Na zaproszenie Zastępcy Prezydenta Miasta Krosna Bronisława Barana i Prorektora PWSZ w Krośnie prof. ndzw. dr hab. Zbigniewa Barabasza, udział w seminarium wzięli naukowcy z ośrodków akademickich: prof. dr hab. Wojciech Czarny (Wydział Wychowania Fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego), prof. ndzw. dr hab. Andrzej Rokita (Prorektor AWF w Wrocławiu), prof. ndzw. dr hab. Mariusz Ozimek (Prodziekan AWF w Krakowie) oraz liczni wykładowcy z tych uczelni.
Tematem wykładów i zajęć warsztatowych była szeroko pojęta aktywność ruchowa dzieci i młodzieży nakierowana na zdrowie. Do tematyki tej wprowadził uczestników prof. ndzw. dr hab. Emilian Zadarko (PWSZ w Krośnie, Uniwersytet Rzeszowski) przedstawiając znaczenie codziennej aktywności dla poprawy zdrowia i jej wpływ na dorosłe życie. Dane to były oparte o wyniki badań własnych oraz uczonych z ośrodków amerykańskich. Niepokojący jest zwłaszcza obserwowany spadek aktywności ruchowej już w grupie dzieci uczęszczających do przedszkoli. Niestety opinie wyrażane na ten temat przez rodziców i nauczycieli przedszkolaków są mocno przeszacowane, zbyt optymistyczne, co udowodnił przedstawiając wyniki badań dzieci słowackich i polskich w swoim wykładzie prof. dr hab. Jan Junger (PWSZ w Krośnie, Uniwersytet Rzeszowski). Sposobem na aktywizację uczniów są programy edukacyjne wprowadzane do szkół podstawowych np. Mały Mistrz, którego założenia przedstawił dr Krzysztof Warchoł prof. ośw. (Uniwersytet Rzeszowski) oraz zespół naukowców AWF we Wrocławiu przestawiający założenia i efekty wprowadzania do szkół i przedszkoli zajęć ruchowych opartych o wykorzystanie piłek edukacyjnych EduBall, czyli zestawu 100 piłek z namalowanymi na nich cyframi i literami.
Po części wykładowo-teoretycznej przyszedł czas na ćwiczenia praktyczne na hali sportowej prowadzone z grupą uczniów dyra Roberta Guzika z Miejskiego Zespołu Szkół z klasami integracyjnymi. Konsekwencją dyskusji i przemyśleń były samodzielne opracowania propozycji zajęć z piłkami edukacyjnymi oraz przeprowadzenia ich w lekcji z nauczycielami. Wypadły one bardzo dobrze i w zgodnej opinii nauczycieli, metoda ta jest ciekawą alternatywą urozmaicającą zajęcia wychowania fizycznego prowadzone w klasach edukacji wczesnoszkolnej, ale także wśród dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Oprócz zwiększania aktywności zajęcia te nie tylko wspomagają naukę czytania i liczenia, a także socjalizują i integrują dzieci, zapoznają z elementami rywalizacji i zasadami Fair play.
Po zakończeniu prezentacji nie obyło się bez pytań o dotyczących dostępności piłek, możliwość ich nabycia i kosztów, dostępności materiałów pomocniczych, a ich adresatami byli wykładowcy, dystrybutorzy piłek i zastępca prezydenta miasta.