„Kulturalny TUS” to inicjatywa prosto z serca - od matki i córki. Magdalena i Jagoda Głowińskie zapraszają do udziału w warsztatach, których celem jest wdrożenie osób z niepełnosprawnością do samodzielności w korzystaniu, ale też tworzeniu kultury. To pierwsze w wydarzeń w ramach konkursu grantowego dla mieszkańców „Kierunek: Inicjatywa!”.
Dla kogo: dzieci, młodzież i dorośli (od 10 do 24 lat) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub z autyzmem/zespołem Aspergera w normie intelektualnej
Czas realizacji inicjatywy: do grudnia
Miejsce: warsztaty stacjonarne - Centrum Challenge, ul. Słowackiego 4, Krosno (od września Krosno, ul. Czajkowskiego 55) i Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1, Krosno; warsztaty terenowe - miejsce docelowe adekwatne do kategorii warsztatowej będzie ustalane na etapie realizacji warsztatów stacjonarnych.
Inicjatorki: Magdalena Głowińska - psycholog, mama dorosłej córki z Zespołem Downa oraz Jagoda Głowińska - uczennica Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krośnie, 19-latka z Zespołem Downa; Jagoda jest uczennicą pierwszej klasy w Szkole Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Jej największą pasją jest taniec. Tańczy w zespole Klaszcz Głośniej działającym w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie oraz szkolnym zespole tanecznym Disco Dance. Uwielbia też malować i śpiewać.
„Kulturalny TUS” to inicjatywa prosto z serca - od matki i córki. Magdalena i Jagoda Głowińskie zapraszają do udziału w warsztatach, których celem jest wdrożenie osób z niepełnosprawnością do samodzielności w korzystaniu, ale też tworzeniu kultury. To pierwsze w wydarzeń w ramach konkursu grantowego dla mieszkańców „Kierunek: Inicjatywa!”.
Projekt Kulturalny TUS (Kulturalny Trening Umiejętności Społecznych) skierowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych (od 10 do 24 lat) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub z autyzmem/zespołem Aspergera w normie intelektualnej.
Głównym celem inicjatywy jest wdrożenie tych osób do samodzielności w korzystaniu z dóbr kultury miasta Krosna. Nabywanie umiejętności bezpiecznego poruszania się w przestrzeni publicznej oraz doskonalenie umiejętności dokonywania wyboru oraz podejmowania decyzji. Ponadto ich integracja ze społeczeństwem, równoprawne korzystanie z dóbr kultury oraz budowanie relacji rówieśniczych na płaszczyźnie innej niż szkoła czy rodzina. Celem projektu jest także pokazanie potrzeb społecznych osób z niepełnosprawnością oraz sposobów ich wsparcia, a nie wyręczania w różnych sytuacjach dnia codziennego.
Jako matka dorosłej córki z Zespołem Downa dostrzegam jej ogromną potrzebę spędzania czasu z koleżankami i kolegami w formie takiej jak jej „zdrowi” rówieśnicy, bez mojego towarzystwa i asysty. Jagoda ma ograniczone możliwości samodzielnego korzystania z dóbr kultury z uwagi na swoje deficyty rozwojowe, jak również ze względu na moje obawy o jej bezpieczeństwo. Warsztaty mają dać możliwość przetrenowania pewnych umiejętności przy wsparciu terapeutycznym, co realnie zwiększy pewność siebie uczestników projektu i da poczucie bezpieczeństwa rodzicowi. Ponadto udział w projekcie da ich uczestnikom nową przestrzeń do budowania relacji rówieśniczych w atrakcyjnej formie, co dla osób z deficytami rozwojowymi jest bardzo ważne, gdyż często po obowiązkowych zajęciach szkolnych uczestniczą oni w szeregu terapii. Rodzicom zaś da chwilę wytchnienia i uzmysłowi potencjał ich własnych dzieci do samodzielności - mówi Magdalena Głowińska.
Warsztaty Kulturalny TUS będą miały formę dwuetapową. Najpierw będą odbywać się zajęcia stacjonarne, w czasie których uczestnicy poznają zasady zachowania obowiązujące w poszczególnych miejscach, będą mieli możliwość przetrenowania i terapeutycznego modelowania umiejętności niezbędnych do samodzielnego korzystania z dóbr kultury, tj. zakup biletu, wybór miejsca, dobór garderoby. Następnie odbędą się zajęcia praktyczne, czyli wyjście w teren, np. do kina, restauracji, na koncert czy do muzeum W czasie tych zajęć uczestnicy będą mieli możliwość samodzielnego wykonania umiejętności ćwiczonych na zajęciach stacjonarnych przy wsparciu terapeutycznym, stosowanym w czasie wystąpienia trudności u uczestnika.
W ramach inicjatywy zostaną również opracowane materiały dydaktyczne na zajęcia warsztatowe (scenariusze zajęć, karty kroków umiejętności) oraz realizację zajęć warsztatowych i terenowych.
5 warsztatów w różnych modułach:
- Kino: Czas: 20 kwietnia 2024 (sobota), godz. 11.30 - warsztaty stacjonarne; 27 kwietnia 2024 (sobota) - wyjście do kina (godzina seansu zostanie wybrana z grupą po opublikowaniu repertuaru kina). Miejsce: Centrum Challenge, Krosno, ul. Słowackiego 4 oraz wyjście do kina. Zapisy: https://forms.gle/Dr1uVWPvUQhxuFRA7
- Koncert (szczegóły wkrótce)
- Muzeum (szczegóły wkrótce)
- Restauracja (szczegóły wkrótce)
- Teatr (szczegóły wkrótce)
Prowadzące:
Urszula Limanówka
Jestem psychologiem, pedagogiem specjalnym, terapeutą oraz trenerem Treningu Umiejętności Społecznych. Uwielbiam pracę z dziećmi i młodzieżą, czerpię olbrzymią satysfakcję, widząc postępy moich podopiecznych. Staram się pracować, łącząc różne nurty tak, aby program terapii dzieci, młodzieży był jak najbardziej dostosowany do potrzeb i możliwości osób w nim uczestniczących. Jako terapię wspierającą stosuje Terapię Neurotaktylną. Swoje doświadczenie zdobyłam dzięki wieloletniej pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami intelektualnymi, z autyzmem, Zespołem Aspergera, zespołem Downa, zespołem Williamsa.
Magdalena Winiarska
Jestem oligofrenopedagogiem, terapeutą integracji sensorycznej, terapii ręki oraz trenerem umiejętności społecznych. Pracuje jako nauczyciel i wychowawca w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krośnie. Posiadam wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną. W swojej pracy staram się rozwijać kreatywność i samodzielność podopiecznych. Praca z dziećmi daje mi dużo radości i satysfakcji, inspiruje do zdobywania nowych doświadczeń.
Magdalena Głowińska
Jestem dyplomowanym pedagogiem i psychologiem. Od lat związana jestem ze środowiskiem dzieci i młodzieży z wyzwaniami rozwojowymi z racji wykonywanego zawodu i od ponad 18 lat jako mama Jagody z Zespołem Downa. Na co dzień pracuję w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, gdzie teoria konfrontuje się z rzeczywistością, co wymaga ode mnie dużej elastyczności w doborze metod i narzędzi pracy. W praktyce własnej skoncentrowana jestem na pracy grup terapeutycznych TUS (Treningu Umiejętności Społecznych) dla dzieci i młodzież, diagnozie rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku przedszkolnym i ich wsparciu w terapii indywidualnej. Ogromną satysfakcję czerpię z organizacji kolonii dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, które dają im możliwość wyjazdu na wypoczynek, bez rodziców. Gdzie mogą cieszyć się dzieciństwem, tak jak ich pełnosprawni rówieśnicy.
Dodatkowe informacje: Projekt realizowany w ramach konkursu grantowego „Kierunek: Inicjatywa!” 2024 Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie