Biuro Wystaw Artystycznych w Krośnie zaprasza na wystawę "Picasso, Matisse, Miró - grafika". Ekspozycja obejmuje ponad 80 prac graficznych (w większości litografii) trzech największych mistrzów dwudziestowiecznej sztuki: Pabla Picassa, Henri Matisse'a oraz Joana Miro. Wystawa jest czynna do 22 października w BWA w Krośnie, ul. Kolejowa 1.
W historii sztuki zwłaszcza Picasso zapisał się jako współtwórca nowego nurtu w malarstwie zwanego kubizmem. Dzięki zastosowaniu nowych technik takich jak deformacja, dekonstrukcja i kolaż, kubizm wywarł wielki wpływ na nowoczesną estetykę.
Możliwości Picassa jako ilustratora książek zobaczymy w cyklu litografii z 1949 roku, które powstały do opowiadania pt. "Carmen" Prospera Merimée. Warto nadmienić, że w latach 1910- 1972 wydano aż 154 książki ilustrowane przez tego artystę. Na wystawie pokazane zostaną także litografie Picassa o tematyce erotycznej z tzw. "sekretnej kolekcji" oraz prace ukazujące ulubione motywy artysty: corridę, gołąbka pokoju, tematykę cyrkową oraz kilka portretów towarzyszek życia.
Drugim artystą, którego wycinek twórczości graficznej prezentuje wystawa, jest Henri Matisse (1869-1954), francuski malarz i grafik. Matisse łącząc nauki dawnych mistrzów i inspiracje czerpane ze sztuki afrykańskiej stworzył fowizm, jeden z najciekawszych kierunków w malarstwie XX wieku, współczesny kubizmowi, mniej jednak od niego skrępowany schematami intelektualnymi, charakteryzujący się natomiast żywą i oderwaną od rzeczywistości kolorystyką dzieł.
Na wystawie twórczość Henri'ego Matisse'a obrazuje cykl prac graficznych, które artysta wykonał dla ekskluzywnego pisma "Verve", którego jeden numer w całości został poświęcony ostatnim latom jego twórczości. Na wystawie prezentowane będą także litografie jego słynnych wycinanek, tzw. "Błękitne akty" - jedne z najbardziej rozpoznawanych dzieł tego francuskiego artysty.
Kataloński artysta Joan Miró (1893-1983) był malarzem, grafikiem, rzeźbiarzem i ceramikiem. To artystyczny outsider nie należący do żadnego kierunku. Będąc pod wpływem surrealizmu zdołał jednak rozwinąć własny styl, którego elementami były "organiczne" formy i "spłaszczony" rysunek o ostrych liniach, kojarzący się z rysunkami dzieci.
Większość prac Miro zaprezentowanych na wystawie pochodzi z "LITOGRAPHU" znanego i cenionego w latach 60-tych pisma artystycznego wydawanego w Paryżu.