„Superptaki Krosna” - ponad 500 dzieci uczyło się, jak ważne są ptaki w mieście.
Ponad 500 dzieci i około 30 nauczycieli z 25 grup wzięło udział w przyrodniczej lekcji „Superptaki Krosna”. Celem projektu było pokazanie, że ptaki w mieście nie są tylko elementem krajobrazu, ale ważnymi sprzymierzeńcami mieszkańców. Zajęcia odbywały się w kameralnych grupach, tak aby każdy uczestnik mógł aktywnie wziąć udział w rozmowie, dotknąć eksponatów i z bliska poznać świat ptaków. Dzięki temu dzieci nie tylko słuchały, ale doświadczały przyrody – oglądały pióra, sylwetki ptaków, porównywały ich dzióbki i skrzydła, poznawały zwyczaje kilku gatunków.
Miasto widziane oczami ptaka
Centralnym punktem każdych zajęć była wspólna burza mózgów na temat: „Jakie są zagrożenia dla ptaków w mieście?”. Dzieci, krok po kroku, same odkrywały, z czym muszą mierzyć się ptaki żyjące wśród bloków, ulic i parkingów. W wielu klasach uczniowie potrafili wspólnymi siłami wymienić nawet 13 różnych zagrożeń, jakie niesie dla ptaków miasto. W przedszkolach zdarzały się grupy, które samodzielnie wskazywały po 6 zagrożeń – co, biorąc pod uwagę wiek dzieci, jest fenomenalnym wynikiem i pokazuje, że najmłodsi też potrafią obserwować otoczenie. Wśród zagrożeń pojawiały się m.in.: ruch samochodowy i kolizje, zanieczyszczenia i śmieci, zderzenia z niebezpiecznymi szybami, wypuszczane swobodnie koty polujące na ptaki. Taka lista, ułożona samodzielnie przez uczniów, robiła wrażenie także na prowadzącym. Pokazała, że dzieci – gdy dostaną przestrzeń do myślenia i mówienia – potrafią niezwykle trafnie opisać problemy miejskiej przyrody.
Bogatka, jerzyk, sroka, uszatka - mali sprzymierzeńcy mieszkańców
W czasie zajęć uczestnicy poznawali m.in. bogatkę, jerzyka, srokę i uszatkę jako przykłady ptaków szczególnie pożytecznych w mieście. Rozmawiano o tym, ile owadów są w stanie zjadać (rodzina bogatek w jednym roku pochłania nawet 70 kg larw i gąsienic owadów!) i jak ich obecność wpływa na komfort życia ludzi – chociażby ograniczając liczebność uciążliwych insektów czy gryzoni.
Co może zrobić każdy z nas?
Zajęcia „Superptaki Krosna” nie kończyły się na teoriach. Dzieci wraz z prowadzącym szukały prostych pomysłów na to, co mogą zrobić w swoim otoczeniu, żeby ptakom żyło się bezpieczniej.
Wśród najważniejszych wniosków znalazły się:
- nie wypuszczać kota samodzielnie na zewnątrz
- zabezpieczać niebezpieczne szyby (np. naklejkami, wzorami), by ograniczać kolizje ptaków z przezroczystymi powierzchniami,
- dokarmiać ptaki tylko odpowiednim pokarmem i w odpowiednim czasie,
- zwracać uwagę dorosłym na śmieci.
Projekt pokazał, że edukacja przyrodnicza, oparta na bezpośrednim kontakcie z eksponatami, rozmowie i wspólnym myśleniu, może uatrakcyjnić lekcję w szkole/przedszkolu będąc pozytywnie odbierana przez ciekawych świata uczniów. Dzieci nie tylko zapamiętują fakty o ptakach, ale przede wszystkim uczą się szacunku do żywych istot i zaczynają postrzegać swoje miasto jako wspólną przestrzeń ludzi oraz zwierząt.
Projekt "Superptaki Krosna" narodził się w Urzędzie Miasta Krosna, a za realizację odpowiedzialna był Piotr Guzik z edukacyjnej firmy ALCEDU, który od kilkunastu już lat uczy o przyrodzie poprzez aktywację wszystkich zmysłów.
![herb.png [21.51 KB]](https://krosno.pl/storage/image/core_files/2020/9/16/3c5221ac49d04b697c0f0dda11ca7266/png/umkrosno/preview/herb.png)