Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza do udziału w Koncercie w Świątyni. W gościnnych wnętrzach Kościoła oo. Kapucynów wystąpią Anastasiia Staroselska oraz Peter Van de Velde. Muzyka kameralna - zarówno instrumentalna (organy), jak i wokalna (mezzosopran) - na żywo będzie tym, co zachwyci najbardziej wymagającą publiczność. Wraz z artystami zapraszamy 11 maja 2024 w sobotę o godzinie 16.00.
Anastasiia Staroselska - mezzosopran
Peter Van de Velde - organy
Program:
Mykoła Kołessa (1903-2006)
Preludium i fuga
Walentyn Sylwestrow (*1937)
Pieśń 5. Żegnaj Świecie, Ziemio...
Leonid Zatułowski (1935-2018)
Ave Maria
Światosław Łuniow (*1964)
Libera me
Maurice Duruflé (1902-1986)
Requiem op. 9: Pie Jesu
Peter Benoit (1834-1901)
Ave Maria
Aleksander Zarzycki (1834-1895)
Dwa Psalmy op. 29: Psalm 67, Psalm 141
Wasyl Barwiński (1888-1963)
Psalmy Dawida: Psalm 94
Anastazja Starosielska urodziła się w Czernihowie na Ukrainie w rodzinie o zawodowych tradycjach medycznych. Podczas nauki w szkołach muzycznych występowała często na scenie Filharmonii Czernihowskiej i tamtejszego Teatru Dramatycznego, jak również uczestniczyła w licznych międzynarodowych konkursach; w wieku lat 14 była finalistką Konkursu Antona Rubinsteina w Sankt Petersburgu.
Kontynuując rodzinną tradycję, Anastazja uzyskała dyplomy z wyróżnieniem w zakresie medycyny weterynaryjnej, następnie broniąc doktorat i prowadząc zajęcia dla ukraińskich i zagranicznych studentów. Jednocześnie, pragnąc czerpać satysfakcję z uprawiania sztuki, rozpoczęła naukę w Państwowym Instytucie Kultury i Sztuki, gdzie studiowała śpiew w klasie Olgi Jurko. Pracowała jako chórzystka, a następnie solistka-wokalistka Narodowego Teatru Dramatu i Operetki w Sumach. Po ukończeniu Instytutu Kultury i Sztuki uzyskała tytuł magistra.
W efekcie muzyka stała się jej głównym życiowym zajęciem. Występuje na estradzie sumskiej filharmonii w duecie z pianistką Swietłaną Jakimową, często zdobywając laury międzynarodowe. Często wykonuje słynne partie operowe szeroko pojętych twórców światowych, jak i kompozytorów ukraińskich.
Obecnie wioska, w której przebywa rodzina Anastazji Starosielskiej, znajduje się pod okupacją. Jej samej udało się zbiec, początkowo na terytorium Danii, następnie do Belgii, gdzie przebywa obecnie. Współpracuje z Flandryjskim Teatrem Operowo-Baletowym, występuje regularne ze światowej sławy organistą Peterem Van de Velde, a także jest solistką oraz instruktorem śpiewu w Katedrze w Antwerpii.
Peter Van de Velde rozpoczął naukę gry na organach w wieku lat dziewięciu, jako dwunastolatek był już organistą parafialnego kościoła w Doel we Flandrii. Był uczniem antwerpskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył z najwyższymi laurami. Studia kontynuował w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Antwerpii; zostały one uwieńczone uzyskaniem tytułu magistra w 1996 i zdobyciem pierwszych nagród z zakresu organów (kl. Stanislasa Deriemaekera) oraz innych wiodących przedmiotów.
W 2002 został powołany na stanowisko organisty tytularnego Katedry NMP w Antwerpii, największej gotyckiej zarazem najważniejszej świątyni w krajach Beneluksu. Piastując tę funkcję, opiekuje się dwoma wyjątkowej klasy instrumentami: romantycznymi organami Schyvena z 1891 oraz neobarokowym instrumentem Metzlera (1993). Jest również organistą kościoła św. Michała w Antwerpii oraz członkiem licznych flamandzkich stowarzyszeń organowych.
Jego trasy koncertowe wiodły go przez całą Europę, Amerykę Północną, Środkowy i Daleki Wschód. Oprócz działalności solowej udziela się także jako kameralista współpracując z licznymi i znaczącymi śpiewakami, instrumentalistami, chórami i orkiestrami, często wykonując m. in. koncerty organowe z towarzyszeniem najznamienitszych zespołów orkiestrowych.
Repertuar koncertowy Petera Van de Velde zawiera przekrój arcydzieł powstałych w okresie od wczesnego baroku po czasy współczesne; artysta znany jest ze szczególnie cenionych wykonań kompozycji mistrzów belgijskich XIX i XX stulecia, takich jak Edgar Tinel, Joseph Jongen, Paul de Maleingreau, Flor Peeters, Joseph Callaerts czy Guy Weitz. Za swe ostatnie nagranie płytowe otrzymał Preis der deutschen Schallplattenkritik - prestiżową nagrodę muzycznych krytyków niemieckich.