
Od tablicy do tabletu - podróż z tabletem szlakiem zabytków UNESCO Norwegii i Polski
Projekt finansowany jest ze środków Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego - program Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy. Jest to ogromny sukces, gdyż SP 14 jest pierwszą i jedyną szkołą w województwie podkarpackim, która rywalizując w konkursie wniosków z wyższymi uczelniami, otrzymała dofinansowanie na realizację projektu z funduszy norweskich i funduszy EOG (na liście projektów zatwierdzonych znajduje się 5 szkół z całego kraju, pozostałe 20 to uczelnie wyższe). Projekt realizowany jest we współpracy ze gimnazjum Unggdomsskule z Fjell w Norwegii.
Głównym celem projektu jest wzmacnianie współpracy dwustronnej pomiędzy szkołami partnerskimi na rzecz zmniejszenia różnic ekonomicznych i społecznych, poprzez wzrost poziomu i unowocześnienie procesu edukacji oraz popularyzację wiedzy na temat listy światowego dziedzictwa UNESCO .
Projekt powstał aby zamienić naukę w inspirujące doświadczenie zbiorowe. Tematyka projektu koncentruje sie na propagowaniu szczególnie cennych zabytków kultury i przyrody, promocję wspólnego dziedzictwa. Realizując działania projektowe uczestnicy pragną kształtować tożsamość kulturową uczniów, pogłębić więź łączącą dziedzictwo ze współczesnością. Realizacja projektu przyczyni się do rozszerzenia i pogłębienia współpracy w aspekcie edukacyjnym. Mając na celu podwyższanie jakości pracy, społeczność szkolna pragnie m.in. skonfrontować i wymienić doświadczenia zawodowe nauczycieli. Projekt pozwoli na poznanie najlepszych praktyk i jednocześnie transfer innowacyjnych rozwiązań.
Nauczyciele będą mogli poszerzyć swój warsztat pracy, nabędą widzę merytoryczną w zakresie dydaktyki szczegółowej i metodyki działalności dydaktycznej i wychowawczej. Nabiorą doświadczeń w wykorzystaniu innowacyjnych metod i form pracy zwłaszcza TI. W czasie realizacji projektu uczniowie, współpracując ze swoimi rówieśnikami z krajów partnerskich, nauczą się tolerancji, akceptacji dla ludzi o odmiennej kulturze, rozwiną bardziej swoją świadomość narodową, zintegrują się, przygotują do życia we współczesnej Europie. Współpraca z szkołą norweską daje uczestnikom projektu jedyną w swoim rodzaju szansę i okazję na przełamanie bariery językowo - kulturowej i praktyczne wykorzystanie umiejętności posługiwania się językiem obcym. Przyniesie to niewspółmiernie większe efekty w porównaniu z rezultatami nauczania w szkole.
W ramach projektu przewidziano realizację seminariów z zakresu wykorzystania technologii TI w procesie uczenia się oraz znaczenia obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa, konkursy plastyczny i fotograficzny dotyczące miejsc UNESCO. Jednym z działań projektowych są wyjazdy partnerskie młodzieży i nauczycieli podczas których planowane są konferencje na temat systemów edukacyjnych, lekcje pokazowe, warsztaty integracyjne z wykorzystaniem IT, wycieczki szlakiem miejsc UNESCO. W każdej ze szkół zorganizowane zostaną Dni Narodowe - Dzień Polski w Norwegii i Dzień Norweski w Polsce. Uwieńczeniem działań projektowych będzie wydanie przewodnika "Szlakiem zabytków światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO w Polsce i Norwegii".
Projekt wzbogaca ofertę edukacyjną SP 14 oraz promuje nowoczesne metody nauczania i uczenia się. Wprowadza korzystne zmiany w organizacji pracy szkoły, zrywa ze szkolną rutyną. Realizacja działań angażuje i integruje całą społeczność szkolną. Swoim zaangażowaniem uczestnicy projektu chcą kształtować pozytywny wizerunek szkoły- szkoły nowoczesnej propagującej idee integracji europejskiej, szkoły kreatywnej i otwartej na środowisko oraz zaangażowanej w liczne działania.
W dniach 5-10 maja 2014 odbyła się pierwsza wizyta w Partnerskim Projekcie "Od tablicy do tabletu – podróż z tabletem szlakiem zabytków UNESCO Norwegii i Polski". Delegacja SP 14 udała się do miejscowości Fjell w okolicach Bergen z wizytą roboczą.
Na miejscu zostałyśmy ciepło i serdecznie powitani przez gospodarzy, czyli szkołę Unggdomsskule z Fjell - podkreślają uczestnicy projektu . W trakcie wizyty mieliśmy ogromną przyjemność zwiedzić szkołę w Fjell i jej oddział specjalny jak również resocjalizacyjny w Ganstag - dodają.
Cała wizyta była wypełniona rozmowami i wzajemnym poznawaniem siebie, szkół, systemów edukacyjnych w tym form i metod pracy. Uczestnicy mogli obserwować pracę szkoły, poprzez spotkania się z nauczycielami i uczniami. Zapoznali się się z różnorodnymi rozwiązaniami zwiększającymi efektywność kształcenia i wychowania uczniów w tym: działalnością farmy i jej funkcją wychowania przez pracę, zajęciami naturbruk i ich rolą terapeutyczną – hortiterapia, jak również zajęciami hundehold z elementami dogoterapii.
Na jedym ze spotkań ustalone zostały najważniejsze szczegóły działań, które mają być przeprowadzone w ramach projektu. Jako pierwsze zostały zaplanowane wizyty partnerskie, tak zwane ”mobilities”. Wiemy już kiedy i gdzie się spotkamy - informują uczestnicy projektu. I tak - najbliższa wizyta odbędzie się w Polsce w sierpniu 2014 roku, kolejna w Norwegii w październiku. W Polsce przyjmować naszych gości będziemy od 20 do 26 sierpnia 2014 roku.
Gospodarze włożyli wiele wysiłku abyśmy czuli się bardzo dobrze w ich kraju, miejscowości, szkole. W ramach zacieśniania stosunków oraz bliższego poznania się wspólnie zwiedzaliśmy Bergen w tym Bryggen- szereg hanzeatyckich budynków handlowych w Bergen, które znajdują się od 1979 roku na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Ostatniego wieczoru gospodarze zaprosili nas na wspólną kolację, podczas której mieliśmy możliwość skosztowania tradycyjnych dań norweskich.