Dwujęzyczni od przedszkola "Program wsparcia dwujęzyczności w podkarpackich przedszkolach"
W bieżącym roku szkolnym w oddziale dzieci 4-letnich Przedszkola Miejskiego Nr 5 oraz oddziale dzieci 3-letnich Przedszkola Miejskiego Nr 8 "Bajkowa ósemka" realizowany jest innowacyjny i kompleksowy "Program Wsparcia Dwujęzyczności w Podkarpackich Przedszkolach" pod patronatem Ministra Edukacji i Nauki oraz Wojewody Podkarpackiego.
Wykorzystywana w programie metoda nauczania opracowana została przez brytyjską lingwistę Claire Selby i polega na naturalnym wplataniu języka angielskiego do codziennych czynności dziecka. Bohaterowie kursu to Dwujęzyczne Dzieci „Baby Beetles”, które w przystępny sposób wprowadzają dzieci w świat języka angielskiego dostosowując przekaz do typowych dla dziecka w danym wieku możliwości i zainteresowań. Kluczową rolę w nauczaniu odgrywają specjalnie skomponowane piosenki. Odpowiednie połączenie tekstu z muzyką ułatwia zapamiętywanie i powtarzanie oraz pomaga w wykształceniu się odpowiednich nawyków wymowy. Podstawową zasadą jest tu nauka poprzez zabawę, dzięki czemu język angielski nigdy nie staje się dla dziecka językiem obcym. Kurs realizowany jest przez nauczycieli wychowawców pracujących w grupach, podczas typowych przedszkolnych aktywności, m.in.: słuchania i śpiewania piosenek, oglądania bajek, zabaw ruchowych, wykonywania prac plastycznych i graficznych.
Dwujęzyczność lub wielojęzyczność dla dzieci przedszkolnych to potencjał, który z pewnością zaprocentuje w szkolnym i dorosłym życiu wychowanków. Prócz samych umiejętności językowych, dwujęzyczność wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie. Dwujęzyczność, czyli bilingwizm poprawia również koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć, pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne i empatyczne. Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej.
W związku z zakwalifikowaniem się do Programu krośnieńskie przedszkola otrzymały od Województwa Podkarpackiego pomoc rzeczową, obejmującą m. in.: licencje dostępowe i zestawy do pracy z programem wychowania do dwujęzyczności z językiem angielskim, zeszyty ćwiczeń, dywany edukacyjne, maskotki, naklejki na ścianę, pacynki wykorzystywane w programie wychowania do dwujęzyczności z językiem angielskim oraz teatrzyk. Ponadto nauczyciele i rodzice mają dostęp do licznych wydawnictw oraz materiałów metodycznych do nauczania języka angielskiego, które można wykorzystać w procesie wychowania dwujęzycznego.
Opracowanie: Kamila Liebner-Chmielowska i Krystyna Węgrzyn