Krośnieńskie Centrum Dziedzictwa Szkła zostało laureatem VI edycji prestiżowego konkursu „Polska Pięknieje”. W tym roku do rywalizacji zgłoszono rekordową liczbę zgłoszeń. Centrum doceniono przede wszystkim za oryginalne i skuteczne działania promocyjne. Obiekt w swojej kategorii nie miał sobie równych.
Ogólnopolski konkurs pt. „Polska Pięknieje – 7 cudów Funduszy Europejskich” organizowany jest od 6 lat. Jego celem jest wyłonienie najlepszych projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich. Poprzez promocję najlepszych przedsięwzięć pokazuje wpływ środków unijnych na rozwój Polski i zachodzące w niej zmiany. Jak podkreśla Andrzej Szoszkiewicz – członek kapituły konkursu, dziennikarz od lat zajmujący się tematyką funduszy unijnych – konkurs ten jest najbardziej prestiżowym tego typu przedsięwzięciem w Unii Europejskiej. Zgłoszenia do niego przyjmowane są w 7 kategoriach. W 2013 r. do biura konkursu przysłano rekordową liczbę 311 zgłoszeń. Do ścisłego finału zakwalifikowano tylko 21 projektów, z których kapituła wybrała 7 laureatów. Wśród nich znalazło się krośnieńskie Centrum Dziedzictwa Szkła, które zwyciężyło w kategorii „produkt promocyjny”.
W historii konkursu CDS jest pierwszym projektem z Podkarpacia, który zdobył nagrodę główną za działania promocyjne. Jest także pierwszym od 3 lat podkarpackim projektem nagrodzonym w konkursie „Polska Pięknieje”.
Wśród kandydatów do nagrody głównej w kategorii działań promocyjnych znalazły się również Województwo Pomorskie oraz Narodowe Centrum Polskiej Piosenki powstałe w Amfiteatrze Tysiąclecia w Opolu. Centrum zwyciężyło bezkonkurencyjnie. Decydując o wyborze najlepszego projektu Kapituła Konkursu wzięła pod uwagę fakt, że krośnieńska placówka to nie tylko prezentacja oryginalnego i dotychczas nieobecnego w turystyce tematu. To także szereg atrakcyjnych i oryginalnych przedsięwzięć i wydarzeń kulturalnych, połączonych motywem szkła. Wszystkie one wzbudzają bardzo duże zainteresowanie nie tylko samym obiektem i tematem szkła, ale także Krosnem i jego hutniczymi tradycjami. Dzięki temu obiekt i miasto promowane są bez konieczności sięgania po kosztowne kampanie reklamowe.
Ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród odbyło się w czwartek 23 maja 2013 r. w Warszawie. Na uroczystej gali obecna była Pani Minister Rozwoju Regionalnego Elżbieta Bieńkowska, która podkreśliła, że krośnieńskie Centrum cechowała wyjątkowa innowacyjność w szukaniu sposobów na wyróżnienie się spośród wielu atrakcji turystycznych, przez co w krótkim czasie obiekt został rozsławiony w całej Polsce. Za najlepsze tego przykłady podała cykl plenerowych pokazów hutniczych, malowidło 3D powstałe w klatce schodowej obiektu oraz niecodzienne scenariusze imprez i wystaw.
Laureaci oraz finaliści VI edycji konkursu „Polska Pięknieje”. Wśród nich (piąty od lewej w dolnym rzędzie) jest prezes Centrum Dziedzictwa Szkła Stefan Dziadosz (fot. mrr.gov.pl)
Ta nagroda jest ukoronowaniem wielu miesięcy naszej pracy. Przede wszystkim pokazuje jednak, jak ogromną szansą dla miasta i regionu jest Centrum. Ten projekt warto rozwijać, bo to naprawdę przynosi efekty. Zwycięstwo w konkursie „Polska Pięknieje” jest na to doskonałym dowodem - komentuje Stefan Dziadosz, prezes Centrum.
Jako zwycięzca Centrum m.in. objęte zostanie działaniami promocyjnymi realizowanymi przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Warto podkreślić, że to nie pierwsza nagroda przyznana krośnieńskiej placówce w ogólnopolskich konkursach. Zimą zeszłego roku obiekt został nagrodzony za działania promocyjne w konkursie „Siła promocji – siła projektu” oraz w konkursie dla beneficjentów funduszy unijnych organizowanym przez radiową Trójkę.