Jeśli nie fotografujesz tego, co kochasz i tego, co jest Ciebie najbliżej, to w jaki sposób możesz tworzyć sztukę? Najlepiej fotografuje się rzeczy znane. Dzieło sztuki powstaje tylko wtedy, gdy fotografujemy to, co kochamy. Sztuka jest pod moim nosem. Muzeum Rzemiosła w Krośnie zaprasza na wystawę pokonkursową do Piwnicy PodCieniami (Krosno, Rynek 5). Wystawa czynna 21 stycznia – 29 lutego 2016.
Sally Mann, z filmu biograficznego: What Remains (2005)
Jedną z moich największych inspiracji w świecie sztuki jest amerykańska fotograf Sally Mann, której postać jest przykładem przeniesienia prywatnej historii na pole działań wizualnych. Jej fotografie, przedstawiające dorastające dzieci, wykonywane przez lata w dużym domu na południu Stanów Zjednoczonych, są zapisem obserwacji niosących atmosferę nieustających wakacji, nadmiernej swobody i wręcz agresywnej zmysłowości, przeplatających się z drugiej strony z tematem ciężkiej choroby męża. Wydawać by się mogło – inspiracje zwyczajne i codzienne, a mimo wszystko to właśnie one dały początek dziełom sztuki fotograficznej. Nie bez powodu pozwoliłam sobie przytoczyć owe znamienne słowa – było to moje pierwsze przemyślenie związane z 8. edycją krośnieńskiego biennale fotografii.
Ogólnopolskie Biennale Fotografii Miasto i ludzie, organizowane już od wielu lat przez Muzeum Rzemiosła w Krośnie, jest dla mnie konkursem wyjątkowym. Dzieje się tak między innymi z racji ludzi – którzy ten konkurs tworzą, miejsca – którym jest moje rodzinne Krosno jak i samego medium – fotografii, na którym wydarzenie bazuje. Jest to również konkurs, w którym osiągnęłam jeden ze swoich pierwszych sukcesów fotograficznych.
Czytając teksty podsumowujące poprzednie edycje biennale, uważam, że niepotrzebnym byłoby po raz kolejny przedstawianie w sposób obszerny samej formuły konkursowej. Jest ona wystarczająco znana. Warto przypomnieć jednak, że tematem konkursu jest wyłącznie Krosno – można jednak interpretować temat przedstawiając w pracach motywy związane z Krosnem na tle innych miast.
Mimo że z założenia biennale ma wymiar ogólnopolski, szczególną cechą 8. edycji – jeżeli przeanalizować zgłoszenia pod kątem miejsca zamieszkania uczestników – jest mimo wszystko jej lokalny aspekt. Wspaniale byłoby gościć uczestników z różnych części Polski – i tak działo się w tych edycjach, które rozszerzyły możliwość fotografowania o dowolne miasta. Na pewno trudniej jest przyjechać do Krosna i uchwycić jego trwanie w wymiarze aktualnego hasła konkursowego tak, aby powstało zdjęcie nieprzypadkowe – co gorsza, niezagrożone powtórzeniem znanych krośnieńskich ujęć. Jednak tym razem lokalność przedsięwzięcia uważam paradoksalnie za jego najważniejszą wartość. Ósmej edycji biennale towarzyszy hasło: pozdrowienia z Krosna – przywodzące na myśl coraz bardziej zapominaną tradycję wysyłania kart pocztowych. Być może trudniej jest „pozdrowić od środka” – patrząc na nowo w stronę rzeczywistości tak bardzo znanej i poznanej, bliskiej, a może niepostrzegalnej – bo swojej, zaznaczonej stygmatem własnej historii. Błędem byłoby też pominięcie perspektywy patrzenia na miasto „z zewnątrz”– wszak fotografie uczestników spoza Krosna niosą ze sobą ważny przekaz – wizualny czy estetyczny, który został dostrzeżony przez Jury. Jednakże to właśnie podkreślenie roli rozbudzania patriotyzmu lokalnego wśród fotografujących uważam za najcenniejszy rezultat 8. edycji krośnieńskiego biennale Miasto i ludzie. Budowanie patriotyzmu lokalnego w każdym wymiarze – również w wymiarze fotografii – z pewnością wzmacnia poczucie jedności i dumy z przynależności do swojej społeczności, a w konsekwencji poczucie własnej wartości.
Niech więc inspirowanie się w fotografii tym, co najbliżej, da początek rzeczom wielkim.
PATRONAT HONOROWY: Prezydent Miasta Krosna Piotr Przytocki oraz Przewodniczący Rady Miasta Krosna Zbigniew Kubit
PATRONAT MEDIALNY: Portal Internetowy krosno24.pl
PARTNER: Portal Internetowy galeria.podkarpacka.pl
Wydarzenie realizowane przy pomocy finansowej Miasta Krosna
Edyta Dufaj
Przewodnicząca Jury