Urząd Miasta Krosna uruchomił Biuro Innowacji Społecznych – specjalną jednostkę, która odpowiadać będzie za budowanie dialogu samorządu z mieszkańcami. Pracownicy biura będą zajmować się, między innymi, konsultacjami społecznymi, inicjatywą lokalną, kontaktami z radami dzielnic i osiedli i wprowadzaniem rozwiązań, które mają zmieniać życie w mieście na lepsze. Staną się też „przewodnikami” po urzędzie dla tych, których odstraszają zawiłe procedury. Utworzenie Biura jest wynikiem zrealizowanego przez magistrat projektu „Dialog samorządu z interesariuszami” i oczekiwań mieszkańców zgłoszonych w trakcie prowadzonych wywiadów i rozmów.
- W trakcie realizacji projektu „Dialog” nasi pracownicy przeprowadzili szereg rozmów i wywiadów z mieszkańcami Krosna czy przedstawicielami krośnieńskich organizacji pozarządowych – mówi Prezydent Miasta Piotr Przytocki. Wnioski, jakie wyciągnęliśmy z tych rozmów wskazywały wprost na potrzebę rozwijania komunikacji urzędu z mieszkańcami; komunikacji, której obie strony muszą się uczyć i na którą powinni być otwarci – dodaje Prezydent.
Powstałe biuro ma za zadanie budować postawy partycypacyjne – włączające mieszkańców w życie miasta, wspierać inicjatywy mieszkańców i być łącznikiem między nimi a urzędnikami. W pierwszej kolejności ma jednak przeglądnąć istniejące regulacje dotyczące podstawowych form partycypacji – konsultacji społecznych, inicjatywy lokalnej, budżetu obywatelskiego i in. – oraz, we współpracy z mieszkańcami, dostosować je do współczesnych standardów.
- Chcemy przyjrzeć się istniejącym uchwałom i zarządzeniom, które regulują podstawowe narzędzia tzw. partycypacji społecznej w naszym mieście. Często powstały one dawno temu i nie przystają do dzisiejszych realiów. Chcemy, we współpracy z krośnianami, je zmieniać i ułatwiać mieszkańcom korzystanie z nich i angażowanie się w życie miasta – mówi Michał Żelechowski - Kierownik Biura Innowacji Społecznych Urzędu Miasta Krosna. Już w tym momencie pracownicy biura biorą też udział w spotkaniach konsultacyjnych z mieszkańcami, na których są omawiane pomysły, które miasto będzie mogło wpisać do wniosków aplikacyjnych i starać się pozyskać środki z zewnątrz.
Michał Żelechowski - Kierownik Biura Innowacji Społecznych Urzędu Miasta Krosna
Kolejne działania planowane przez Biuro Innowacji Społecznych Urzędu Miasta Krosna mają za zadanie zbliżyć ze sobą urzędników i mieszkańców, ale również zwiększyć poczucie sprawczości Krośnian, na którego brak wskazywali w licznych badaniach i ankietach.
- W wielu przeprowadzonych przez nas ankietach mieszkańcy wskazywali na brak poczucia sprawczości; na brak poczucia, że „coś mogą”. Chcemy to zmienić - pokazać, że głos mieszkańców jest ważny i że, choćby przez Budżet Obywatelski, mają wpływ na swoje otoczenie. A to tylko jedna z kilku możliwości. Chcemy, żeby było ich coraz więcej – mówi Michał Żelechowski
- W wywiadach krośnianki i krośnianie wskazywali również na brak znajomości swoich przedstawicieli w radach dzielnic i osiedli, jak również radnych miejskich czy urzędników. To również jest pole do działania BIS-u – zaznaczają jego pracownicy.
Zespół Biura tworzą trzy osoby – zarówno z doświadczeniem wewnątrz urzędu, jak i z zdobytym poza administracją. Pozwoli to uzyskać świeże spojrzenie na wiele aspektów życia w mieście jak i na urzędowe procedury i przepisy.
- Często, aby zobaczyć pełen obraz działalności urzędu należy „popatrzeć z dystansu”. To pozwala zobaczyć szerszą perspektywę. Jestem przekonany, że pracownicy Biura mają ten szerszy obraz a jednocześnie potrafią krytycznie spojrzeć na dotychczasowe działania – mówi prezydent Przytocki. Chcemy też, żeby „wyszli” oni do mieszkańców – byli w miejscach, w których są mieszkańcy, w przestrzeni miasta, ale i wirtualnie, w Internecie, żeby starali się dostrzec ich problemy i przyjąć ich punkt widzenia, który później przełoży się na sprawniejsze działanie poszczególnych wydziałów urzędu. – dodaje.
Biuro Innowacji Społecznych działa w ramach Urzędu Miasta Krosna. Jego pracownicy są dostępni w godzinach pracy urzędu, w Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych przy ul. Grodzkiej 10. Wychodzą oni również do mieszkańców organizując spotkania, dyskusje czy konsultacje „po godzinach”.
- Przykładem spotkań, które organizujemy są konsultacje dla organizacji pozarządowych i mieszkańców w ramach przygotowania do pozyskania środków z tzw. „Funduszu szwajcarskiego” – mówi Michał Żelechowski. Jedno z nich odbyło się 17 października, drugie w ubiegłym tygodniu, a do kolejnych się przygotowujemy.
Skąd pomysł?
Podobne jednostki działają w wielu miastach. W działaniach partycypacyjnych przoduje Gdynia i Dąbrowa Górnicza, które, choć prezentują nieco różne modele włączania mieszkańców w życie miasta, mają długoletnie tradycje w tym zakresie. Krosno, choć jest na początku swojej drogi, dołącza do miast, które chcą budować dialog między urzędnikami a mieszkańcami i włączać ich w życie miasta.
- W ramach projektu „Dialog” współpracowaliśmy z gdyńskim Laboratorium Innowacji Społecznych; byliśmy również na wizycie studyjnej w Dąbrowie Górniczej gdzie pod okiem krakowskiego Biura Innowacji Społecznych – prężnej organizacji działającej w obszarze partycypacji społecznej, poznawaliśmy praktyki miast-liderów – mówi kierownik krośnieńskiego BIS-u.
BIS zaprasza
Biuro Innowacji Społecznej ma być miejscem – częścią urzędu, gdzie mieszkańcy mogą zgłosić swoje pomysły i inicjatywy, które chcieliby zrealizować we współpracy czy przy wsparciu urzędu.
- Czekamy na mieszkańców codziennie, w godzinach pracy urzędu. Jesteśmy też otwarci na inicjatywy „po godzinach”, jeśli będzie taka potrzeba – mówią pracownicy krośnieńskiego BIS-u. Chętnie pomożemy w „przejściu przez urząd” z Waszym pomysłem czy inicjatywą – pokierujemy albo wskażemy dobre praktyki.
Biuro Innowacji Społecznych mieści się w budynku Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych (CWOP) przy ul. Grodzkiej 10 i działa od poniedziałku do piątku w godzinach:
Poniedziałek: 7:30-16:30
Wtorek-Czwartek: 7:30-15.30
Piątek: 7:30-14:30
Można się z nami kontaktować również za pośrednictwem poczty elektronicznej bis@um.krosno.pl a już niedługo także przez media społecznościowe.