Jak uczynić zajęcia fascynującą przygodą? Jak przygotować uczniów na wyzwania współczesnego świata dzięki kompetencjom 4C i sztucznej inteligencji (AI)? Kluczem do tworzenia inspirujących zajęć jest integracja kompetencji 4C: kreatywności, krytycznego myślenia, komunikacji i współpracy. Te umiejętności, połączone z nowoczesnymi narzędziami ICT i AI, mogą przekształcić każde zajęcia w niezapomniane doświadczenie.
Kreatywność pobudza wyobraźnię uczniów, zachęcając ich do tworzenia innowacyjnych projektów i rozwiązań. Krytyczne myślenie pomaga w analizowaniu i ocenianiu informacji, co jest niezwykle ważne w dzisiejszym świecie pełnym danych. Komunikacja umożliwia efektywną wymianę myśli i pomysłów, a współpraca rozwija umiejętność pracy w grupie, co jest kluczowe zarówno w szkole, jak i w życiu zawodowym.
Od 2022 r. obserwujemy dynamiczny rozwój AI. Nowoczesne narzędzia AI mogą odciążyć nauczycieli, automatyzując rutynowe zadania, takie jak ocenianie prac oraz personalizując materiały dydaktyczne. AI może także wspierać uczniów z trudnościami, oferując indywidualne podejście i zasoby dostosowane do ich potrzeb. Interaktywne materiały edukacyjne angażują uczniów, zachęcając do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Aby sprostać tym wyzwaniom w lutym 2024 r. grupa ośmiu nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Krośnie wzięła udział w sześciodniowym kursie w Maladze. Wyjazd ten odbył się w ramach realizowanego przez szkołę przedsięwzięcia ,,Edukacja dla przyszłości ZSP Nr 2” o numerze 2022-2-PL01-KA122-SCH-000102106 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Tematyka kursu została zaplanowana zgodnie z potrzebami szkoły. Uczestnicy poznali najnowsze trendy edukacyjne dotyczące rozwoju kompetencji 4K wśród uczniów, możliwości i korzyści, jakie przynosi stosowanie w edukacji najnowszych technologii i narzędzi ICT w połączeniu z bezpiecznym korzystaniem z Internetu, ciekawe przykłady wykorzystania AI oraz nowoczesne metody stosowane na zajęciach lekcyjnych i w projektach edukacyjnych. Zdobytą wiedzę i doświadczenie nauczyciele wdrażają w codziennej pracy z uczniami oraz dzielą się z gronem nauczycielskim. W trakcie pobytu w Maladze nauczyciele znaleźli partnera, z którym zrealizowali projekt eTwinning „3.14 - Urodziny Einsteina z Ludolfiną”.
W wolnym czasie uczestnicy poznawali kulturę i zabytki Malagi. Zwiedzili Katedrę Wcielenia, Rzymski Teatr, twierdzę Alcazaba, zamek Gibralfaro, Muzeum Malagi, Malagetę należącą do najczystszych plaż na Costa del Sol.
Pobyt dostarczył niezapomnianych wrażeń i pozwolił na doskonalenie znajomości języków angielskiego i hiszpańskiego, podczas codziennych kontaktów z miejscową ludnością. Już w pierwszym dniu nauczyciele dołączyli do mieszkańców Malagi manifestujących w obronie psów myśliwskich. W trakcie rozmów z protestującymi, dowiedzieli się o barbarzyńskim traktowaniu chartów hiszpańskich, czyli galgos i żądaniem objęcia ochroną ras psów myśliwskich w ustawie dotyczącej praw zwierząt. Kontynuując spotkania z poznanymi Hiszpanami nauczyciele odbyli ciekawą dyskusję na temat ich zaangażowania w ochronę środowiska. Okazało się, że to właśnie Hiszpania jest pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który podjął inicjatywy przeciwdziałające zmianom klimatycznym. Obecnie w Maladze jest realizowany projekt Distrito Zeta.
Jednym z głównych filarów tego projektu jest jego ekologiczny charakter przejawiający się wdrożeniem efektywnego recyklingu i rozwiązań niskoemisyjnych z zastosowaniem energii odnawialnej. Rewitalizacja dzielnicy przyczyniła się do powstania wielu atrakcyjnych obiektów w przestrzeni publicznej - parków, placówek kulturalnych i miejsc do wypoczynku na świeżym powietrzu. Nowoczesne nieruchomości w tej części Malagi będą zintegrowane z 8 hektarami terenów zielonych, w tym z miejskimi ogrodami otwartymi dla mieszkańców chętnych do pielęgnowania roślin ogrodowych. W centrum dzielnicy znajdzie się miejsce dla wypożyczalni samochodów, rowerów oraz liczne bary i restauracje.
To właśnie ten projekt zainspirował uczestników mobilności do zaangażowania się i realizację w naszej szkole projektu „Klimatyczna Miejscówka ZSP Nr 2 w Krośnie” oraz do zorganizowania w ramach „Erasmus Days 2024” wydarzenia „EkoKrosno – działamy razem”. Wspólne świętowanie wartości europejskich było okazją do pokazania inwestycji realizowanych w Krośnie i w Naszej Szkole, które wpisują się w realizację celów zrównoważonego rozwoju oraz zaprezentowania jak ważna, w realizacji zarówno wielkich przedsięwzięć, jak i w życiu codziennym. jest umiejętność współdziałania, kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja oraz świadomość społeczeństwa obywatelskiego.
Podsumowując, kurs w Maladze nie tylko wzbogacił kompetencje nauczycieli, ale również przyniósł realne korzyści dla naszych uczniów, przygotowując ich do wyzwań współczesnego świata. Uczniowie mają teraz dostęp do bardziej angażujących i interaktywnych lekcji, które zachęcają do samodzielnego myślenia i kreatywnego rozwiązywania problemów. Nauczyciele, wyposażeni w nową wiedzę i narzędzia, mogą lepiej dostosować swoje metody nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne. Jest to kolejny krok w stronę nowoczesnej i efektywnej edukacji.
Materiał opracowała: Grażyna Litwin