Krośnieńskie Spotkania Teatralne - edycja jesienna
05.10.2017

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna

Jesteśmy w samym środku Krośnieńskiej Jesieni Muzycznej - ale przecież nie samą muzyką... W odpowiedzi na niezliczone pytania Państwa o nasze listopadowe plany, prosimy o zapoznanie się z programem jesiennej edycji XXXIX Krośnieńskich Spotkań Teatralnych.




PROGRAM

5 listopada 2017, godzina 19.00
Letnie osy kąsają nawet w listopadzie

Teatr Dramatyczny miasta stołecznego Warszawy - Scena Na Woli
Obsada: Witold Dębicki, Katarzyna Herman, Zdzisław Wardejn
Bilet 80 zł / 70 zł ulgowy / 65 zł balkon

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści

 

Sztuka Iwana Wyrypajewa „Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie”, której polska prapremiera w reżyserii Wojciecha Urbańskiego miała miejsce ostatnio w Teatrze Dramatycznym (Scena Na Woli), przywodzi na myśl schemat dramatu „Kto się boi Virginii Woolf” Edwarda Albeego z lat 60. Choć wzór to przetworzony, w którym na pierwszy rzut oka brakuje jednego ogniwa – pary dla Josepha, chodzi niemal o to samo. Spotkanie trojga bliskich sobie ludzi. Rozmowa zaczyna się grą towarzyską i prowadzi do walki, w której stopniowo bohaterowie zrzucają maski. Ścierają się poglądy na życie, wracają wspomnienia z dzieciństwa, pojawiają się tematy samotności, przemijania i relacji damsko-męskich. „Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie” to sztuka przewrotna. Wyrypajew bawi się konwencjami komedii salonowej, nawiązuje do wielkiej literatury rosyjskiej i teatru absurdu.

 



7 listopada 2017, godzina 19.00
CZEGO NIE WIDAĆ

Teatr Bagatela w Krakowie
Obsada: Anna Rokita, Dariusz Starczewski, Maurycy Popiel, Kamila Pieńkos, Przemysław Redkowski, Ewelina Starejki, Marek Bogucki, Małgorzata Piskorz, Michał Kościuk
80 zł / 70 zł / 65 zł

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 1

 

Bagatela rozpoczęła sezon artystyczny galą premierową „Czego nie widać”. Najprawdopodobniej najzabawniejszą komedię świata, autorstwa Michaela Frayna, wyreżyserował Maciej Wojtyszko. Konstrukcja „Czego nie widać” jest oparta na ukazaniu teatru w teatrze. Autor wyszedł z założenia, że podglądanie zakulisowej bieganiny, wszystkiego czego zazwyczaj w teatrze nie widać, jest równie ciekawe jak akcja samego przedstawienia. W związku z tym widz otrzymuje dwa w jednym. I ogląda spektakl w spektaklu.
 


12 listopada 2017, godzina 16.00
AKADEMIA PANA KLEKSA

Teatr Maska w Rzeszowie
Spektakl rodzinny
Bilety rodzinne 20 zł - 1 osoba / 36 zł - 2 osoby / 48 zł - 3 osoby / 56 zł - 4 osoby / 65 zł - 5 osób

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 2

 


Spektakl familijny, opowiadający o niezwykłej szkole Ambrożego Kleksa, w której nauka jest przyjemnością i niesamowitą przygodą. Kolorowy i roztańczony musical będzie niezapomnianą podróżą do świata wyobraźni... Akademia pana Kleksa to magiczna szkoła dla chłopców, znajdująca się na końcu ulicy Czekoladowej. Już z daleka widać jej ogromny, trzypiętrowy budynek z czerwonej cegły. Szkoła położona jest w ogromnym parku, w którym ukryto przejścia do wszystkich znanych baśni. Odwiedzenie świata wymyślonego przez braci Grimm czy Andersena jest tam tak samo proste i zwyczajne, jak pójście po bułki do sklepu po drugiej stronie ulicy. Jest tylko jedna trudność - aby znaleźć się w Akademii trzeba być chłopcem, którego imię zaczyna się na A…

 

 

15 listopada 2017, godzina 17.00 I 19.30
KLUB HIPOCHONDRYKÓW

Teatr Syrena w Warszawie
Obsada: Zbigniew Zamachowski, Wojciech Malajkat, Piotr Polk, Beatrycze Łukaszewska, Piotr Siejka, Marcin Piętowski, Albert Osik, Marta Walesiak
100 zł / 90 zł / 85 zł

 

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 3

 

 

Główni bohaterowie sztuki to trzej mężczyźni mający wszystkie objawy kryzysu wieku średniego z hipochondrią na czele. Antykwariusz Leo i architekci - rozwodzący się właśnie Ken oraz Tom, niezmordowany amant, prześcigają się w wymyślaniu urojonych dolegliwości. Tymczasem prawdziwie nękającą ich słabością jest niemożność pogodzenia się z upływem lat. „Klub hipochondryków” - zwariowany, grany w obłędnym tempie spektakl z wątkiem sensacyjnym - przywodzi na myśl najlepsze brytyjskie komedie. Od ponad dekady wywołuje salwy śmiechu i wzbudza zrozumienie nie tylko wśród męskiej części publiczności.
 

 


17 listopada 2017, godzina 10.00
POPIEŁUSZKO. APOSTOŁ ODWAGI

Polski Teatr Historii, Mikołów - Górnośląski Instytut Kultury i Sztuki
Spektakl dla szkół
Bilet 15 zł

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 4

 

 

Sztuka opowiada o niezwykłej charyzmie i nieugiętej sile Wiary błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki. Ksiądz Jerzy miał 37 lat. Był kapelanem warszawskiej „Solidarności”, obrońcą praw człowieka i obrońcą życia. Duchowny organizował w parafii pod wezwaniem świętego Stanisława Kostki na stołecznym Żoliborzu słynne msze za ojczyznę. Odżegnując się od nienawiści do oponentów, krytykował wszelkie zło i nadużycia komunistycznych władz.
 

 


19 listopada 2017, godzina 19.00
PORWANIE EUROPY - spektakl dla widzów dorosłych

Teatr Śląski w Katowicach
Obsada: Grażyna Bułka, Dorota Chaniecka, Dariusz Chojnacki, Aleksandra Fielek, Anna Kadulska, Barbara Lubos, Arkadiusz Machel, Michał Piotrowski, Zbigniew Wróbel
Bilet 100 zł / 90 zł / 85 zł

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 5

 

W starożytnej mitologii piękna Europa zostaje uwiedziona, a następnie porwana przez Zeusa, władcę bogów, przemienionego w białego byka. Do symboliki tej opowieści sięga Jarosław Marek Rymkiewicz w swoim - nigdy dotąd nie wystawianym - tekście. Autor nie tylko krytykuje w nim zaślepienie elit, ale także w charakterystyczny dla siebie sposób rozbija sceniczną fikcję, by ujawnić teatralność świata. Akcja tej „farsy” dzieje się na francuskim dworze przełomu XIX i XX wieku. Piękna Europa, młoda, rozochocona i nieposkromiona, to córka arystokratycznej rodziny Pompadurów. Wbrew planom rodziców, nie chce ona jednak wyjść za mąż za delikatnego angielskiego księcia - woli mołdawskiego kniazia, który okazuje się dzikim i nieprzewidywalnym anarchistą. W samo serce ich miłosnych perypetii wkroczy z impetem Kicio, zbuntowany widz, który chciałby zmienić to i owo (on także wzbudzi zainteresowanie Europy). Podczas gdy arystokracja tańczy walca i je ostrygi, znany jej porządek świata zmierza ku upadkowi…

 


21 listopada 2017, godzina 19.00
KŁAMSTWO

Producent spektaklu Piotr Szwedes
Obsada: Wojciech Malajkat, Piotr Szwedes, Joanna Liszowska
Bilet 80 zł / 70 zł / 65 zł

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 6

 


Niesamowite i przenikliwe, a przy tym, o zgrozo, zabawne studium, właśnie…. Kłamstwa. Florian Zeller, francuski dramaturg zdążył już przyzwyczaić swoich widzów do ostrej jazdy i bolesnego telemarku, porusza się z gracją baletnicy i precyzją chirurga w meandrach i zakamarkach ludzkich umysłów.


Dwie pary małżeńskie, dwie pary przyjaciół, dwie pary kochanków, a ich nadal tylko czworo, jak to jest możliwe? Wszystkiego dowiecie się podczas spektaklu „Kłamstwo”! Metaforycznie udało się w spektaklu połączyć Bergmanowskie „Sceny z życia małżeńskiego” z kilkoma komediami Woody`ego Allena. Oczywiście sztuka nie jest jedynie słowną ekwilibrystyką, zawiera również racjonalny, ale i filozoficzny podtekst. Reżyser spektaklu, Wojciech Malajkat, niedawno powiedział: „Długo pracowaliśmy nad obsadą, ta sztuka wymaga nieprzypadkowych i wyśmienitych aktorów, którzy potrafią wydobyć niuanse zawarte w tekście, z wdziękiem rozbawić publiczność i sprawić, że paradoksalnie, kłamstwo ich czegoś nauczy.”


Francuski dramaturg Florian Zeller spróbował kłamstwo zweryfikować w warunkach scenicznych. Udało mu się to na tyle, że w całej Europie widzowie podczas przedstawień spadają z krzeseł z rozbawienia, za chwilę wracają na miejsca dyskretnie zerkając wokół i szukając wsparcia i zrozumienia u innych kobiet i mężczyzn. Niech to uświadomi siłę rażenia tego tekstu. Reżyser przedstawienia, Wojciech Malajkat, zdradza: „Przeraża nas to , jak można wygodnie żyć w związku, jednocześnie nie wiedząc nic o sobie nawzajem.” Producent spektaklu, Piotr Szwedes, zastrzega jednak: „Warto to zobaczyć, oczywiście, nie po to, aby dowiedzieć się, jak skutecznie oszukać partnera lub partnerkę. Nie traktujcie tego, jako spektaklu instruktażowego. O nie!! Warto, ponieważ, jak w soczewce skupimy dwa dni Waszego życia w dwóch godzinnych aktach. Rozbierzemy Was na części pierwsze, a czy dacie się złożyć? To już zostawiamy Wam. To nie tylko komedia, ale i bardzo cenny przekaz.”

 


23 listopada 2017, godzina 19.00
ŻYCIE TRZY WERSJE

Spektakl w reżyserii Jerzego Schejbala, przygotowany z okazji jubileuszu jego 70. urodzin
Obsada: Olga Sawicka, Martyna Trawczyńska, Sławomir Pacek, Jerzy Schejbal
Premiera w Teatrze Polskim w Warszawie
Bilet 80 zł / 70 zł / 65 zł

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 7

 


W życiu jak w teleturnieju: każde pytanie-problem ma kilka możliwych odpowiedzi-rozwiązań, ale żadne z nich nie gwarantuje wielkiej wygranej. Dość trudne są też do przewidzenia konsekwencje naszych wyborów. A gdyby tak dało się przetestować wszystkie warianty, zanim podejmiemy decyzję? Czy wtedy na pewno byśmy wygrali?

„Życie: trzy wersje” to tragikomedia francuskiej dramatopisarki Yasminy Rezy - mistrzyni sztuk kameralnych, autorki choćby bardzo popularnej w Polsce Sztuki czy „Boga mordu”, przeniesionego w 2011 roku na ekran pod zmienionym tytułem („Rzeź”) przez Romana Polańskiego. „Życie: trzy wersje” i „Boga mordu” łączy sporo elementów. Oba utwory Rezy zasadzają się na podobnym schemacie: wydarzenia rozgrywają się w przestrzeni zamkniętej, bohaterami są dwie pary małżeńskie, a dialogi niemal wyłącznymi nośnikami akcji. Ich powstanie dzieli sześć lat, przy czym „Życie: trzy wersje” poprzedziło napisanie częściej wystawianego i bardziej wyrazistego z uwagi na ładunek emocjonalny „Boga mordu”.

 


29 listopada 2017, godzina 10.00
MACBETT

Teatr PAPAHEMA
Spektakl dla starszych klas - „Macbett” - na podstawie dramatu Eugene Ionesco, zdobył III nagrodę na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF
Bilet 15 zł

 

XXXIX KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE - edycja jesienna - zdjęcie w treści  nr 8


Kiedy w 1606 roku Wiliam Szekspir pisał swojego „Makbeta”, na tronie angielskim od trzech lat zasiadał Jakub I, panujący już wcześniej w Szkocji jako Jakub VI. Król ten słynął z zamiłowania do gry w golfa. Na jego życzenie powstało pierwsze w Londynie pole golfowe. Jego matka - panująca w Szkocji, kiedy Szekspir przyszedł na świat - Maria Stuart była pierwszą znaną golfistką. Zamiłowanie do golfa królowa odziedziczyła po swoim ojcu, Jakubie IV. Gra wynaleziona prawdopodobnie w Szkocji w późnym średniowieczu jest dziś popularną na całym świecie rozrywką elit. Bohaterowie szekspirowskiej tragedii - Duncan, Makbet i Malcolm - to poprzednicy wspomnianych władców na szkockim tronie. W 1972 roku czołowy przedstawiciel teatru absurdu Eugene Ionesco napisał sztukę będącą wariacją na temat szekspirowskiego Makbeta. W programie prapremierowego przedstawienia „Macbetta” autor pisał: „Mówiono, że owładnęła mną obsesja śmierci. A jednak wbrew temu, co można by sądzić, to nie o śmierci mówi moja ostatnia sztuka, lecz o zbrodniach i ludobójstwie. Zbrodni można uniknąć, śmierci nie. Zaintrygowało mnie również pytanie, dlaczego wierny i dzielny generał staje się zbrodniarzem, potworem; to jest sprawa Macbetta. Dlaczego? (…) Jak to się dzieje, że rewolucjoniści stają się tyranami, dyktatorami, mordercami?”. Ionesco ukazuje mechanizm rodzenia się żądzy władzy z perspektywy doświadczeń dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Wraz z II wojną światową rozpoczął się trwający do dzisiaj proces racjonalizacji i systematyzacji okrucieństwa. Zbrodnie ludobójstwa są jego krwawym pokłosiem. Przenosząc akcję „Macbetta” na pole golfowe, staramy się zajrzeć w kulisy władzy - władzy ponadczasowej - rozpoznawanej za pomocą mitów kulturowych i wiedzy historycznej oraz władzy współczesnej - zmutowanej przez media i mity popkultury. Nasi tyrani nie rodzą się na polu bitwy, ale polu golfowym - jedynej oazie luksusu i pozornego pokoju w świecie ogarniętym wojną. Kij golfowy, jako wyrafinowana wersja kija baseballowego zastępuje sztylet i berło jednocześnie. Spektakl zdobył III nagrodę na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF.
 

 


Miejsce: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie, sala widowiskowa, ul. Kolejowa 1, Krosno, województwo podkarpackie
Termin: 5-29 listopada 2017
Szczegóły: www.rckp.krosno.pl


Sprzedaż biletów na spotkania teatralne: od 7 października 2017 (sobota: 9.00-14.00)
Bilety w sprzedaży w kasie RCKP:
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1 (p. 234)
 


Godziny otwarcia kasy RCKP:
poniedziałek - piątek 10.00-13.00 oraz 14.30-17.30
sobota 10.00-14.00 oraz na godzinę przed wydarzeniem

Rezerwacja telefoniczna i internetowa:
13 43 218 98 w. 159 | sprzedaz.imprez@rckp.krosno.pl

 

 

*Opisy spektakli i materiały graficzne nadesłane przez zaproszone teatry

Zapisz sie do newslettera Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail

herb.png [21.51 KB]

Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 430 01
um@um.krosno.pl

Kontakt z Inwestorami
Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 43 301
ri@um.krosno.pl

Informacja Kulturalno-Turystyczna

38-400 Krosno
ul. Blich 1

tel/fax. 515 252 776
pikt@muzeumrzemiosla.pl

- otwiera się w nowej karcie