„Smyczki na Wojciechu” to cykl letnich koncertów kameralnych, który od lat kształtuje muzyczne oblicze Krosna, tworząc przestrzeń dla refleksji, piękna i spotkania ze sztuką. Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza do zabytkowego drewnianego Kościoła św. Wojciecha w miesiącach letnich – od czerwca do sierpnia. Każdego roku koncerty przyciągają zarówno stałych słuchaczy, jak i osoby, które dopiero odkrywają wartość muzyki klasycznej w kameralnej, bliskiej człowiekowi formule.
W tegorocznej edycji na publiczność czeka prezentacja muzyki smyczkowej (choć nie tylko) w szerokim kontekście – od dzieł kanonu baroku, klasycyzmu i romantyzmu, po kompozycje XX i XXI wieku, aranżacje muzyki popularnej, a w tym roku także improwizacje jazzowe oraz autorskie projekty z udziałem instrumentów elektronicznych. Każdy z koncertów jest kuratorsko zaprojektowany jako odrębna muzyczna opowieść, w której istotna jest zarówno jakość wykonawcza, jak i emocjonalna oraz intelektualna spójność programu. Wstęp na wszystkie wydarzenia niezmiennie pozostaje bezpłatny, a inicjatywa skierowana jest do szerokiego grona odbiorców, niezależnie od ich muzycznych doświadczeń.
„Smyczki na Wojciechu” są nie tylko cyklem koncertów – to wyraz konsekwentnie realizowanej idei: że muzyka poważna może być dostępna, że wartością są spotkania twórcze i lokalna wspólnota, a także że przestrzenie historyczne mogą żyć nowym życiem bez utraty swojego charakteru. Organizatorzy cyklu – z pasją, troską i wysoką kulturą muzyczną – dbają o poziom artystyczny, jakość wykonawczą i atmosferę każdego wieczoru. Dzięki temu „Smyczki” stają się ważnym punktem na muzycznej mapie Polski – wydarzeniem o lokalnym zakorzenieniu i uniwersalnym przesłaniu.
PROGRAM
27 czerwca 2025, godz. 19.00
Bohema Trio
Jagoda Prucnal-Podgórska – skrzypce
Anna Prucnal – skrzypce
Jacek Podgórski – wiolonczela
11 lipca 2025, godz.19.00
Muzyczna podróż od Bacha do Beatlesów
Marcin Sidor – skrzypce
Ewa Sidor – altówka
Kamil Pawłowski – kompozytor / aranże
8 sierpnia 2025, godz. 19.00
Maciej Zimka – akordeon
Maria Sławek – skrzypce
29 sierpnia 2025, godz. 19.00
MonoTony | String Nostalgia
Krzysztof Komendarek-Tymendorf – altówka i efekty
Zuzanna Ossowska /OS.SO/ – piano, różne instrumenty, elektronika
Wykonawcy i program
Tegoroczny cykl otworzy Bohema Trio – zespół rodzinny, który tworzą Jagoda Prucnal-Podgórska (skrzypce), Anna Prucnal (skrzypce) i Jacek Podgórski (wiolonczela). Muzycy zaprezentują program pełen klasycznych miniatur i utworów sakralnych, w tym kompozycje Bacha, Händla, Mozarta i Francka, a także kameralne opracowania piosenek Zbigniewa Wodeckiego. Ten koncert otwarcia symbolicznie łączy tradycję z nowoczesnością i emocjonalną dostępnością muzyki klasycznej.
Kolejny wieczór przyniesie spotkanie z duetem skrzypcowo-altówkowym: Marcinem i Ewą Sidorem, przy współpracy z aranżerem i kompozytorem Kamilem Pawłowskim. Program koncertu „Od Bacha do Beatlesów” zbudowany został na zasadzie kontrastu i swobody stylistycznej – obok arii barokowej pojawią się transkrypcje tańców węgierskich Brahmsa, tanga Gardela i Piazzolli, muzyka tradycyjna z Bałkanów, aż po klasyki popkultury, takie jak „Let It Be” czy „Twist and Shout”. Całość oparta jest na autorskich opracowaniach, które tworzą muzyczny most między epokami i stylistykami.
W sierpniowej odsłonie cyklu wystąpią dwie uznane postaci polskiej sceny kameralnej: skrzypaczka Maria Sławek i akordeonista, kompozytor Maciej Zimka. Artyści wykonają repertuar nowoczesny, wymagający i rzadko prezentowany w formie koncertowej: od barokowej Sonaty Bacha, przez współczesne utwory Mikołaja Majkusiaka i Sławomira Kaczorowskiego, po najnowszą Sonatę autorstwa Macieja Zimki z roku 2024. Koncert ten akcentuje nową rolę akordeonu w muzyce klasycznej i ukazuje głęboką komunikację między instrumentami w kameralnym dialogu.
Zamknięcie cyklu należeć będzie do projektu MonoTony | String Nostalgia, stworzonego przez altowiolistę Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa i pianistkę oraz kompozytorkę Zuzannę Ossowską / OS.SO. Artyści operują szerokim spektrum środków – od akustycznego brzmienia instrumentów smyczkowych i klawiszowych, po warstwy elektroniczne, efekty i ambientowe struktury dźwiękowe. Ich koncert będzie wydarzeniem balansującym na granicy klasyki, eksperymentu i sztuki dźwięku – zaproszeniem do słuchania głębokiego, skupionego, poza tradycyjnym podziałem gatunkowym.
Miejsce
Wszystkie koncerty odbywają się w drewnianym kościele pw. św. Wojciecha Męczennika w Krośnie – zabytkowej świątyni pochodzącej z drugiej połowy XV wieku. Ten cenny przykład późnogotyckiej architektury sakralnej zachował swą oryginalną konstrukcję zrębową oraz manierystyczny wystrój wnętrza z XVII wieku. Zlokalizowany wśród zieleni, z dala od miejskiego zgiełku, kościół tworzy niezwykłą aurę – sprzyjającą skupieniu i głębokiemu odbiorowi muzyki.
Dzięki cyklowi „Smyczki na Wojciechu” świątynia, która przez lata pozostawała poza głównym nurtem kulturalnym miasta, została symbolicznie przywrócona wspólnocie – jako przestrzeń nie tylko sacrum, ale także sztuki. Muzyka tchnęła w to miejsce nowe życie, a obecność słuchaczy i artystów ożywia je z każdym kolejnym koncertem.
INFORMACJE O KONCERTACH, PROGRAMIE I WYKONAWCACH
27 czerwca 2025, godz. 19.00
Bohema Trio
Jagoda Prucnal-Podgórska – skrzypce
Anna Prucnal – skrzypce
Jacek Podgórski – wiolonczela
Bohema Trio to zespół kameralny złożony z wybitnych młodych artystów – studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Artyści są laureatami prestiżowych konkursów w Nowym Jorku, Wiedniu, Berlinie i innych europejskich ośrodkach muzycznych. Koncertowali m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Musikverein w Wiedniu, a także w licznych filharmoniach i na festiwalach w Polsce.
Repertuar Bohema Trio obejmuje zarówno klasyczne dzieła muzyki kameralnej – kompozycje Haydna, Beethovena, Vivaldiego, Mozarta i Pendereckiego – jak i autorskie opracowania utworów polskich twórców, w tym Zbigniewa Wodeckiego. Zespół z powodzeniem łączy klasyczny warsztat wykonawczy z otwartością na nowe konteksty i współczesne interpretacje.
Członkowie tria współpracują z renomowanymi orkiestrami i uczestniczą w międzynarodowych projektach edukacyjnych oraz artystycznych. Występowali na takich wydarzeniach jak Przemyska Jesień Muzyczna, Musica Sacromontana, Akademia Mendelssohnowska we Wrocławiu czy Letnia Akademia Muzyczna w Krakowie. Ich muzykę cechuje głęboka wrażliwość, techniczna precyzja i niezwykła spójność zespołowa, które przekładają się na intensywne i poruszające interpretacje.
Program:
Johann Pachelbel: Kanon
Johann Sebastian Bach: Aria na strunie G, Jesus bleibet meine Freude
Wolfgang Amadeus Mozart: Ave verum
Franz Schubert: Ave Maria
Jules Massenet: Medytacja
Giulio Caccini: Ave Maria
Robert Schumann: Marzenie
Georg Friedrich Händel: Largo
César Franck: Panis Angelicus
Jean Sibelius: Andante festivo
Zbigniew Wodecki: Zacznij od Bacha
Zbigniew Wodecki: Izolda
Zbigniew Wodecki: Lubię wracać tam, gdzie byłem
Zbigniew Wodecki: Opowiadaj mi tak
11 lipca 20225, godz.19.00
Muzyczna podróż od Bacha do Beatlesów
Marcin Sidor – skrzypce
Ewa Sidor – altówka
Kamil Pawłowski – kompozytor / aranże
Marcin Sidor – skrzypek, urodzony w 1982 roku. Ukończył Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. R. Orlika i dr A. Mokrusa. Laureat Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze (1999) oraz Śląskiego Międzynarodowego konkursu w Będzinie (2000). Wielokrotny stypendysta Prezydenta Dąbrowy Górniczej (2002-2005). Jako kameralista brał udział w licznych kursach mistrzowskich. Dokształcał się pod okiem wybitnych muzyków i pedagogów tj.: prof. S. Yarashevich, prof. D. Lederer, prof. M. Ławrynowicz, prof. J. Kaliszewska, Marek Moś. Marcin w składach kameralnych występował na wielu festiwalach: Warszawska Jesień, Festiwal Nostalgia (Poznań), Festiwal Prawykonań (Katowice), XVI Letnia Filharmonia Aukso (Suwałki). Jako muzyk orkiestrowy grał w Aukso Kameralnej Orkiestrze Miasta Tychy, Orkiestrze Muzyki Nowej, Śląskiej Orkiestrze Kameralnej, Filharmonii Gorzowskiej, Orkiestrze Zagłębia Dąbrowskiego (koncertmistrz). Gra na własnym, znakomitym, zabytkowym instrumencie A.A. Heberlein. Obecnie jest członkiem Aukso Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy (od 2004), Acoustic Quartet oraz zespołu folkowego Królestwo Beskidu.
Ewa Sidor – altowiolistka, urodzona w 1983 roku. Ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dr T. Wykurza. Prowadzi aktywne życie zawodowe, koncertując w charakterze kameralisty oraz muzyka orkiestrowego. Altowiolistka kształciła swoje umiejętności na największych festiwalach w Polsce i w Europie: Edinburgh Festival, Lucerne Festival, Wratislavia Cantans, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Jazz Jamboree, Europejski Kongres Kultury we Wrocławiu, Open’er Festival, EXPO Saragossa. Występowała na estradach: Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus we Wiedniu, Kings Hall w Edynburgu, KKL w Lucernie, Liederhalle Stuttgart, S1, Filharmonii Narodowej, NOSPR, Radio Katowice. W charakterze kameralisty występowała na wielu prestiżowych festiwalach: Warszawska Jesień, Festiwal Nostalgia (Poznań), Festiwal Prawykonań (Katowice NOSPR), Letnia Filharmonia Aukso. Jako muzyk orkiestrowy współpracowała z Aukso Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, NOSPR, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Muzyki Nowej, Śląską Orkiestrą Kameralną, Gustav Mahler Jugendorchester, European Philharmonic Orchestra. W charakterze solistki można ją było usłyszeć z Aukso Kameralną Orkiestrą Miasta Tychy oraz z Polską Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną. Współpracowała z K. Pendereckim, J. Maksymiukiem, H. Shelley, M. Mosiem, J. Kasprzykiem, L. Możdżerem, T. Stańko, A. Jagodzińskim, G. Turnauem, J. Olejniczakiem, O. Pasiecznik, A. Bauerem, P. Anderszewskim, K. Danczowską. Gra na własnym, znakomitym, zabytkowym instrumencie (niewiadomego pochodzenia) oraz zabytkowym smyczku pochodzącym z pracowni L. Morizo. Obecnie jest członkiem Aukso Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy oraz (od pięciu lat) kwartetu smyczkowego Acoustic Quartet, współpracującego z wieloma wybitnymi muzykami i twórcami muzyki współczesnej.
Kamil Pawłowski – absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach i Bańskiej Bystrzycy (Słowacja). W 2014 roku zdobył stopień doktora w specjalności Kompozycja w klasie prof. zw. Eugeniusza Knapika. Był wielokrotnym stypendystą Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako kompozytor współpracował z Filharmonią Śląską, Orkiestrą Muzyki Nowej, Radiem Katowice, Teatrem Komedia we Wrocławiu, Centrum Sztuki i Dziecka w Poznaniu, Śląskim Teatrem Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach. Jego utwory były wykonywane na licznych festiwalach w Polsce i za granicą w prestiżowych salach, tj:. NOSPR (Katowice), Filharmonia Śląska (Katowice), Robert Schumann Haus (Niemcy), Focke-Museum w Bremie (Niemcy), Filharmonia Chmielnicki (Ukraina), Sala Koncertowa Radia Katowice, Teatr Komedia we Wrocławiu. Nagrał autorskie improwizacje na temat filmowy „Miasteczko Twin Peaks” na zamówienie Davida Lyncha oraz cykl miniatur fortepianowych dla Tomasa Transtroemera (Literacka Nagroda Nobla). Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
Program:
Johann Sebastian Bach: Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur, BWV 1068
Karl Jenkins: Palladio, cz. 1, arr. Marcin Sidor
Carlos Gardel: Tango „Por una zabeza”
Astor Piazzolla: Libertango, arr. Kamil Pawłowski
Johannes Brahms: Taniec węgierski nr 2, arr. Marcin Sidor
Johannes Brahms: Taniec węgierski nr 5, arr. Marcin Sidor
Ajde Jano i Jovano Jovanke: muzyka tradycyjna z Serbii i Macedonii
Egberto Gismonti: Agua e Vinho, arr. Kamil Pawłowski
Fryderyk Chopin: Nokturn cis-moll, op. posth., arr. Nathan Milstein
Vittorio Monti: Czardasz
Paul McCartney: Let It Be, arr. Kamil Pawłowski
Phil Medley i Bert Berns: „Twist and Shout”, arr. Kamil Pawłowski
Nikolai Rimsky-Korsakov: Lot Trzmiela, arr. Kamil Pawłowski
Wojciech Kilar: Tango z filmu „Salto”, arr. Kamil Pawłowski
8 sierpnia 2025, godz. 19.00
Maciej Zimka – akordeon
Maria Sławek – skrzypce
Maciej Zimka – akordeonista i kompozytor. W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie akordeonu dra Janusza Patera, a w 2016 roku obronił doktorat na tejże uczelni. Artysta jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów instrumentalnych, m.in.: I nagrody w 1. Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Wilnie, I nagrody w 47. Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (kategoria kameralna) czy Nagrody za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego w IV Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach.
Maciej Zimka koncertuje zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych, grając muzykę klasyczną i współczesną. Artysta wystąpił na wielu festiwalach, m.in.: Sound 12 in Newcastle upon Tyne (Anglia), Les Cles du Classique (Francja/Hiszpania), Festival Musique et Patrimoine en Vienne et Gartempe (Francja) Concerts at Lempertz (Belgia), Ibla Music Festival (Włochy), Share.Music.Leipizg (Niemcy), Prikarpacka Vesna (Ukraina), Audio Art Festival, MOZG Festival, Muzyka Zaklęta w Drewnie, Euro Chamber Music Festival, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, Wawel o zmierzchu (Polska), odbył także trasy koncertowe w Stanach Zjednoczonych i Izraelu.
Artysta jest również aktywnie działającym kompozytorem. Tworzy utwory zarówno na akordeon, jak i na inne instrumenty i obsady kameralne. Jest laureatem m.in.: Grand Prix w VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Sanoku (2017).
Od 2011 Maciej Zimka jest zaangażowany w działalność organizacji pozarządowej – Fundacji Art Forum, z którą współorganizuje wiele projektów kulturalnych, m.in.: Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych, Krakowski Festiwal Akordeonowy czy Pałacowy Salon Literacko-Muzyczny.
Maria Sławek – skrzypaczka, wykładowczyni i badaczka, łącząca życie koncertowe z działalnością naukową, społeczną i artystyczną. Występuje jako solistka i kameralistka, współpracując z czołowymi orkiestrami oraz artystami w Polsce i za granicą. Koncertowała m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Izraelu, USA, Francji, Brazylii, Hiszpanii, na Ukrainie i we Włoszech.
Prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, wykłada także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest autorką jedynego w Polsce kursu historii muzyki żydowskiej, realizowanego w ramach Podyplomowych Studiów Polsko-Żydowskich w Instytucie Badań Literackich PAN.
Od wielu lat związana jest z twórczością Mieczysława Wajnberga. Jest współzałożycielką i prezeską Instytutu jego imienia (www.instytutwajnberga.org), w ramach którego realizuje projekty koncertowe, badawcze i popularyzatorskie, takie jak „Domówka u Mietka”, „Spacerownik Warszawa Wajnberga” czy „Pocztówka do Mietka”.
W dorobku fonograficznym Marii Sławek znajdują się: Weinberg – Sonatas for Violin and Piano (CD Accord, 2015) nagrana z Piotrem Różańskim, Rejoice (CD Accord, 2019) z Marcinem Zdunikiem, TIKTIN (Orphée Classics, 2024) z Lutosławski Quartet i Tomaszem Januchtą – nagrany live podczas koncertu w Wielkiej Synagodze w Tykocinie oraz Different Trains (Anagram, 2024) – z muzyką Mieczysława Wajnberga (w autorskiej aranżacji na sekstet smyczkowy) i Andrzeja Panufnika wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim.
Od 2022 roku jest kuratorką cyklu Dialogi – muzyczne spotkania w historycznych pracowniach artystycznych, który prezentuje muzykę kameralną w unikalnych, autentycznych przestrzeniach związanych z warszawskimi artystami.
Publikowała m.in. w wydawnictwach Żydowskiego Instytutu Historycznego, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, w roczniku Zagłada Żydów oraz w Ruchu Muzycznym. Współpracuje z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Festiwalem Kultury Żydowskiej w Krakowie i Programem 2 Polskiego Radia (audycja poświęcona nagraniom na LP - Duża Czarna).
Jest laureatką stypendiów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w tym programu Młoda Polska), Stypendium Artystycznego m.st. Warszawy oraz Stypendium Twórczego MKiDN (2013, 2025). W ramach projektów stypendialnych stworzyła m.in. aranżacje pieśni Wajnberga oraz przekłady poezji jidysz, obecnie pracuje nad cyklem koncertów solowych po:miejsca w przestrzeniach dawniej związanych ze społecznością żydowską.
Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Wiesława Kwaśnego. Uczyła się również u prof. Jana Staniendy oraz prof. Kai Danczowskiej. W 2015 roku uzyskała stopień doktora, a w 2020 – doktora habilitowanego sztuki. Gra na skrzypcach R&M Millant (Paryż, 1961).
Program:
Johann Sebastian Bach: Sonata c-moll, BWV 1017
Largo
Allegro
Adagio
Allegro
Mikołaj Majkusiak: Sonata na skrzypce i akordeon (2015)
Scherzo, ostinato
Largo, instabile
Rondo, ben ritmico
Grave, lamentoso
Presto, fugato
Zbigniew Bargielski: Ballada na skrzypce i akordeon (1979/2017)
Maciej Zimka: Sonata na skrzypce i akordeon nr 2 (2024)
Andante
Allegro vivace
Adagio
Vivace
29 sierpnia 2025, godz. 19.00
MonoTony | String Nostalgia
Krzysztof Komendarek-Tymendorf – altówka i efekty
Zuzanna Ossowska /OS.SO/ – piano, różne instrumenty, elektronika
Krzysztof Komendarek-Tymendorf – należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. Pochodzi z rodziny o głębokich tradycjach muzycznych. W 2012 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Ireny Albrecht. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. Wolfganga Klosa i as. Ulricha Schönauera na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Kształcił się i uzupełnił studia licznymi kursami pod kierunkiem wybitnych pedagogów altówki, takich jak Alexander Zemtsov, Matthias Buchholz, Hartmut Rohde, Avri Levitan, György Gulyás Nagy (Auer String Quartet) czy Piotr Szumieł.
Jest laureatem prestiżowych konkursów muzycznych, nagród i stypendiów. W wieku 24 lat, po wygraniu dwóch konkursów na stanowisko asystenta, podjął pracę w Alma Mater. W 2018 roku obronił rozprawę doktorską, w 2022 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego z wyróżnieniem. W 2021 roku rozpoczął pracę na stanowisku nauczyciela mianowanego w klasie altówki w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni. Pełni funkcję ogólnopolskiego konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej (CEA). Obecnie pracuje na stanowisku Profesora Uczelni w klasie altówki oraz kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a od 2023 roku jest również wykładowcą klasy altówki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Występował pod batutą takich znakomitych dyrygentów, jak Pierre Boulez, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Marek Moś, Tadeusz Strugała, a także z prominentnymi solistami: Ivry Gitlis, Kolja Blacher, Quatuor Ebène, Krystian Zimerman, Piotr Beczała, Konstanty Andrzej Kulka, Łukasz Długosz.
Obecnie gra na mistrzowskiej altówce Wojciecha Topy z 2020 roku, ale również wykonuje koncerty na instrumentach z prywatnej kolekcji autorstwa, m.in.: W. Ed. Voigta jun., Alberta Claudota czy Andrzeja Kalaty oraz smyczkach: Hermanna Richarda Pfretzschnera, Marcina Krupy, Marka Woźniaka czy Marcina Siwca.
Prowadzi wzmożoną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną zarówno w Polsce, jak i za granicą.
OS.SO (Zuzanna Ossowska) – songwriterka, producentka, autorka tekstów, multiinstrumentalistka. Jej instrumentem dyplomowym jest gitara basowa, ale gra też na perkusji, pianinie, gamelanie (indonezyjskich idiofonach) i śpiewa. Kompozycje OS.SO dwukrotnie (w 2018 i 2020 roku) znalazły się w półfinale prestiżowego międzynarodowego konkursu dla songwriterów International Songwriting Contest, do tego etapu zakwalifikowało się mniej niż 9% z ponad 26 000 zgłoszeń z całego świata. Interesuje się estetyką, filozofią muzyki i nagraniami terenowymi. Obroniła doktorat o relacjach muzyki i języka w dwudziestowiecznej prozie, pisze artykuły naukowe i popularyzatorskie, prowadzi autorską rubrykę w magazynie „Muzyk”, gdzie przygląda się dźwiękom kulturoznawczym okiem. Studiowała także filozofię i gender studies. W 2024 rozpoczęła studia podyplomowe na muzykologii Instytutu Sztuki PAN.
2021 – jako jedna z 4 osób reprezentujących Polskę wzięła udział w Music Creation and Songwriting LAB w Paryżu - międzynarodowym campie songwriterskim (Francja/Portugalia/Polska), organizowanym przez Music Export Poland
2021 – rozpoczęcie współpracy jako songwriterka i producentka z wytwórnią Magic Records i Universal Music Poland
2022 – finalistka Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie, Grand Prix tej samej edycji zdobyła jej autorska aranżacja utworu Heleny Majdaniec (wyk. Jan Majewski)
2022 – wydanie pierwszej autorskiej płyty pod szyldem OS.SO, album „Lethe” został uznany przez Jarka Szubrychta (Gazeta Wyborcza) za jeden z najlepszych debiutów roku, płyta miała premierę w audycji Piotra Metza
2022 – nagroda specjalna na Festiwalu Grzegorza Ciechowskiego za aranżację i wykonanie utworu „Grawitacja” Justyny Steczkowskiej
2022 – udział w Riga Songwriting Camp w Rydze
2023 – premiera albumu „Szymborska - zachwyt i rozpacz” skomponowanego i wyprodukowanego przez OS.SO z okazji 100-lecia urodzin Wisławy Szymborskiej. Płyta ukazała się pod oficjalnym patronatem Fundacji Szymborskiej
2023 – udział w Artisjus Songwriting Camp w Budapeszcie, piosenka „Light Me Up”, którą OS.SO współkomponowała podczas wydarzenia została wybrana do oficjalnej ścieżki dźwiękowej najpopularniejszego serialu stacji TV RTL Hungary „Side Effect”. Pokłosiem wydarzenia jest także publikacja międzynarodowej współpracy - piosenki „The River” z węgierskim artystą Szelier
2024 – objęcie kierownictwa muzycznego w zespole Karoliny Czarneckiej, produkcja płyty artystki „Matka”, która ukaże się w I połowie 2025 roku
Program:
W programie koncertu znajdą się utwory skomponowane na album MonoTony Ensemble, który ukaże się w 2025 roku. Podczas koncertu muzycy eksplorują możliwości altówki i fortepianu, preparując instrumenty i łącząc klasyczne techniki z efektami – każdy utwór MonoTony Ensemble charakteryzuje się unikalnym podejściem do brzmienia oraz różnorodności faktur muzycznych. Podczas koncertu artyści opowiedzą również o filozofii minimalizmu w muzyce oraz o swoich inspiracjach.
Projekt MonoTony eksploruje coraz popularniejsze w Polsce obszary neoclassical i minimal music. W swoim projekcie wielowymiarowo odkrywają brzmienia – fortepianu (i instrumentów klawiszowych) oraz altówki, poszerzając repertuar możliwości obu z nich zarówno poprzez preparowanie, jak i wykorzystywanie nowoczesnych, wręcz awangardowych technik wykonawczych.
Altówka pojawia się tu zarówno jako instrument melodyczny, jak i perkusyjny, a do stworzenia nietypowej faktury stosowane są współczesne – a niekiedy nowatorskie – techniki wykonawcze takie jak: tapping, Bartók pizzicato, szarpanie strun, pressing włosia o strunę, scordatura, dirty glissando, slow motion bow, crazy sul ponticello scratchiness, shutter, noisy shift, electric slide, scratch tone, stopping on the string, preparacja, arpeggio, tremolo, flażolety etc. Całość wzbogacają nowoczesne zabiegi produkcyjne – efekty nałożone na instrumenty, loopowanie fragmentów fraz, czy wplatanie estetyki typowej dla muzyki konkretnej: wykorzystanie oddechów, przystuków, jak i przypadkowych dźwięków, które towarzyszą muzykom w procesie kompozytorskim.