Jakub Hajduk na stażu w USA
24.04.2017

Tak wygląda klub NBA "od środka" - relacja Jakuba Hajduka Dyrektor ds. Marketingu Miasta Szkła Krosno ze stażu w Wizards

Na początku kwietnia Jakub Hajduk, dyrektor marketingu Miasta Szkła Krosno, odbył kilkudniowy staż w czołowym klubie NBA Washington Wizards, a także miał okazje spotkać się z jedynym Polakiem grającym w najlepszej koszykarskie lidze świata Marcinem Gortatem, graczem Washington Wizards.

 

 

Jak można to przenieść na polski rynek?
Jeżeli chodzi o przeniesienie tego na polskie warunki, to ze względu na wiele różnych aspektów ciężko będzie przenieść to na rodzimy rynek. W dziale marketingu w jednym klubie NBA pracuje więcej osób niż we wszystkich polskich klubach razem wziętych. W Washington Wizards w samym dziale sprzedaży biletów pracuje 80 osób, w marketingu około 20 osób, a w dziale analitycznym, który w polskim sporcie w ogóle nie istnieje, pracuje 12 osób. Dział analizy biznesowej i strategicznej to najszybciej rozwijający się dział. W dwa lata liczba zatrudnionych pracowników wzrosła z 3 do 12 osób.

Natomiast na pewno jest kilka rzeczy, które mocno mnie zainspirowały i będę mógł je przenieść na polski grunt. Osobiście uważam też, że sposób budowania relacji z partnerami biznesowymi oraz otwartość całej organizacji na dzielenie się swoim doświadczeniem z lokalną społecznością to działania, które nasze kluby powinny w jakimś stopniu zaszczepić na polskim rynku koszykarskim.

Dla mnie bardzo ważną informacją było również to jak wielką rolę w klubach NBA odgrywa teraz digital and mobile marketing oraz jak ważne są social media oraz aplikacje mobilne w komunikacji z kibicami. Aplikacje mobilne w USA mają wszystkie drużyny i areny sportowe i jest to narzędzie dedykowane dla fanów, które przy kreatywnym połączeniu może być ważnym narzędziem w późniejszych działaniach sponsoringowych. Jest to temat, który bardzo mnie interesuję, bo sam obecnie pracuję nad wdrożeniem interaktywnych aplikacji mobilnych w klubach PLK. Kolejny temat, który w polskiej koszykówce praktycznie nie istnieje a ma wielki potencjał to merchandising. Liczę, że kluby w PLK zwrócą uwagę również i na ten aspekt, bo nie mając meczów transmitowanych w telewizji jest to jedyne źródło poza sprzedażą biletów, gdzie kluby mogą zarabiać własne pieniądze.
 

 

Tak wygląda klub NBA

 


Wydaje mi się, że pan ma podwójnie trudne zadanie, bo Miasto Szkła dopiero raczkuje na koszykarskiej mapie Polski. Coś uda się przenieść z Wizards do Krosna w najbliższym czasie?
Świetne pytanie. Myślę, że najłatwiej będzie wprowadzić rozwiązania z zakresu marketingu, tego jak wygląda oprawa meczu, jakie aktywacje marketingowe można wykorzystać do przyciągnięcia nowych kibiców i zatrzymania tych, którzy już przychodzą na mecze Krosna. W głowie mam już na to kilka pomysłów. Drugą rzeczą jest sponsoring. Z tym na pewno będzie trudniej, bo w Polsce, nie tak jak w Stanach, firmy nie biją się o pokazanie swojej marki na wydarzeniach sportowych, nie upatrują w tym żadnych korzyści, a jeśli nawet to małe. Stąd tak trudno jest ich pozyskać w Polsce. Tymczasem tu firmy doskonale zdają sobie sprawę, że kibice identyfikują się z klubami i ich sponsorami, dlatego tak uważnie się ich dobiera.

Wizja i przesłanie sponsorów musi być spójne z tym prezentowanym przez klub. Na warsztatach dostaliśmy też kilka cennych uwag dotyczących komunikacji z mediami, które na pewno będę chciał wykorzystać w naszym klubie. Z przyjemnością podzielę się z prezesami klubu wiedzą dotyczącą budowania struktur zarządzania klubu oraz najważniejszymi działaniami w budowaniu relacji z kibicami i sponsorami.

Rynek zarówno w Polsce jak i na Podkarpaciu jest zupełnie inny i nie można go porównywać jeden do jednego do tego w Stanach, ale jeżeli uda się wprowadzić kilka rzeczy, które podpatrzyłem na warsztatach czy choćby przekonać do niektórych ciekawostek, które świetnie działają w najlepszej lidze świata, to to już będzie świetny punkt wyjścia do tego, żeby klub i drużyna Miasto Szkła Krosno z roku na rok jeszcze lepiej się rozwijały i na dłużej zostały w PLK.
 


Warto jeździć i oglądać innych? Takie warsztaty mają sens?
Bez dwóch zdań! Nie od dziś przecież wiadomo, że jeśli chce się osiągnąć sukces, to trzeba uczyć się od najlepszych. A w koszykówce, zarówno jeśli chodzi o element sportowy, jak i pod względem zarządzania najlepsza na świecie jest NBA. W moim przypadku klub nie miał budżetu na taki wyjazd, ale z pewnością warto było zainwestować własne środki w przyjazd tutaj. Spektrum tematów, które zostały poruszone na warsztatach był bardzo szeroki, a prelegenci o każdym z nich opowiadali z takim zapałem i energią, że niemożliwością by było nic z nich nie wynieść. To tu pracują najlepsi z najlepszych, podglądanie ich w pracy było dla nas przywilejem.

Teraz zostało już tylko wyciągnąć wnioski i przełożyć zdobytą wiedzę na polską rzeczywistość. Bo tak jak sam Marcin powiedział, jeżeli uda się zaadaptować chociażby tylko 2 lub 3 małe rzeczy do naszych warunków, to to już będzie wielki sukces tych warsztatów. Poza tym fakt, że w warsztatach udział wzięli również reprezentanci wiodącego klubu piłkarskiego i piłki siatkowej mówi sam za siebie.
 

 

Tak wygląda klub NBA

 

 


Udało się spotkać z Marcinem Gortatem?
Warsztaty były organizowane we współpracy z fundacją Marcina Gortata i to on był prawdziwym gospodarzem tego wyjazdu. Dzielił się z nami nie tylko ciekawostkami, jak wygląda życie zawodnika NBA, ale opowiadał również jak funkcjonuje klub NBA "od kuchni". W drugim dniu warsztatów pojawił się na nich, żeby się z nami przywitać, sprawdzić, czy niczego nam nie brakuje. A w dniu meczu z Miami Heat mogliśmy uczestniczyć w rozgrzewce przed meczem. Marcin podszedł do nas i opowiadał jak wygląda rozgrzewka i jaka jest hierarchia wśród zawodników.

Trzeba podkreślić jak wielką osobowością w klubie jest nasz rodak. Wszyscy, począwszy od pracowników klubu, a kończąc na kibicach Washington Wizards uwielbiają Marcina i są pod wielkim wrażeniem jego zaangażowania, pracy i tego, w jaki sposób pomaga i wspiera działania klubu w ramach akcji sponsorskich i charytatywnych. Mimo, że to John Wall jest pierwszą twarzą, tzw. all-star, to właśnie Marcina wszyscy nazywają prawdziwym liderem drużyny.

Na koniec chciałem ogromnie podziękować Marcinowi oraz Kubie i Michałowi z Fundacji Marcin Gortat MG13 za świetną organizację i pełne zaangażowanie z ich strony podczas całego wyjazdu. Także jeszcze raz: Marcin, Kuba, Michał, wielkie dzięki za zorganizowanie warsztatów. I mam nadzieję, że w przyszłym roku spotkamy się na kolejnych warsztatach w Washington Wizards.
 


Karol Wasiek - Sportowe Fakty
 

Zapisz sie do newslettera Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail

herb.png [21.51 KB]

Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 430 01
um@um.krosno.pl

Kontakt z Inwestorami
Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 43 301
ri@um.krosno.pl

Informacja Kulturalno-Turystyczna

38-400 Krosno
ul. Blich 1

tel/fax. 515 252 776
pikt@muzeumrzemiosla.pl

- otwiera się w nowej karcie