Od 7 do 21 kwietnia 2013 r. 16 uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 im. Ks. Stanisława Szpetnara w Krośnie kształcących się w zawodach: cukiernik, piekarz, kucharz małej gastronomii wraz z dwoma opiekunami przebywało we Francji w regionie Langwedocja Roussillon na dwutygodniowych stażach zagranicznych.
Most w Millau
Staże te odbywały się w ramach realizowanego projektu „Nowe doświadczenia zawodowe na stażu we Francji” z programu Leonardo da Vinci, rodzaj działania Mobilnośc IVT. Program Leonardo da Vinci jest częścią programu edukacyjnego Unii Europejskiej "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme), który wspiera działania w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego; promuje mobilność pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdraża innowacyjne rozwiązania edukacyjne dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Ma również na celu zwiększanie przejrzystości i uznawalności kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich.
9 śluz
Realizacja tego projektu rozpoczęła się już w styczniu tego roku od kursu języka francuskiego oraz kursu z przygotowania kulturowego. Kolejnym etapem były staże realizowane w centrach szkoleniowych Francuskiej Izby Rzemieślniczej z regionu Langwadocja Rousillion. Regionalna Izba Rzemiosła Langwedocji-Roussillon zrzesza 5 departamentowych izb rzemieślniczych (po 1 na każdy departament Aude, Gard, Herault, Lozere, Pyrenees-Orientales w regionie). Przy czterech z tych izb funkcjonują międzyzakładowe Centra Szkolenia Uczniów Zawodu (CFA - Centre de Formation d'Apprentis). W Centrach tych (CFA – Perpignan, CFA - Nîmes, CFA - Henry Giral à Mende, CFA - Lézignan Corbiéres) uczniowie naszej szkoły odbywali staże zawodowe.
Carcasonne
W ramach realizowanych staży młodzi adepci rzemieślnictwa mieli możliwość powiązania wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznymi – sporządzali potrawy, napoje oraz wyroby piekarskie i cukiernicze typowe dla kuchni francuskiej. Poznali specyfikę działania oraz funkcjonowania francuskich przedsiębiorstw branży gastronomicznej poprzez uczestnictwo w procesach produkcyjnych tych zakładów. Zajęcia podczas stażu kształciły także umiejętność planowania wykonywanych czynności. Umiejętność ta jest bardzo pożądana z punktu widzenia rozwoju zawodowego, pozwala bowiem na racjonalne zarządzanie własną przyszłością zawodową.
Jaskinia niedaleko Mende
Udział w projekcie umożliwił uczniom zdobycie dodatkowych umiejętności interpersonalnych, a także nowych doświadczeń zawodowych i osobistych. Pozwolił im na racjonalne planowanie rozwoju osobistego oraz zawodowego.
Praktyki w Nimes
Uczestnictwo w stażu oraz uzyskanie certyfikatów „Europass Mobilność”, poświadczających nabyte kompetencje, to dla uczniów dodatkowy atut podczas poszukiwania pracy zarówno w kraju, jak i za granicą.
Praktyki w Mende - zdjęcie z Dyrektorem szkoły
Pobyt we Francji to także poznanie walorów turystycznych, zwłaszcza południowej części kraju. Uczniowie zwiedzili między innymi takie miasta jak: Peprignan Collioure (wizyta w zakładzie anchois), Nimes (Koloseum, Le Temple de Dian, Tour Magne, Maison Carrée, Pomnik na Place d'Assas, Jardins de la Fontaine), Uzès (muzeum Haribo, akwedukt Pont du Gard), Carcassonne, Limoux (muzeum wina), Narbonne (katedra św. Justyniana), Gruissan (degustacja ostryg i ślimaków oraz rejs statkiem po morzu), Béziers (zwiedzanie dziewięciu śluz), Bouzigues (rejs statkiem połączony ze zwiedzaniem hodowli małży i ostryg oraz wizyta w muzeum), zwiedzanie zakładów produkujących sery roquefort, Millau (zwiedzanie wiaduktu i muzeum w Millau), Mende, dolina rzeki Tarn, grota (Grotte de Dargilan), Ste Énime, Tuluza (miasteczko kosmiczne).
Miasteczko kosmiczne w Tuluzie
Obszerniejsza fotorelację można zobaczyć na stronie flickr.com pod adresem: http://www.flickr.com/photos/93775581@N03/
PROJEKT: „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agata Betlej