zaświadczeniem z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o wyznaczonym terminem badania kandydata.
- Zgodnie z ustawą o systemie oświaty obowiązek zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ciąży na jednostce samorządu terytorialnego właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, dlatego w pierwszej kolejności przyjmuje się kandydatów z Krosna.
II. Organizacja zajęć w SOSW w poszczególnych placówkach/szkołach
1. Przedszkole Specjalne Nr 12 - dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz autyzmem.
Celem głównym działania przedszkola jest pomoc dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwojowej, w powiązaniu ze środowiskiem społeczno–kulturowym, a jego zadaniem wyposażenie podopiecznych w wiedzę, umiejętności oraz sprawności, niezbędne do realizacji kolejnego etapu edukacyjnego oraz przygotowanie każdego dziecka do samodzielnego, na miarę jego indywidualnych możliwości, funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie. Przedszkole czynne jest w dni nauki szkolnej w godz. 8.00-15.00.
Każde dziecko zostaje poddane wieloaspektowej diagnozie poziomu funkcjonowania i objęte stworzonym na jej podstawie indywidualnym programem edukacyjno– terapeutycznym, zgodnym z podstawą programową wychowania przedszkolnego, uwzględniającym możliwości dziecka. W zależności od rodzaju niepełnosprawności liczba dzieci w grupie przedszkolnej wynosi:
- dla dzieci z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, znacznym – od 6 do 10,
- dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi, autyzmem – od 2 do 4.
Dzieci sześcioletnie i siedmioletnie można przyjąć do przedszkola wyłącznie, gdy został im odroczony na rok obowiązek szkolny przez dyrektora szkoły obwodowej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. Nie podlegają odraczaniu dzieci z upośledzeniem w stopniu głębokim, które mogą realizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze indywidualne lub grupowe – zajęcia te organizuje się dla głownie dla dzieci w wieku 3 do 25 lat zamieszkałych w Krośnie, w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być prowadzone dla dzieci spoza Krosna, przy czym warunkiem uruchomienia zajęć grupowych jest odpowiednia liczba dzieci – ustalona w oparciu o odrębne przepisy.
2. Szkoła Podstawowa Nr 11 - dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem.
Praca dydaktyczno–wychowawcza z uczniami upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim realizowana jest w oparciu o programy zatwierdzone przez MEN oraz indywidualne programy nauczania opracowane dla każdego ucznia z poszczególnych przedmiotów. Specyfika kształcenia uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznaniu otaczającego świata. Praca dydaktyczno–wychowawcza realizowana jest w oparciu o indywidualne programy edukacyjno–terapeutyczne opracowane dla każdego ucznia.
Liczba miejsc w oddziałach w szkole podstawowej jest ograniczona i wynosi:
- dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim – od 10 do 16 osób,
- dla dzieci z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, znacznym – od 6 do 8 dzieci,
- dla dzieci z autyzmem lub niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4 osób.
Ważne dla dzieci zamieszkałych poza Krosnem - zgodnie z ustawą o systemie oświaty obowiązek zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ciąży na jednostce samorządu terytorialnego właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, przy czym po zapewnieniu miejsc dla dzieci z Krosna SOSW na wolne miejsca przyjmuje dzieci spoza Krosna, przy czym nabór prowadzi się także do klas starszych.
3. Gimnazjum Nr 6 - dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem.
Uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim objęci są trzyletnim cyklem kształcenia, w którym stosuje się nauczanie przedmiotowe. Praca dydaktyczno – wychowawcza realizowana jest w oparciu o programy zatwierdzone przez MEN oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne opracowane dla każdego ucznia. Programy te powstają w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę możliwości i potrzeb ucznia. Uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, a także z niepełnosprawnością sprzężoną, objęci są trzyletnim cyklem kształcenia. Praca dydaktyczno–wychowawcza realizowana jest w oparciu o indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne opracowane dla każdego ucznia. Specyfika kształcenia uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem oraz z niepełnosprawnością sprzężoną polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznaniu otaczającego świata.
Liczba miejsc w oddziałach w gimnazjum wynosi:
- dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim – od 10 do 16,
- dla dzieci z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, znacznym – od 6 do 8,
- dla dzieci z autyzmem lub niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4.
Ważne dla dzieci zamieszkałych poza Krosnem - zgodnie z ustawą o systemie oświaty obowiązek zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ciąży na jednostce samorządu terytorialnego właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. W procesie rekrutacji ośrodek w pierwszej kolejności zaspokaja potrzeby mieszkańców i wychowanków, którzy w nowym roku szkolnym będą kontynuować naukę w klasach wynikających z czynionych postępów . Ze względu na to, że SOSW w Krośnie jest szkołą specjalną najbliżej położoną od miejsca zamieszkania dla dzieci z powiatu krośnieńskiego w procesie rekrutacji dzieci z tego powiatu będą maja zapewnione miejsca, o ile w terminie rekrutacji złożone zostaną dokumenty o przyjęcie – także do klas starszych.
4. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 7 – dla uczniów dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim.
Szkoła przeznaczona jest dla absolwentów Gimnazjum, którzy chcą kontynuować edukację w szkole ponadgimnazjalnej, posiadających aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Nabór będzie prowadzony do zawodów: ślusarz i kucharz. W zawodzie ślusarz kształcenie praktyczne odbywa się w Centrum Kształcenia Praktycznego (przy ZSP Nr 3, a kształcenie teoretyczne w Ośrodku). W zawodzie kucharz teoretyczne i praktyczne przedmioty zawodowe prowadzone są w doskonale wyposażonej pracowni gastronomicznej na miejscu w Ośrodku. O przydatności do kształcenia w zawodzie decyduje uprawniony lekarz- skierowania na badania wydaje ośrodek po wstępnym zakwalifikowaniu kandydata. Nabór do Zasadniczej Szkoły Zawodowej prowadzony będzie także w terminach naboru do szkół ogólnodostępnych..
- Liczba miejsc w oddziałach w zasadniczej szkole zawodowej wynosi od 10 do 16 uczniów.
5. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy – dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym)
Do 3-letniej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy przyjmowani są absolwenci gimnazjum posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym lub znacznym, autyzmu, bądź niepełnosprawności sprzężonej. Uczniowie mogą uczęszczać do szkoły do 24 roku życia. Każdy wychowanek realizuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny odpowiadający jego możliwościom i potrzebom. Celem edukacji ucznia jest rozwijanie autonomii, wdrażanie do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go, stosowanie do indywidualnych możliwości, w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.
Liczba miejsc w oddziałach wynosi odpowiednio:
- dla dzieci z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, znacznym – od 6 do 8,
- dla dzieci z autyzmem lub niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4.
6. Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze – dla uczniów upośledzonych w stopniu głębokim.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy organizuje i prowadzi indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, które realizowane są dla wychowanków od 3 do 25 roku życia. Edukacja dziecka głęboko upośledzonego umysłowo jest prowadzona jest w miejscu zamieszkania, także w grupach, ( o ile wynika to z treści orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej).
Informacji dodatkowych w sprawie kształcenia w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym oraz zasadach rekrutacji udziela dyrekcja i pracownicy w SOSW. Istnieje możliwość umówienia się na indywidualne odwiedziny w Ośrodku. Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczy zaprasza w każdy czwartek miesiąca w godz. 13.00 – 16.00.
Opracowanie.
Wydział Edukacji UMK w uzgodnieniu z dyrektorem SOSW