grafika śmieci 1b.jpg
15.11.2021

Co mamy w śmieciach czyli co wchodzi w skład "opłaty śmieciowej"

Dlaczego płacimy tyle za śmieci?  Co zawiera „opłata śmieciowa”? Dlaczego przez nieuczciwych mieszkańców musimy płacić więcej oraz czy w blokach też trzeba zgłaszać ilość osób? Magistrat odpowiada na pytania i wątpliwości dotyczące systemu gospodarki odpadami.

 

Aktualna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami to 26 zł od osoby. Za co płacą mieszkańcy?

 

- Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów stanowią najwyższe, ale nie jedyne koszty systemu gospodarki odpadami – wyjaśnia Arkadiusz Mularczyk – Zastępca Naczelnika Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami Urzędu Miasta Krosna. Warto również wspomnieć o kosztach Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, który jest stale do dyspozycji mieszkańców jak i o pojemnikach, które mieszkańcy otrzymują w ramach opłaty.

 

infografika obrazująca co wchodzi w skład opłaty śmieciowej w Krośnie

 materiały własne UM na podstawie materiału z freepik.com

 

"Opłata śmieciowa" w Krośnie jest przeznaczona na:

  • zagospodarowanie odpadów zmieszanych i selektywnie zebranych 43,1 % co stanowi 11,20 zł*
  • zagospodarowanie odpadów dostarczanych do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) 23,9% czyli 6,21 zł *
  • odbiór, transport odpadów oraz wyposażenie wszystkich właścicieli nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów 30,6%  czyli 7,96 zł*

Pozostałe koszty, w wysokości 0,62 zł* (2,4%) generują koszty administracyjne i kampanie edukacyjne.

 

Wysokie koszty gospodarki odpadami spowodowane są także dużą ilością mieszkańców, których „brakuje” w ewidencji. Obecnie zameldowanych w krośnie jest 44116** osób. Za śmieci płaci nieco ponad 37** tysięcy. Co stało się z pozostałymi osobami?

- W systemie brakuje ok 7 tys. osób co przekłada się na blisko dwumilionowy, w skali roku, deficyt – mówi naczelnik Mularczyk. Musi on zostać pokryty ze środków miasta – dodaje.

Problem „brakujących” osób, to głównie zjawisko występujące na terenie „blokowisk” i zabudowy wielorodzinnej, choć zdarza się, że występuje również w domach jednorodzinnych. Spowodowane jest tym, że wiele osób nie aktualizuje swoich deklaracji o ilości osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym., czy to z niewiedzy, czy też specjalnie, chcąc obniżyć swoje należności za gospodarowanie odpadami.

- Problem „brakujących osób” jest przeważnie spowodowany celowym działaniem. Niezgłoszenie zgodnej z prawdą ilości osób ma pozwolić „zaoszczędzić” kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Tą różnicę pokrywamy jednak wszyscy – mówi Arkadiusz Mularczyk. Gdybyśmy sumiennie wywiązywali się z obowiązku aktualizacji danych i płacili za swoje śmieci, opłata miesięczna mogłaby być o ok. 2 zł od osoby niższa.

W mieszkaniach zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty czy TBS obowiązek aktualizowania danych o ilości osób zamieszkujących dany budynek ciąży na zarządcy nieruchomości. Jednak aby było to możliwe, to mieszkańcy powinni, w przypadku jakiejkolwiek zmiany ilości osób, zgłosić ten fakt zarządcy.

- Aktualizacja danych, która jest obowiązkiem każdego mieszkańca, leży w interesie wszystkich lokatorów - pozwala nie tylko na sumienne rozliczenie „opłaty śmieciowej”, ale również innych składników czynszu, które są zależne od ilości osób. – mówią urzędnicy. Bądźmy zatem „fair” wobec swoich sąsiadów, a oprócz zwykłej uczciwości i czystego sumienia, możemy zyskać oszczędności – dodają.

Jednocześnie urzędnicy zauważają, że zarządcy nieruchomości niechętnie weryfikują ilość lokatorów zamieszkujących daną nieruchomość.

- Zdajemy sobie sprawę, że jest to trudne aby w bloku czy kamienicy zweryfikować ilość osób zamieszkujących w poszczególnych mieszkaniach jednak obserwujemy pewną niechęć zarządców nieruchomości do podejmowania choćby próby takiej weryfikacji – mówią pracownicy Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami. W takiej sytuacji, zarządca „kryjąc” jednych lokatorów, działa na niekorzyść pozostałych – dodają.

Jak zatem poradzić sobie z problemem „brakujących” osób? Czy możliwe jest aby „odzyskać” blisko 7 tys. mieszkańców Krosna? Jak zaznaczają urzędnicy, jest to bardzo trudne. Prowadzone są kontrole, organizowane akcje informacyjne i inne działania, które mają na celu wykrycie jak największej ilości nieprawidłowości. Te działania pozwoliły w minionym czasie zaktualizować bazę danych o ok. 1200 osób. To jednak w dalszym ciągu mało.

- Pozostaje nam apelować do sąsiedzkiej uczciwości i prosić mieszkańców o  składanie aktualnych oświadczeń o liczbie osób zamieszkujących wspólnie – mówi Małgorzata Bocianowska – Naczelnik Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami. Prosimy też mieszkańców, aby w zwykłych, sąsiedzkich rozmowach próbowali „pilnować” się wzajemnie i przekonywać, że oszczędzając kilka- kilkanaście złotych, działają na niekorzyść całej społeczności.

W przypadku zabudowy wielorodzinnej należy zadeklarować do spółdzielni, zarządcy nieruchomości czy TBS-u, a w przypadku budynków jednorodzinnych -  bezpośrednio do Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami Urzędu Miasta Krosna ilość osób zamieszkałych we wspólnym gospodarstwie domowym. Mieszkańcy zabudowy jednorodzinnej mogą zrobić to również drogą elektroniczną, przez tzw. ePUAP.

 

co masz w czynszu? infografika dotycząca nieuczciwego deklarowania ilości osób w blokach wielorodzinnych

 materiały własne UM na podstawie materiału z freepik.com

Co stanie się jeśli w dalszym ciągu nie uda się „odzyskać” brakujących mieszkańców? Czy brakującą kwotę zapłacą wszyscy mieszkańcy?

Już dzisiaj wiadomo, że w 2021 roku wydatki na system gospodarki odpadami będą wyższe od zakładanych. Szacuje się, że całkowity koszt za ten rok wyniesie ponad 13 mln zł podczas gdy szacowany został na 11,4 mln. Oznacza to konieczność pokrycia niedoboru z budżetu miasta. Każdy brakujący milion złotych to konieczność zwiększenia opłat w kolejnym roku o 2 zł miesięcznie dla każdego mieszkańca. Ponadto spowoduje to, że mniej środków zostanie przeznaczonych na inwestycje służące bezpieczeństwu i poprawie komfortu życia w Krośnie.

- Warto sobie uświadomić, że jeśli dołożymy z budżetu miasta do systemu gospodarki odpadami, mniej pieniędzy zostanie na inne cele. Nie powstaną ulice, skwery, place zabaw, ławki, latarnie uliczne i wiele innych rzeczy, które służą naszemu bezpieczeństwu i poprawiają komfort życia – zaznacza Naczelnik Bocianowska.

 

infografika pokazująca, co nie powstanie, jeśli trzeba będzie dołożyć do systemu gospodarki odpadami

 materiały własne UM na podstawie materiału z freepik.com

W razie jakichkolwiek wątpliwości czy dodatkowych pytań pracownicy Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami są do Państwa dyspozycji, w godzinach pracy Urzędu,  pod numerem telefonu: 13 47 43 620.

 

*przy stawce 26 zł / osoba / miesiąc

**dane aktualne na 6.10.2021

Zapisz sie do newslettera Aktualne informacje prosto na Twój adres e-mail

herb.png [21.51 KB]

Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 430 01
um@um.krosno.pl

Kontakt z Inwestorami
Urząd Miasta Krosna

38-400 Krosno
ul. Lwowska 28a

tel. 13 47 43 301
ri@um.krosno.pl

Informacja Kulturalno-Turystyczna

38-400 Krosno
ul. Blich 1

tel/fax. 515 252 776
pikt@muzeumrzemiosla.pl

- otwiera się w nowej karcie