Komunikacja, dialog i współpraca z urzędem – jak widzą to mieszkańcy. Publikujemy raport z badania
Wywiady indywidualne, grupowe oraz ankieta internetowa i sondaż – publikujemy raport z badania, w którym blisko 130 osób powiedziało jak widzi komunikację i współpracę z urzędem. Rozpoczęły się też warsztaty partycypacyjne, które mają pomóc wypracować narzędzia lepszej współpracy mieszkańców z urzędnikami, zbliżyć te środowiska i ukazać perspektywy obu stron. To pierwszy krok do zmian.
Budżet obywatelski, konsultacje społeczne, inicjatywa obywatelska czy uchwałodawcza, ale także „zwykłe” relacje z radnymi czy osobami działającymi w dzielnicach i na osiedlach – to podstawowe metody tzw. partycypacji obywatelskiej czyli, mówiąc prościej, zaangażowania mieszkańców w zarządzanie miastem i kształtowanie go. Często sprowadza się to do rozmowy, dyskusji i uważnego słuchania swoich racji, zwrócenia uwagi na potrzeby obu stron.
- Badanie, które przeprowadziliśmy we współpracy z krakowską fundacją Biuro Inicjatyw Społecznych pokazało nam jak mieszkańcy odbierają Urząd i urzędników. Raport, który publikujemy jest ich subiektywną oceną – mówi Piotr Przytocki – Prezydent Miasta Krosna. Przyglądamy się tej ocenie, analizujemy ją – kiedy trzeba „bijemy się w pierś” i pracujemy nad poprawą, kiedy trzeba tłumaczymy. Pomogą nam w tym trwające obecnie warsztaty, na które zapraszamy lokalnych aktywistów, przedstawicieli różnorodnych grup mieszkańców – dodaje prezydent.
Raport jest wynikiem badań, które od maja 2023 były prowadzone w mieście. W wywiadach indywidualnych, grupowych oraz w anonimowych ankietach przebadano blisko 130 osób. Zawiera obraz komunikacji i współpracy z urzędem.
- We współpracy z mieszkańcami wybraliśmy najbardziej charakterystyczne grupy mieszkańców: rodziców dzieci w wieku szkolnym, młodzież ze szkół średnich, studentów, osoby starsze, aktywistów i osoby działające w organizacjach pozarządowych, członków rad dzielnic i osiedli, osoby z niepełnosprawnościami. Ze wszystkimi rozmawialiśmy – czy to indywidualnie, czy też w wywiadach grupowych, tzw. fokusach. Przeprowadziliśmy też badanie ankietowe i sondaż – wyjaśnia Agnieszka Matuszyńska – Dziewitek – animatorka z Biura Inicjatyw Społecznych z Krakowa. Z badania wyłania się obraz urzędu i miasta, jaki mają mieszkańcy - ich odczucia - i ten obraz publikujemy w raporcie i do niego będziemy się odnosić podczas warsztatów, jakie prowadzimy.
Kolejnym etapem prac są warsztaty partycypacyjne. Odbyły się już warsztaty z przedstawicielami mieszkańców, aktywistami i przedstawicielami NGO. Zaprezentowano na nich wyniki badań ale również podjęto próbę wypracowania rozwiązań, które mogą poprawić jakość komunikacji i współpracy z urzędem.
Kolejny warsztat, zaplanowany na połowę grudnia, ma zgromadzić przedstawicieli urzędu, w tym najwyższe jego kierownictwo, i podobnie jak pierwsze spotkanie, ma pomóc znaleźć sposób na zwiększenie udziału mieszkańców w zarządzaniu miastem, zaspokajaniu ich potrzeb oraz poprawę wzajemnych relacji.
Trzeci, ostatni z zaplanowanych warsztatów, stanie się, być może, miejscem zderzenia stanowisk i wypracowania kompromisu oraz wytyczenia dalszej ścieżki działań partycypacyjnych.
- Publikując raport z badania i organizując warsztaty otwieramy się na głos mieszkańców. Chcemy ich zaktywizować, ale również chcemy nauczyć się słuchać i wykorzystywać potencjał, jaki mają – podsumowuje Prezydent Przytocki.
Przeprowadzone badanie oraz warsztaty partycypacyjne są częścią przedsięwzięcia „Dialog samorządu z interesariuszami, aktywizacja mieszkańców i zwiększenie efektywności partycypacyjnych metod realizacji działań” realizowanego w ramach projektu pn. Kreujemy + Rozwijamy + Ożywiamy + Stymulujemy + Nakreślamy + Odmieniamy = KROSNO” realizowany w ramach Programu Rozwój Lokalny, współfinansowany w 85% ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 oraz w 15% z budżetu państwa.