Krośnieński Holding Komunalny otrzymał 91,5 tys. zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do zakupu czterech samochodów elektrycznych, które od 2022 r. są na wyposażeniu Spółki. Pozyskane finansowanie pochodzi z programu „Mój elektryk”.
Krośnieńska spółka komunalna stawia na elektromobilność i inwestuje w zakup pojazdów elektrycznych.
Koszt kupna czterech elektrycznych aut dla Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego to ok. 513,5 tys. zł (netto), z czego 91,5 tys. zł stanowi dofinansowanie w formie dotacji z NFOŚiGW w Warszawie.
– Nasze „elektryki” są pojazdami bezemisyjnymi, z napędem w 100% elektrycznym, które podczas jazdy nie emitują hałasu ani drgań, a ich zasięg to ok. 280 km na jednym ładowaniu. Ponadto, samochody te wyposażone są w nowoczesne akumulatory litowo-jonowe, które można naładować do 80% ich pojemności w około pół godziny – mówi Andrzej Socha, kierownik Zakładu Organizacji Transportu w Krośnieńskim Holdingu Komunalnym.
Auta elektryczne używane są w codziennej pracy Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, przez pracowników Zakładu Organizacji Transportu, Wodociągów Krośnieńskich i Elektrociepłowni Krosno.
– Osoby korzystające z samochodów elektrycznych chwalą sobie ich funkcjonalność oraz to, że są ciche, a tym samym wygodne w codziennej eksploatacji – wyjaśnia Andrzej Socha.
Zakup samochodów elektrycznych jest elementem strategii i proekologicznych działań Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, który od kilkunastu lat inwestuje w budowę własnych instalacji prądotwórczych i tzw. zieloną energię.
Aktualnie Spółka posiada 16 obiektów produkujących energię elektryczną, o łącznej mocy 3495 kW, a w planach ma budowę kolejnych instalacji, w tym kilku z magazynami energii.
– Do ładowania samochodów wykorzystywana jest głównie energia wyprodukowana w instalacjach prądotwórczych naszej Spółki, dzięki temu mamy oszczędności, gdyż nie ponosimy opłat za korzystanie z publicznych sieci energetycznych. Auta ładujemy w momentach, kiedy mamy nadwyżki produkowanej energii. W ten sposób staramy się efektywnie zagospodarować te nadwyżki i zoptymalizować cały system energetyczny Spółki – mówi Jerzy Ćwięka z Elektrociepłowni Krosno.
– Samochody elektryczne traktujemy trochę jak mobilne magazyny energii. Ładujemy je wtedy, kiedy mamy nadwyżki energii. Zamiast przekazywać lub sprzedawać te nadwyżki do sieci, chcemy je maksymalnie wykorzystywać na własne potrzeby, w tym do celów transportowych – dodaje Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.
Kolejnym krokiem rozwoju elektromobilności jest zakup trzech autobusów elektrycznych dla MKS Krosno, na potrzeby miejskiej komunikacji zbiorowej. Przetarg został już rozstrzygnięty i najprawdopodobniej wiosną 2024 r. pierwsze elektryczne autobusy wyjadą na ulice Krosna.
Na ich zakup miasto Krosno pozyskało dofinansowanie, tj. . 5 mln zł dotacji oraz 2,5 mln zł pożyczki, z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Na potrzeby „zielonego” transportu w mieście, na terenie Elektrociepłowni Krosno, planowana jest również budowa stacji ładowania tych autobusów.
– Do ładowania będziemy wykorzystywać głównie nadwyżki energii elektrycznej, produkowanej w bloku energetycznym opalanym biomasą, a w przyszłości także w bloku energetycznym opalanym pozostałościami z sortowania odpadów. Nadwyżki będą duże, więc szanse na dalsze zwiększanie taboru pojazdów elektrycznych też są całkiem realne – mówi Janusz Fic.
Przypomnijmy. W 2022 r. instalacje prądotwórcze należące do Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego wyprodukowały łącznie 12 348 MWh, a po wybudowaniu bloku energetycznego, tj. od 2025 r., będą produkować rocznie blisko 20 000 MWh.